Hojåkare pratar väldigt mycket och väldigt länge om deras negativa erfarenheter med f-bolag och hur deras premier alltid höjs. Oftast är det dock sporthojsåkare som står för denna inställning. Om du hade kört en f-klass 3 hoj de senaste 10 åren hade du fått premieminskningar. Varför?
Eftersom kostnaderna minskat så minskar premien. Så jobbar alla f-bolag jag känner. I f-klass 7 har dock kostnaderna ökat vilket ger ökade premier. Den dagen kostnaderna går ner så kommer premierna att sjunka. Det finns inget f-bolag som kommer hålla kvar sina höga premier om de inte är motiverade av kostnader. Det är inte deras affärsidé och ett sådant f-bolag skulle inte överleva.
Kostnader i premieklass 7 har dubblerats de senaste 2 åren hos Trygg-Hansa så då kan du förstå att det blir premiehöjningar. I de andra 6 f-klasserna skedde ingen höjning i våras eftersom de inte hade ökat sina kostnader. (Alla fordon i T-H fick dock en 30% höjning på trafikförsäkringen i höstas eftersom ändrade regler, lagar och ökade sjuksrivningar även drabbar f-bolagen)
Ang min inställning:
När jag började med försäkringar hade jag samma inställning som många på detta forum. Jag var förbannad att f-bolagen var så dyra (min 7:a kostade då 5000 kronor) och tyckte att jag gärna står för min risk men inte att f-bolagen prisade ut oss som ville köra sporthoj. Efter 4 år har jag ändrat inställning och tycker inte att det stora problemet är f-bolagen utan förarna. Vi i f-klass 7 kör verkligen som krattor. Det kraschas och stjäls på alldeles för många ställen i Sverige. När jag sedan sitter på dessa forum och försöker diskutera försäkringar för att samla på mig idéer och förslag som kan göra det bättre för oss alla måste vi först allihopa förstå varför det ser ut som det gör. Det innebär att väldigt många ställer väldigt många frågor och jag försöker göra så gott jag kan för att förklara. Eftersom jag har gjort detta i cirka 2 års tid märker jag en förändring hos många att de har insett att det inte är någon idé att skrika eller klaga på f-bolagen utan vi som kör 7

rna måste fundera på hur vi skall komma tillrätta med våra kostnader. Sedan kan vi gå till f-bolagen med våra geniala idéer och hoppas att de gör ev. ändringar så att vi lättare kan få igenom våra idéer (tex högre självrisker).
Eftersom SMC nu har antagit en vision om hur SMC vill lösa problematiken i f-klass 7 och vi har börjat en intensiv lobbying både mot f-bolag, handlare, importörer, olika banarrangörer så ägnar jag mitt fokus väldigt mycket på det istället för på forumena just nu. Jag skall dock försöka skriva något dokument där jag förklarar SMCs synvinkel och vision.
Läser man lite av mina inlägg så kan man iofs redan hitta den, men ett dokument som samlar ihop allt är bättre.
I korthet är det högre själrisker, kurser på inhägnade områden för de som kör f-klass 7 och rabatt på premien om man går en kurs.
/ Johan Hellström
SMC, FÖK