Starka nerver, följt av svaga?

Eller hoppas på mildare straff, slippa bli upplockad på jobbet etc =0) Vad skulle du själv gjort om du fick reda på att du var efterlyst i blåbärsskogen, gå under jorden?

Är man efterlyst ska man väl in på förhör oavsett skulle jag tro.

Ja nu fick jag läsa om artikeln. Tydligen blev åtal väckt den 10:e, och han hade nu "hört" att han var efterlyst?

Det här var för knepigt för mig. Jag ger mig. :glömdet

Verkar JÄVLIGT konstigt, väcka åtal baserat på vad.. en film där det inte går att bevisa för fem öre vem som faktiskt körde motorcykeln?

Förundersökningen skulle vara kul att läsa, lär ju stå typ "ja vi såg den här filmen på youtube, å sen så sa nisse nilsson att det var Jeppe Jettesnabb som körde motorcykeln, så nu väcker vi åtal mot Jeppe baserat på hörsägen"

Sen vetefan hur det funkar i Kanada men... 5 år för att gasa motorväg känns ju lite som Norge v2.

Verkar JÄVLIGT konstigt, väcka åtal baserat på vad.. en film där det inte går att bevisa för fem öre vem som faktiskt körde motorcykeln?

Det beror ju helt på om de har ägaransvar eller föraransvar i Kanada.

Om de på någotvis kan fastställa att hans hoj körde just då på motorvägen (vittnen som såg regskylt, kameror osv.) och de har ägaransvar, så är det bara för myndigheterna att kräva ägaren på information om vem som körde fordonet, samarbetar han inte, så fälls ägaren för brottet automatiskt.

Just ägaransvar har vi här i Finland också, så ser polisen skylten är det bara att ge upp.

Om man inte lånat hoj såklart. :D Fast det bör ju vara helt omöjligt att låna en hoj i Mumindalen då. :glömdet

Så länge man vet vem man lånar ut hojen till är det ju inga problem, men man bör ju vara rätt säker på att denna person man lånar hojen till är någon som står för sitt handlande och inte blånekar sedan när polisen står vid ens dörr och vill veta vem som kört. :rolleyes:

En annan tanke som har slagit mig många gånger:
Hur kan det komma sig att de som bestämmer i Sverige inte infört ägaransvar ännu? Ur myndigheternas synvinkel skulle ju detta underlätta något ENORMT då de inte behöver identifiera föraren varken vid biljakter/mcjakter eller hastighetskameror så länge de inte kör falskskyltat.

Hur kan det komma sig att de som bestämmer i Sverige inte infört ägaransvar ännu? Ur myndigheternas synvinkel skulle ju detta underlätta något ENORMT då de inte behöver identifiera föraren varken vid biljakter/mcjakter eller hastighetskameror så länge de inte kör falskskyltat.

Därför att rättssäkerhet är av hög vikt. Man kan säga mycket om svenskt rättssystem, men när det gäller just det här så är de faktiskt i framkant. Det vore rent utsagt sjukt om man skulle kunna spärra in människor därför att någon sett en registreringsskylt. Snacka om svag bevisföring.

Alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats, så enkelt är det. Om man inte utan allt tvivel kan bevisa att specifikt den personen kört hojen så ska man inte kunna döma honom heller. Vi får inte bli ännu en nation med fängelsestraff för att köra för fort, och fortkörningsböter på månadslöner. Helt enkelt därför att det uppenbarligen finns differensierande åsikter om hur fort man ska få köra var.

Bättre vore det med ett system av "if you crash you pay". Kraschar du med någon och sätter dem i rullstol, you pay. Annars, kör på. Skulle vara intressant att se hur ett sådant system skulle fortlöpa i verkligheten, tror inte det har testats någonstans fullt ut.

Därför att rättssäkerhet är av hög vikt. Man kan säga mycket om svenskt rättssystem, men när det gäller just det här så är de faktiskt i framkant. Det vore rent utsagt sjukt om man skulle kunna spärra in människor därför att någon sett en registreringsskylt. Snacka om svag bevisföring.

Alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats, så enkelt är det. Om man inte utan allt tvivel kan bevisa att specifikt den personen kört hojen så ska man inte kunna döma honom heller. Vi får inte bli ännu en nation med fängelsestraff för att köra för fort, och fortkörningsböter på månadslöner. Helt enkelt därför att det uppenbarligen finns differensierande åsikter om hur fort man ska få köra var.

Bättre vore det med ett system av "if you crash you pay". Kraschar du med någon och sätter dem i rullstol, you pay. Annars, kör på. Skulle vara intressant att se hur ett sådant system skulle fortlöpa i verkligheten, tror inte det har testats någonstans fullt ut.

Absolut, håller med dig till 100% att rättsäkerhet är av hög vikt.

Men, ägaransvar ger verkligen en helt annan syn på att "dra snuten", man måste verkligen veta att man kan göra det och ännu till hålla sig långt ifrån polisen om man ska köra undan.
Kör man bil så är det mycket svårt om du inte möter dem i 250kmh så de inte hinner läsa skylten, och, vågar du verkligen riskera mera brott ifall de kanske hann läsa av den?

Även om det kanske känns som ett "gestapo-system" med ägaransvar så har jag aldrig hört om någon som skulle ha blivit dömd för något de inte gjort även fast mina öron brukar snappa upp det mesta som händer runt dessa ärenden i ett relativt stort område. Det finns inte ens på tapeten att "leka" runt med polisen här, som det på ändlöst med filmer görs med polisen i Sverige.

Jag säger inte alls att det är rätt väg att gå, men det sätter iaf stopp på average-joe att försöka göra "häftiga" filmer på polisjakter/ eller annars bara försöka smita böter. Med detta så slipper man sätta oskyldiga liv på spel genom betydligt färre jakter kors och tvärs på våra gator.

99% av jakterna här så är på rattfyllon som skiter i vilket, eller kriminella som har mera än körkortet att förlora.

Det där med "you crash you pay" så lär knappast fungera heller, på samma sätt som att brottsligheten inte sjunker i områden där dödstraff och stränga fängelsedomar införs. "Det händer inte mig" -tanken är vad som ställer till det, tyvärr.

Kommer inte alla/de flesta testpiloterna på plastraket plocka av skylten när det ska gasas då? Det gör ju många redan idag för att slippa åka in på förhör när man har bombat gata med Go-PRO kameran för att sedan slänga upp på youtube för att få reaktioner av folk man inte känner.

Så länge man vet vem man lånar ut hojen till är det ju inga problem, men man bör ju vara rätt säker på att denna person man lånar hojen till är någon som står för sitt handlande och inte blånekar sedan när polisen står vid ens dörr och vill veta vem som kört. :rolleyes:

Den dagen jag behöver en licens för att inneha ett fordon kommer jag att hålla med dig.

Tills dess är det helt åt h-e.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...