Stark resultatförbättring för Trygg-Hansa, 560 MSEK....

Desmodromic

Laddad med effekt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-02 silver/svart
Stark resultatförbättring för Trygg-Hansa

Källa:Trygg-Hansa
Datum: 2003-05-22

Trygg-Hansa redovisar under första kvartalet 2003 både ökade premieintäkter och ett förbättrat resultat. Premieintäkterna uppgick till 2 158 MSEK, en ökning med cirka 15 procent jämfört med det första kvartalet 2002. Resultatet efter skatt förbättrades med 560 MSEK.

Är det våra pengar? :fakta

Claes Tingvall klapp klapp klapp Claes Tingvall klapp klapp klapp Claes Tingvall klapp klapp klapp Claes Tingvall klapp klapp klapp Claes Tingvall klapp klapp klapp Claes Tingvall klapp klapp klapp Claes Tingvall klapp klapp klapp Claes Tingvall klapp klapp klapp Claes Tingvall klapp klapp klapp...för det e vä han du har på bild Vtr-anders

Jag har inte hört någon statistik från hojar än, men vi har möte i början av Juni så då lär jag få veta. Jag hoppas att det är överskott från premieklass 7 för den klassen har aldrig gett överskott så om den börjar nu kan vi äntligen se ljuset i tunneln när det gäller våra premier. (Jag är dock väldigt skeptisk, det har varit många trista olyckor redan iår)

JohanFÖK skrev:
Jag har inte hört någon statistik från hojar än, men vi har möte i början av Juni så då lär jag få veta. Jag hoppas att det är överskott från premieklass 7 för den klassen har aldrig gett överskott så om den börjar nu kan vi äntligen se ljuset i tunneln när det gäller våra premier. (Jag är dock väldigt skeptisk, det har varit många trista olyckor redan iår)

Vi bönar o ber att det ska bli mindre olyckor och lägre premier...

Hehehehe... Dom är snabba med att höja när vissa objekt visar sig kosta mer än dom ger. Jag undar om TH är lika snabba med att sänka premierna för de som betalar för mycket (ehh jag undrar ärligt talat inte, jag VET att dom inte sänker). Det måste vara en hel del som betalar för mycket på den summan. Jo jag vet detta är inget konumentkoperativ men det är lätt att tro med tanke på det resonemang de för gällande klass 7 hojar!!!
Se så TH lätta plånboken! :finger

JohanFÖK skrev:
Jag tror du kommer bli överraskad i framtiden när T-H sänker sina premier...

Snacka om, de har under den tid jag varit hojintresserad alltid hävdat att klass 7 hojar kostar mer än de ger som orsak till deras eviga höjningar. Det sa de inför detta året också o höjde med upp till 60%. Skulle kostnaderna för klass 7 hojar sänkts så mycket på 3 månader så de kan tänka sig sänka sina premier?? Svaret är såklar nej, inget säger att olyckorna med klass 7 hojar minskar, tvärtom, men ingen annan anledning kan ges TH att sänka än just minskade olyckor. Den sitsen har de själv satt sig i genom tidigare uttalande. Nej, något annat ligger bakom, vilket bekräftar det jag alltid vetat. Försäkringsbolag ljuger!!!

EDIT: Johan jag förstår din för försäkringsbolagen försvarande inställning, du har en insikt i problematiken som en vanlig försäkringstagare inte kan jämföra sig med. Jag är dock kritisk, att du som ombud för oss "drabbade" så lätt spelar på deras lyra. Eller har jag fel??

Last edited:
Hojåkare pratar väldigt mycket och väldigt länge om deras negativa erfarenheter med f-bolag och hur deras premier alltid höjs. Oftast är det dock sporthojsåkare som står för denna inställning. Om du hade kört en f-klass 3 hoj de senaste 10 åren hade du fått premieminskningar. Varför?
Eftersom kostnaderna minskat så minskar premien. Så jobbar alla f-bolag jag känner. I f-klass 7 har dock kostnaderna ökat vilket ger ökade premier. Den dagen kostnaderna går ner så kommer premierna att sjunka. Det finns inget f-bolag som kommer hålla kvar sina höga premier om de inte är motiverade av kostnader. Det är inte deras affärsidé och ett sådant f-bolag skulle inte överleva.

