Stannar vid stopp..

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Undrar vad de är för fel på 400n som motorn dör på när den är kall.
Om man har fel(?) chokeläge stannar motorn när man stannar hojen.
De är egentligen bara den första minuten tills motorn har hunnit stabilisera sig och temp.mätarn börjat röra på sig. Men ändå..

De e klart. Håller man lite varv o smyger ner farten inför ett stopp så klarar man sig med ett rejält varvtalsfall men stannar man plötsligt så dör den direkt.. :(

Kan nån förklara hur hastiga stopp, insugsluft och kall motor hänger ihop?? :confused:

What's the deal man? // Kenta :hej
 
Last edited:
Micke_Lindstrom skrev:
Går den helt bra när den är varm?
I så fall kanske det bara är nåt fel på choken, startar den lätt?
Jadå. Man låter den stå över natten. Kommer ut på morgonen, chokar fullt, trycker på startknappen. Den går i gång på första varvet allså. Inga bekymmer.

Sen beroende på hur kallt eller varmt de är där den står så får man trixa lite med choken för att få behaglig tomgång tills dess att den blir varm.

Säger de dig nåt? :)
 
Kenta skrev:
Jadå. Man låter den stå över natten. Kommer ut på morgonen, chokar fullt, trycker på startknappen. Den går i gång på första varvet allså. Inga bekymmer.

Sen beroende på hur kallt eller varmt de är där den står så får man trixa lite med choken för att få behaglig tomgång tills dess att den blir varm.

Säger de dig nåt? :)

Är det inte så på alla gamla hojar?
 
Nej, det behöver det inte vara bara för att det är gammal hoj, min GPZ är en -84 och det är dels aldrig några problem att starta den även om den stått ute i regn över natten, och choken kan man slå av helt när man kört ett par hundra meter och den funkar ändå perfekt.
Det kan vara skit i tomgångsmunstyckena, skruva ur tomgångsskruvarna eller vad dom kallas och blås med tryckluft i hålen, det brukar sitta en fjäder och ett par brickor på skruven, se till så att du får ut dom också annars kan dom sticka iväg när du blåser.
Skruva i skruvarna i bott och öppna dom sen ca 2.5 varv, du kan testa olika inställningar och se vad som blir bäst.
(Tomgångsskruvarna är små mässingsskruvar som oftast sitter under förgasarna)
Du borde inte behöva ta loss förgasarna för att göra detta, om det inte hjälper kan du prova att ta isär förgasarna och göra rent dom, speciellt choken .
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top