Stannad av polisen med mellan-mc kort och tung mc?

Då får jag väl stå för vandalerna då, gör som du vill. Själv körde jag trimmad moppe, trimmad lätt-mc och trimmad begränsad-mc. disclaimer: uppmanar ingen att köra trimmat.

Det var faktiskt inte så pass intressant att köra en 180kg hoj på 25kw när jag var 18 med tanke på att jag körde en 110kg hoj på 30kw när jag var 12.

Ja och samma här (fast jag hade aldrig lätt mc).
Men dessa som ska komma in här och fråga "det är inte okej men är det egentligen okej eller kommer jag undan med det?" är bara tröttsamma, ber de om lov att köra olovligt eller vad är poängen? :glömdet

Föga troligt att dem bryr sig att slå regnummer 1 av 10 motorcyklar dem kör bakom. Har bara blivit stoppad två gånger av xx antal polisbilar jag har haft bakom mig. Då kan du ge dig jävlen på att min fordon har varit minst sagt misstänksamma.

Jag har haft en gammal BMW en gång... prova det så ska du få se.

Om du absolut skall köra olagligt. Så gör det med en hoj som är laglig på pappret. Hojen bör även vara en rimlig hoj med måttlig ''övereffekt'' t.ex er 6 n, den är känd som trafikskolehoj för både a2 och' a.
Allt annat blir intressant att titta närmare på om man är trafik eller mc polis. Är det ''vanlig'' polis som bara skall göra alkohol och kk kontroll, då kanske dom missar den detaljen.

I Tyskland är det tillåtet att strypa en gsx r 1000 till 35,kw ( 48 hk). Det är därför Alphateknik har strypsater till dessa supersporthojarna.

Last edited:
Ta A2-kortet, köp en hoj du får köra LAGLIGT, kör den tills du tar A, byt hoj till större och var nöjd med det.

Klotar du med en hoj du kör olagligt med får du pynta ALLA kostnader ur egen ficka, även skador.

Nja..

Saxat från folksams försäkringsvillkor: "Självrisken är 1/10 prisbasbelopp om föraren kört motorcykel utan giltigt körkort"

Om nu trådskaparen inte har nån hojvana sedan innan kan det vara idé att landa på jorden och börja köra lagligt. 35 kW räcker långt med en lätt hoj. Bestämmer du dig sedan för att strypa av så minskar risken att bli upptäckt avsevärt om hojen har under 70 kW i ursprungseffekt eftersom polisen då inte direkt kan se i papprena att du har gjort ett lagbrott utan måste provköra den.

Jag avrekommenderar också starkt att köpa en sprillans ny hoj som första hoj för plånbokens och sinnesfridens skull om man skulle vurpa. En polare vurpade sin nya hoj första dagen han fick kortet. Som tur är gick det ganska bra, men surt ändå.

Lycka till! :)

Äntligen är våren här igen.

Jag blir lika glad varje år när en sån tråd får mer än ett herredjävlarnej som det enda svaret.

Tror inte att polisen provkör hojar som dom misstänker har för mycket effekt. För ingen skulle väll va så dum o sätta sig på tex en gsxr 1000 som är 25kw reggad och bara ge den fullt upp till 14k rpm. .. då hade fler poliser dött per år än det döronen fasaner :tungan

Jag är av den uppfattningen att MC-poliser är fullt kapabla att avgöra om det är 25 eller 70 kW i hojen.

Blev stannad efter att ha vridit lite för hårt på rullen från rödljuset förra året, körde literklubba med (gamla) mellankortet, står tydligt "Max 25kW" på körkortet som polisen kollade noga på.
Vet fan om de slog upp mitt regnr eller ifall de var dumma i huvudet, hojen var reggad som 34kW nedstrypt från 103kW, strypningen bortplockad :outlaw
Det var solklart att där fanns för många hästar men jag fick bara böter för fortkörning.
Jag hade en jäkla tur, räkna inte med att du kommer ha det också.

Och angående ER6, så är de jäkligt snygga (tycker jag iaf!) från 2012 och framåt.
Dessutom billiga i både inköp och försäkring via Svedea, en vettig nybörjarhoj som har fullt tillräckligt med ös när vägen svänger, rätt antal cylindrar har den också! :arsele
1346699593_Kawasaki-ER6n-2012-white.jpg

Kära TS: antingen kör du olagligt, eller så kör du lagligt, jag skiter i vilket, du får stå ditt kast! :fakta

Lagen är Solklar, den går inte att tolka fel, du kan få fett med problem, and that's it. ha det kul i traiken, tänk först o gasa sen!