Kostnader i premieklass 7 har dubblerats de senaste 2 åren hos Trygg-Hansa så då kan du förstå att det blir premiehöjningar. I de andra 6 f-klasserna skedde ingen höjning i våras eftersom de inte hade ökat sina kostnader. (Alla fordon i T-H fick dock en 30% höjning på trafikförsäkringen i höstas eftersom ändrade regler, lagar och ökade sjuksrivningar även drabbar f-bolagen)

Ang min inställning:
När jag började med försäkringar hade jag samma inställning som många på detta forum. Jag var förbannad att f-bolagen var så dyra (min 7:a kostade då 5000 kronor) och tyckte att jag gärna står för min risk men inte att f-bolagen prisade ut oss som ville köra sporthoj. Efter 4 år har jag ändrat inställning och tycker inte att det stora problemet är f-bolagen utan förarna. Vi i f-klass 7 kör verkligen som krattor. Det kraschas och stjäls på alldeles för många ställen i Sverige. När jag sedan sitter på dessa forum och försöker diskutera försäkringar för att samla på mig idéer och förslag som kan göra det bättre för oss alla måste vi först allihopa förstå varför det ser ut som det gör. Det innebär att väldigt många ställer väldigt många frågor och jag försöker göra så gott jag kan för att förklara. Eftersom jag har gjort detta i cirka 2 års tid märker jag en förändring hos många att de har insett att det inte är någon idé att skrika eller klaga på f-bolagen utan vi som kör 7:orna måste fundera på hur vi skall komma tillrätta med våra kostnader. Sedan kan vi gå till f-bolagen med våra geniala idéer och hoppas att de gör ev. ändringar så att vi lättare kan få igenom våra idéer (tex högre självrisker).

Eftersom SMC nu har antagit en vision om hur SMC vill lösa problematiken i f-klass 7 och vi har börjat en intensiv lobbying både mot f-bolag, handlare, importörer, olika banarrangörer så ägnar jag mitt fokus väldigt mycket på det istället för på forumena just nu. Jag skall dock försöka skriva något dokument där jag förklarar SMCs synvinkel och vision.

Läser man lite av mina inlägg så kan man iofs redan hitta den, men ett dokument som samlar ihop allt är bättre.

I korthet är det högre själrisker, kurser på inhägnade områden för de som kör f-klass 7 och rabatt på premien om man går en kurs.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Pratade med en lokal handlare om Hondas nya erbjudande att bjuda på de första årens helförsäkring. Han sa att i samtal med honda så verkar det som om dom kommer göra en liknande aktion med sporthojarna nästa år. Har du, johanFÖK hört någon om det? Förmodligen så funderar väl tillverkarna/importörerna på det för att det knappt går att sälja några nya sporthojar längre! Det är ju en bra ide att ha en billig årsförsäkring med en hutlös självrisk. Personligen skulle jag hellre välja ->20000 i självrisk och premie 5000/år med en stegrande självrisk / olycka. Det kanske är det som importörerna har kollat in på?

//jaG

Ett förslag till Johan FÖK.

Klart det finns förslag!
Men som vanligt finns det små möjligheter för den enskilde individen att föra fram dom.....men om du vill ha med dig ett till TH, så varsågod.

Bakgrund:
En Yamaha R1'a, Honda Fireblade, Suzuki1000, eller någon
annan klass7 hoj är absolut ofarlig.....ända tills någon startar den och åker iväg.

Förslag:
Lägg all focus på att ordna ett system som tar hänsyn till individen som framför fordonet. Varför inte jämföra med andra typer av fordon som också är en "större riskfaktor" än den vanliga
bilen. Jag tänker närmast på tung lastbil, flygplan,osv.
Där krävs särskild behörighet, regelbundna läkarkontroller osv.

När man tar körkort på Mc, så är en av de viktigaste momenten du ska klara av, garagesvängen! Ok... bromsprovet också, vilket är mycket viktigare. Men varför inte kräva en högre behörighet för
klass7 hojar, inte att du ska ha fyllt 30år eller nått annat statiskt, utan att du verkligen kan visa upp att du har skaffat dig den erfarenhet som krävs för en klass 7 hoj.

