Stanna efter väjningspliktsmarkering

Fortsätter på en annan fråga istället för att skapa en tråd.

Vid röd trafikljus och man stannar och ska till vänster, stannar man ju innan övergångsstället, när det blir grönt så ska man vänta på trafiken som åker rakt fram.
Åker man fram och väntar efter övergångsstället eller står kvar innan?

Med bil kör man ju oftast fram och väntar.

Tänk att bilden har en massa trafik och på motsatt riktning så kommer det bilar som ska rakt fram.
Samt att grön vänsterljus inte finns.

Tack på förhand
 

Bifogat

  • Screenshot_20220405_202415.jpg
    Screenshot_20220405_202415.jpg
    649.6 KB · Visningar: 4
Åker man fram och väntar efter övergångsstället eller står kvar innan?
Skulle du stå kvar vid trafikljuset trots grönt skulle du nog bli stoppad och få blåsa. De få undantagen vore möjligen om du möter ett begravningsfölje eller militärkonvoj och inser att det hinner slå om till rött innan det är passerat.
 
Det finns en aktiv inriktning i svensk modern trafikplanering att bygga in osäkerhet, för då sjunker hastigheten. I teorin.

Japp. Det hela är så oerhört cyniskt att det låter som något hämtat ur fantasins värld, men tyvärr alltså helt sant.

Med precis samma tankesätt behövs inte ens ett körkort.
 
Japp. Det hela är så oerhört cyniskt att det låter som något hämtat ur fantasins värld, men tyvärr alltså helt sant.

Med precis samma tankesätt behövs inte ens ett körkort.
Nej, och man skulle förbjuda vinterdäck, bälten, airbag, lane assist mm, men istället verkar ju allt gå mot stödsystem så att föraren bara behöver sitta och vänta på att något börjar blinka, och sen lista ut vad han/hon/den/det ska göra. Och myndigheterna verkar heja på det för allt dom är värda. Men det kanske är för att bilindustrin lobbar för det, och tvärs om, det kostar att bygga bra och säkra trafikmiljöer?
 
Det finns en aktiv inriktning i svensk modern trafikplanering att bygga in osäkerhet, för då sjunker hastigheten. I teorin.
Har du månntro någon källa för mer läsning om vad det verkar något riktigt korkat?
Undrar just om man skulle designa cockpitlayout eller varför inte kontrollrumslayout i kärnkraftverk för att skapa inbygg osäkerhet? Nu har det visserligen blivit lite fel ibland men inte vad jag vet med avsikt iaf.
 
Har du månntro någon källa för mer läsning om vad det verkar något riktigt korkat?
Undrar just om man skulle designa cockpitlayout eller varför inte kontrollrumslayout i kärnkraftverk för att skapa inbygg osäkerhet? Nu har det visserligen blivit lite fel ibland men inte vad jag vet med avsikt iaf.

"Shared Space" kallas begreppet som ligger till grund för allsköns moderna otyg.


Ett direkt citat:
"Shared Space anses av en del vara ett framgångsrikt trafiksäkerhetskoncept. När en
situation känns osäker anser man att människor lockas att skärpa sin uppmärksamhet och färre trafikolyckor inträffar till följd av detta".
 
"Shared Space" kallas begreppet som ligger till grund för allsköns moderna otyg.


Ett direkt citat:
"Shared Space anses av en del vara ett framgångsrikt trafiksäkerhetskoncept. När en
situation känns osäker anser man att människor lockas att skärpa sin uppmärksamhet och färre trafikolyckor inträffar till följd av detta".
Då så, då kan man skippa belysning i tätort, sluta siktröja bredvid landsvägar och helt sluta med snöröjning :tummenupp
 
"Shared Space" kallas begreppet som ligger till grund för allsköns moderna otyg.


Ett direkt citat:
"Shared Space anses av en del vara ett framgångsrikt trafiksäkerhetskoncept. När en
situation känns osäker anser man att människor lockas att skärpa sin uppmärksamhet och färre trafikolyckor inträffar till följd av detta".
Så läskigt. Betyder det att en knarkare med förföljelsemani inte har något fysiskt som hindrar riktiga tokigheter?
 
"Shared Space" kallas begreppet som ligger till grund för allsköns moderna otyg.


Ett direkt citat:
"Shared Space anses av en del vara ett framgångsrikt trafiksäkerhetskoncept. När en
situation känns osäker anser man att människor lockas att skärpa sin uppmärksamhet och färre trafikolyckor inträffar till följd av detta".
Fifan, på riktigt alltså.
Undrar just om det kunde vara ett bra koncept i anpassad form för, varför inte dykning, skytte om man anstränger sig lite, kanske man få in konceptet inom sjukvården också...

Köra mycket fortare borde ju rimligen också passa in i konceptet efter som det enligt gällande dogm skapar osäkerhet i och av sig självt.
 
Back
Top