Standardmonterad turbo om några år?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Ett rimligt sätt för MC-tillverkarna att tillgodose marknadens krav på högre effekt vore att montera lågtrycksturbo. Det har biltillverkarna gjort länge och till och med utpräglade familjebilar som V70, Passat och 9-5 är överladdade.

Läs mer här.

Nyteknik skrev:
Ett rimligt sätt för MC-tillverkarna att tillgodose marknadens krav på högre effekt vore att montera lågtrycksturbo. Det har biltillverkarna gjort länge och till och med utpräglade familjebilar som V70, Passat och 9-5 är överladdade.

Läs mer här.

Finessen med turbo är att det är enkelt och billigt att tillgodose en stor motorflora. Om jag inte missminner mig så tar VAG ut 150, 163, 180, 190, 210 och 225hk ur sin lilla 1.8 i olika versioner och till olika människor.

En sporthoj av den värsta typen tror jag det finns massor mer att ta av och motorerna är inte lika konvertibla med andra modeller som bilarna. Tittar man på bilindustrin så ligger dom också tekniskt sätt ljusår före motorcyklarna och den tekniken kan man konvertera till MC och vinna effekt. Det var ju inte länge sedan alla hojar hade förgasare t.ex. Vissa biltillverkare går ifrån överladdning numera.

Tja, varför inte? Men det skulle nog röra sig om effekthöjande åtgärder än något annat.

Men det är också en dyr komponent, med dyra kringsystem. Kallstartsemissioner (katalysator light-off) fördröjs etc.

Ett starkt incitament till att använda turbo på bilar är s.k. downsizing. Dvs att man på dellaster kan ha de fördelar en mindre motor har, men ändå ha möjlighet till att få ut hög top-prestanda. Drivs av bränsleförbrukning alltså. Motverkas till viss del av kompressionsänkningen dock.

Hojarna har ju inte riktigt samma drivkrafter, utan som sagt, det handlar nog om att man kanske vill fylla på i mellanregistret mer. Du kan vid en konservativ turbomatchning få ut riktigt höga moment i låg- och mellanregistret.

/J

Finns ingen mening med turbo på hoj, tekniken är/blir för dyr man försökte på 80-talet med turbo med alla japanska märken, man vad spelade det för roll då en 600 med turbo med lägre effekt än en 1000 kubikare med mer effekt, kostade MERA, framgångarna uteblev då folk helt enkelt köpte en billigare 1000cc för att köra skiten ur turbomodellen. Idag är motorerna så utvecklade så man har uppåt 200 hk per liter, vad skall man då med turbo till?

-No turboshit, just real power!!

En slogan som håller i mc-sammanhang!! :yoparty

Snubben som skrivit artikeln i länken har inte så bra koll, så otroligt stor skillnad gör verkligen inte kullagrade turbos. EVO'n har f.ö. titanaluminiumturbinhjul och är så vitt jag vet inte kullagrad.

Turbolag:et är minskat genom att man med bra kringsystem, framförallt styrsystemet till motorn, kan leva med små matchningar av turbon på topp vilket gör att lågvarvsegenskaperna blir väsentligt mycket bättre. Själva turboaggregaten har också blivit mycket bättre.

Med en sund matchning ligger man idag inte mitt i mappen och kör, utan man ser till att precis kunna leva vid maxeffekten och plockar därför ur maximalt i botten.

Det vore intressant med en literhoj som hade lite SAAB-ish momentkurva...

/J

RG500-Johannes skrev:
Turbolag:et är minskat genom att man med bra kringsystem, framförallt styrsystemet till motorn, kan leva med små matchningar av turbon på topp vilket gör att lågvarvsegenskaperna blir väsentligt mycket bättre. Själva turboaggregaten har också blivit mycket bättre.
/J

När får man se VNT-aggregat på ottomotorerna? Vad jag förstått så klarar dom inte av avgastemperaturen som en bensinare utvecklar? En sak som är jäkligt synd att SAAB inte har pengar att utveckla är SVC-motorerna.

kle1991 skrev:
Idag är motorerna så utvecklade så man har uppåt 200 hk per liter, vad skall man då med turbo till?
Ännu mer effekt kanske :rolleyes:

Artikeln fick massor av mothugg från läsarna och ett par dagar senare kom deras åsikter i en ny artikel på samma sajt. Personligen tror jag att en kompressor som ger lika mycket hela tiden hade varit bättre, sen om det får plats eller inte får någon annan avgöra.

Flåklypa skrev:
När får man se VNT-aggregat på ottomotorerna? Vad jag förstått så klarar dom inte av avgastemperaturen som en bensinare utvecklar?

Precis, de fixar inte tempen. Det blir ju närmare 1000 grader när vi försöker magra ut maximalt, och tändningen måste backas för att inte spika sönder motorn. Tufft klimat för små glidskenor etc.

Jag tror att vi kommer se variabla turbiner på bensinare om 2-3 år. Om det är VNT eller annan typ av variablitet får vi se.

En sak som är jäkligt synd att SAAB inte har pengar att utveckla är SVC-motorerna.

Jepp, mycket pengar gick åt där. Principiellt cool, men led av diverse problem + att det inom GM inte är helt gångbart att ha specialmotorer. Det är "one engine fits all" som gäller, vilket gör att vi i vissa fall får arbeta med motorer som ej ursprungligen är designade för turboöverladdning.

/J

Det är inte tekniken som har satt stopp för hur mycket effekt de kan ta ur standardhojarna med konventionell teknik.
Och jag håller med de som tycker turbo är en sak som absolut inte behövs standard.

Det skulle isf vara i nån slags framtid när maxgräns på kubik införs eller liknade och motorn behöver vara väldigt snål på lägre varv men ändå ska kunna ge rejäl effekt på högre.

RG500-Johannes skrev:
... inom GM inte är helt gångbart att ha specialmotorer. Det är "one engine fits all" som gäller, ...
Cheva smallblock. One engine fits all and forever. :D

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...