RR-licens och fem års erfarenhet kanske...?

Som det är nu(med premiehöjningarna) så kommer naturligtvis premierna att gå ner på sikt, färre har råd att åka klass7, och dom som "klotar" ofta kommer att försvinna till andra fritidssysselsättningar, men under tiden så frodas faktiskt ett antal åsikter som tex. (vilken förts fram här på forumet):.....
"Med dessa premier så känns det bara rätt att klota på höste så man får nya kåpor inför nästa säsong".

Just nu får alla som vill "åka" hoj, och då klass7 hoj, betala, medan de som "skapat" situationen hoppar av och börjar tex. vindsurfa!

Reparationskostnaderna rasar i höjden...!
Varför blir jag inte förvånad....för ingenstans i systemet finns något insitament för att få ner dom!
Den som ska få reparationen utförd har ingen anledning till att medverka till lägre kostnad, för honom kostar det lika mycket om man byter hela kåpsetet, eller bara en sidokåpa.......självrisken är den samma!
För verkstaden som ska göra jobbet är det naturligtvis mer intressant ju mer grejor dom får sälja och montera!

Återigen det hela är som ett självspelande piano! Mer åt alla!

JAG vill ha ett system som JAG kan påverka.............med en rimlig premie som ger mig ett grundskydd.
Olika valbara grundsjälvrisker, med en del som jag får betala uppepå beroende på hur mycket reparationen kostar!
Jämför med tidigare glasruteförsäkring fast del + 20% av kostnaden.
Detta skulle gynna de som inte utnyttjar försäkringen, eller i samband med en olycka utnyttjar den mindre!
Och då minskar kostnaderna.....eller?

Jag tror inte att alla kan åka klass7 hoj! Det är inte alla som
klarar av det...!
Och det får alla som åker klass 7 betala för.

Mvh/ KentW

Så här tycker jag!

Högre differentiering på premierna beroende på ålder!

Tittar man på verklig olycksfakta, dvs inte skenförsäkrade på pappa/mamma hojar (hur många 55 åriga kvinnor har egentligen 1000 kubiks sporthoj?) så är det väldigt många under 25 år som orskar olyckorna. Det vill inte jag betala för!

Högre självrisk - många kan ta 20000:- i självrisk om de får en normal premie i utbyte. Då lär man sig att inte krasha så ofta!

Bättre bonussystem, har jag kört olycksfritt i 13 år vill jag inte betala bara lite mindre än den som precis började försäkra.

Försäkringsbolagen borde införa några slags standardlistor att gå efter. Som det är idag så kan jag ringa om samma hoj till samma bolag inom två dagar och ena gången få en premie på 15600:- och andra gången 7300:-.

Detta "lotto" system gör även att om en person med låg olycksfrekvens har otur så kan han/hon få en högre premie på samma hoj, i samma ort än en person som har hög olycksfrekvens och tur när han/hon pratar med försäkringsbolaget.

Jaja, så tycker jag i alla fall!

Och har nog mer och säga, så jag skriver nog snart igen!

Zeb_Macahan skrev:
Pratade med en lokal handlare om Hondas nya erbjudande att bjuda på de första årens helförsäkring. Han sa att i samtal med honda så verkar det som om dom kommer göra en liknande aktion med sporthojarna nästa år. Har du, johanFÖK hört någon om det? Förmodligen så funderar väl tillverkarna/importörerna på det för att det knappt går att sälja några nya sporthojar längre! Det är ju en bra ide att ha en billig årsförsäkring med en hutlös självrisk. Personligen skulle jag hellre välja ->20000 i självrisk och premie 5000/år med en stegrande självrisk / olycka. Det kanske är det som importörerna har kollat in på?

//jaG

Har inte hört något om att de skulle bjuda på försäkring...
Jag har dessutom varit på möte i mitten av april med SMR och McRF och då sas det inget om detta. Att de skulle göra det för sporthojar låter väldigt förvånande för mig. Honda måste ju teckna en egen försäkring för att täcka de eventuella skador som kommer att uppkomma och den premien de får lär inte bli billig...