Håller med om att de olika mc klasserna och deras körkortsbehörigheter är bortom all sund förklaring när du samtidigt kan få göra vilken monsterbil du vill från den minsta miljöbubblan på vägarna med samma körkort.Lag och ordning däremot i form av polis längs vårt vägnät i sin tur styrd av många gånger försoffade politiker som ofta inte tycker om att folk tänker själv agerar enligt lagboken och enligt den så har du gjort dig skyldig till ett trafikbrott genom att färdas på en mc med fel behörighet.

Föga troligt att dem bryr sig att slå regnummer 1 av 10 motorcyklar dem kör bakom. Har bara blivit stoppad två gånger av xx antal polisbilar jag har haft bakom mig. Då kan du ge dig jävlen på att min fordon har varit minst sagt misstänksamma.

Jamen dåså, då är det riskfritt för TS.

Kör på ba, fisken2 garanterar att det är grönt!

Jag har en annan erfarenhet än du, men det kanske inte framgick....

Lite allvarligare så får de veta när de slår på fordonet vilken ursprungseffekt det har. Om då ägaren inte har behörighet att köra något med den effekten så ligger det nära till hands att de kommer agera.

Last edited:
Håller med om att de olika mc klasserna och deras körkortsbehörigheter är bortom all sund förklaring när du samtidigt kan få göra vilken monsterbil du vill från den minsta miljöbubblan på vägarna med samma körkort.Lag och ordning däremot i form av polis längs vårt vägnät i sin tur styrd av många gånger försoffade politiker som ofta inte tycker om att folk tänker själv agerar enligt lagboken och enligt den så har du gjort dig skyldig till ett trafikbrott genom att färdas på en mc med fel behörighet.

Det handlar väl i ärlighetens namn om att rätta kartan efter verkligheten. Olycksstatistiken talar sitt tydliga språk om yngre förare utan erfarenhet på motorstarka hojar.

[Bild på en mellanstor Kawasaki]
[Bild på en annan, aningen mindre, mellanstor Kawasaki]

enligt mig är de en stor skillnad
Ja, det är det. Den viktigaste för din del är att du kan regga den ena för att köra med A2-kort om du tar det, men inte den andra.

"Hur många trådar finns det på Sporthoj.com som avhandlar ämnet "Tjena! Jag har mellankort. Kan jag köra en R1 ostrypt och vad händer om snuten stoppar mig?"
Trots min korta tid på forumet skulle jag snarare vilja påstå att frågan oftast formuleras "Tjena! Jag har inte mellankort men tänker skaffa det sedan/någon gång i framtiden/när jag blir stor. Kan jag köra en R1 ostrypt och vad händer om snuten stoppar mig?"

Hade en Daytona 675 som var reggad som A-begränsad, men tog bort strypningen två dagar senare.

Klotade hojen, bogserade hem, satte i strypningen, lämnade in på reparation.

Blev stoppad av polisen för ganska grov fortkörning. Dom hade inte en tanke på att den var ostrypt, trots farten. Inga problem alls om man stöter på inkompetenta poliser.

Hade en Daytona 675 som var reggad som A-begränsad, men tog bort strypningen två dagar senare.

Klotade hojen, bogserade hem, satte i strypningen, lämnade in på reparation.

Blev stoppad av polisen för ganska grov fortkörning. Dom hade inte en tanke på att den var ostrypt, trots farten. Inga problem alls om man stöter på inkompetenta poliser.
Det finns flera sorters poliser. Det finns ordningspoliser och trafikpoliser. För en trafikpolis med mc utbildning och tung fordons utbildning. För dom är fordons och förar kontroller vardag. Dom vet hur regelverk kring fordon skall tillämpas.

För ordningspolisen som är en slags allt i allo. Där är tekniska fordonsfrågor bara en mycket liten del, där man troligtvis även känner sig osäker.

Genom att polisen håller på med myndighetsutövning, då blir det extra viktigt att dom kan lagrummet för den åtgärd dom skall vidtaga.

Det minsta problemet är eventuella böter.Vad händer om du kör på någon annan som blir skadad och försäkringsbolaget gör en utredning och kommer fram till att du ägnat dig åt olovlig körning.Det du gör dig skyldig till är körning utan behörighet.
Googla lite på regressrätt så ser du vad som kan hända

Gud vilken trist tråd. Å ja, jag läste hela lika förbannat! Verkar regna nötter nuförtiden, olagligt är olagligt hur f-n man än vänder på det.
Gör en konsekvensanalys, kommer du fram till att det är värt det så är det DITT beslut, hur kan man ens ställa frågan i ett forum??

Ta A2-kortet, köp en hoj du får köra LAGLIGT, kör den tills du tar A, byt hoj till större och var nöjd med det.

Klotar du med en hoj du kör olagligt med får du pynta ALLA kostnader ur egen ficka, även skador.

FEL IGEN!!! trafikförsäkringen gäller..

Sluta leka försäkringsman din mupp!!!

Med vänlig hälsning

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...