Högre självrisker kommer att komma, ingen vet dock när. Kanske redan till nästa säsong.

Re: Ett förslag till Johan FÖK.

Bakgrund:
En Yamaha R1'a, Honda Fireblade, Suzuki1000, eller någon
annan klass7 hoj är absolut ofarlig.....ända tills någon startar den och åker iväg.

Svar:
Tyvärr är det inte helt sant statistiskt. Det är nämligen så att samma förare är olika stor risk på en CB400 från 82 och en Yamaha R1 -03. De flesta förare ändrar nämligen körstil när man byter till en ny sporthoj. Därför kan man koppla premien till hojen och inte till föraren. (Gäller givetvis inte alla men många)
--------------------------

Förslag:
Lägg all focus på att ordna ett system som tar hänsyn till individen som framför fordonet. Varför inte jämföra med andra typer av fordon som också är en "större riskfaktor" än den vanliga
bilen. Jag tänker närmast på tung lastbil, flygplan,osv.
Där krävs särskild behörighet, regelbundna läkarkontroller osv.

När man tar körkort på Mc, så är en av de viktigaste momenten du ska klara av, garagesvängen! Ok... bromsprovet också, vilket är mycket viktigare. Men varför inte kräva en högre behörighet för
klass7 hojar, inte att du ska ha fyllt 30år eller nått annat statiskt, utan att du verkligen kan visa upp att du har skaffat dig den erfarenhet som krävs för en klass 7 hoj.

RR-licens och fem års erfarenhet kanske...?

Svar:
Jag vill inte arbeta för en lag där man skall reglera hur man får köra premieklass 7 hoj. Jag tror på den individuella friheten att välja själv vad man vill göra i livet. Däremot så är en del i SMCs vision att de hojåkare som går en premieklass 7 kurs skall få en ordentlig rabatt på premien. Då uppnår man ungefär samma sak men utan att förbjuda någon.

Ang kostnader:
En annan del av SMCs vision är att man skall höja självriskerna och att de skall bli procentuella. Om man är skadefri skall procenten sjunka så att självrisken blir mer human. Kanske börja på 25% i självrisk (både vagnskada och delkasko) för att kanske gå ner till 10% efter 5 skadefria år. Då belönas de som inte utnyttjar försäkringen och den dagen man utnyttjar försäkringen finns det ett incitament att hålla nere reparationskostnaderna.

Högre differentiering på premierna beroende på ålder!

Tittar man på verklig olycksfakta, dvs inte skenförsäkrade på pappa/mamma hojar (hur många 55 åriga kvinnor har egentligen 1000 kubiks sporthoj?) så är det väldigt många under 25 år som orskar olyckorna. Det vill inte jag betala för!

Svar:
Det tycker inte jag. Däremot skall premien differentieras beroende på erfarenhet. Idag sker en vis differentiering på ålder men den stora skillnaden är antal år med körkort och det tycker jag är en bra grundidé.
------------------------

Högre självrisk - många kan ta 20000:- i självrisk om de får en normal premie i utbyte. Då lär man sig att inte krasha så ofta!

Svar:
Håller med.
-------------------------

Bättre bonussystem, har jag kört olycksfritt i 13 år vill jag inte betala bara lite mindre än den som precis började försäkra.

Svar:
Som jag skrev i förra svaret så jobbar SMC på en självrisk med bonus.
---------------------

Försäkringsbolagen borde införa några slags standardlistor att gå efter. Som det är idag så kan jag ringa om samma hoj till samma bolag inom två dagar och ena gången få en premie på 15600:- och andra gången 7300:-.

Detta "lotto" system gör även att om en person med låg olycksfrekvens har otur så kan han/hon få en högre premie på samma hoj, i samma ort än en person som har hög olycksfrekvens och tur när han/hon pratar med försäkringsbolaget.

Svar:
Detta är ett av dagens problem. SMC och försäkringskommittén har idag inte resurser att ägna sig åt detta, utan fokuserar på den mer akuta situationen när det gäller höga premier. När den fajten är vunnen är kundtjänsterna nästa mål.

Honda bjuder på 2 år på sina landsvägsmaskiner i år. enligt honom så kommer något liknande på dom andra maskinerna.

//jaG

JohanFÖK skrev:
Har inte hört något om att de skulle bjuda på försäkring...
Jag har dessutom varit på möte i mitten av april med SMR och McRF och då sas det inget om detta. Att de skulle göra det för sporthojar låter väldigt förvånande för mig. Honda måste ju teckna en egen försäkring för att täcka de eventuella skador som kommer att uppkomma och den premien de får lär inte bli billig...

Högre självrisker kommer att komma, ingen vet dock när. Kanske redan till nästa säsong.

Re: Ett förslag till Johan FÖK.

Kent W skrev:
...
Reparationskostnaderna rasar i höjden...!
Varför blir jag inte förvånad....för ingenstans i systemet finns något insitament för att få ner dom!
Den som ska få reparationen utförd har ingen anledning till att medverka till lägre kostnad, för honom kostar det lika mycket om man byter hela kåpsetet, eller bara en sidokåpa.......självrisken är den samma!
För verkstaden som ska göra jobbet är det naturligtvis mer intressant ju mer grejor dom får sälja och montera!

Återigen det hela är som ett självspelande piano! Mer åt alla!

JAG vill ha ett system som JAG kan påverka.............med en rimlig premie som ger mig ett grundskydd.
Olika valbara grundsjälvrisker, med en del som jag får betala uppepå beroende på hur mycket reparationen kostar!
Jämför med tidigare glasruteförsäkring fast del + 20% av kostnaden.
Detta skulle gynna de som inte utnyttjar försäkringen, eller i samband med en olycka utnyttjar den mindre!
Och då minskar kostnaderna.....eller?

Jag tror inte att alla kan åka klass7 hoj! Det är inte alla som
klarar av det...!
Och det får alla som åker klass 7 betala för.

Mvh/ KentW

Först vill jag säga att det är trevligt att se att det sitter folk hemma med bra och genomtänkta idéer och dessutom tar sig tid att dela med sig av dom. Själv är jag till största del mest kritisk utan några som helst bra idéer (det vet Johan FÖK) men jag hoppas kunna bättre mig.

Det jag skulle komma till är det med rep.kostnaderna. Har själv ett skrämmande exempel gällande min förra hoj. Innan jag ägde den utsattes den för ett stöldförsök mitt på ljusa dagen och tjuvarna blev upptäckta av ägaren. Han skrek på dom från sitt fönster på 4:de våningen vilket avbröt deras försök att lyft upp hojen på släpet. Istället sparkade dom omkull hojen vilket ledde till att höger sidokåpa repades och sprack på två ställen. Kåpan svetsades ihop (två st 5 cm långa sprickor), lackades om och dekaltrimmades. Kostnad 24000 kr inkl moms. Verkstädernas reperationskostnader är helt klart något att ha extra koll på för att minska f-bolagen utgifter.

Zeb_Macahan skrev:
Honda bjuder på 2 år på sina landsvägsmaskiner i år. enligt honom så kommer något liknande på dom andra maskinerna.

//jaG

Jag kollade på Hondas hemsida. Det är "bara" på custom modeller mellan 600 och 1800 kubik som det ingår 2 års helförsäkring.

Jag hittade 5 modeller när jag surfade deras hemsida.
VT750DC Black Widow 2002
VTX1800 2002
VT600C Shadow 2003
VT750C2 Shadow 2003
VTX1300 2003

Helt klart ett kul och positivt grepp men jag är väldigt skeptisk till att de gör samma på sporthojar....

Jag ringde även Honda Sverige och pratade med dem om detta med gratis försäkring. Det finns inga begränsningar i detta så även om du är 18 år och köper en ny custom så är det gratis försäkring i 2 år. Samarbetet är med Bilsport och MC-specialförsäkring och det är deras produkt BAS som gäller. Säljer du hojen inom 2 år så tar denna förmån slut.

Vi pratade även om en del annat och när vi kom in på sporthojar sa han att vissa hojar kommer de aldrig kunna göra detta på eftersom en 18-åring i Stockholm får premier på 90.000 när det skall försäkra en Fireblade....

(Trist men sant...)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...