Standardmonterad turbo - är tiden mogen?

General E skrev:
2505104 Då får man väll göra en som gör 350 eller går snabbare upp till 300.

Jag ser inte behovet. Att levera en hoj från fabrik med säg 300hp, skulle det vara möjligt att sälja alls, om den sålde skulle den sälja tillräckligt bra osv. Jag tror de stora tillverkarna har kollat på dessa siffror mer än en gång.

En motor med ca 180hp eller mindre behöver ingen turbo och du får mer effekt med mindre cc utan turbo för varje år också. Sen är jag ganska övertygad över att den motorn är större med turbo / värmesköldar etc än en utan turbo.

MagnusK skrev:
2505119 Jag ser inte behovet. Att levera en hoj från fabrik med säg 300hp, skulle det vara möjligt att sälja alls, om den sålde skulle den sälja tillräckligt bra osv. Jag tror de stora tillverkarna har kollat på dessa siffror mer än en gång.

En motor med ca 180hp eller mindre behöver ingen turbo och du får mer effekt med mindre cc utan turbo för varje år också. Sen är jag ganska övertygad över att den motorn är större med turbo / värmesköldar etc än en utan turbo.

Tror det går att sälja en hoj med 400hk också... många är dom som alltid vill ha det värsta och dom flesta i den kundkategorin är nog av typen som vill ha det färdigt från fabrik..

Cervantes skrev:
2505137 Tror det går att sälja en hoj med 400hk också... många är dom som alltid vill ha det värsta och dom flesta i den kundkategorin är nog av typen som vill ha det färdigt från fabrik..

Och den skulle bli gatgodkänd, klara alla avgastester osv?

Jag motsäger dock inte att det vore grymt kul.

MagnusK skrev:
2505144 Och den skulle bli gatgodkänd, klara alla avgastester osv?

Jag motsäger dock inte att det vore grymt kul.

Tror att om en tillverkare lade ner lite tid bakom ett sånt projekt skulle det inte vara omöjligt! ev går det ju också att ge den 180hk med möjlighet till att locka fram fler via mappning som i bilarna :)

Nyteknik skrev:
2504687 Länken nedan argumenterar för sannolikheten att vi snart kommer få se standardmonterad turbo på motorcyklar. Jag säger inte emot. Motorcykeltillverkarna framstår som väldigt konservativa i sitt sätt att inte använda överladdning så som bilindustrin har gjort i snart 10 år för att göra familjebilar lättkörda med ett starkt och jämnt effektregister. Samma tröghet gjorde att motorcykeltillverkarna först 1998 började gå från förgasare till bränsleinsprutning. Något som då hade varit standard i familjebilar i 10 år. Vad tror ni - är motorcykelindustrin nu mogen att använda turbo för att skapa både jämnare och starkare motorer?

http://www.motorcycledaily.com/30september06_bmw.htm

Det är inte bara turbo vi vill ha. Jag tycker det skulle sitta som en smäck med en halvautomatisk växellåda som Audi, BMW och många flera bilar har. Tumväxling någon?

Victor skrev:
2505342 Det är inte bara turbo vi vill ha. Jag tycker det skulle sitta som en smäck med en halvautomatisk växellåda som Audi, BMW och många flera bilar har. Tumväxling någon?
Finns redan på denna grymma racer - Yamaha FJR1300AE. :D

FJR_450.jpg

En 500 eller 600 med en 150 hk skulle ju gå å ordna med turbo, sen skulle det ju vara mycket lättare att sälja samma hoj med 3 motoralternativ på motorn och det enda som är ändrat är programvaran. Då har man plötsligt en värsting, en lagom och en budget.
En 600 går ju att göra lättare och mindre än en 1000 kubikare det är väl ingen hemlighet. Sen får man inte glömma bort försäljningsargumentet att det sitter en stressfläkt på. Man kan ha helt olika momentkurva på samma motor bara genom att ändra programvara, botten vrid som tusan eller massor med ketchupeffekt eller varför inte både och.

vad tror ni sen gränsen blir ang effekt på sh? överenskommelse på kanske 250bhp likt dem har med toppfart? ngn gräns alls, förs.bolag som kanske har det?

Victor skrev:
2505342 Det är inte bara turbo vi vill ha. Jag tycker det skulle sitta som en smäck med en halvautomatisk växellåda som Audi, BMW och många flera bilar har. Tumväxling någon?

"Det vi ser i moto GP ser vi på gatan om några år"
Läst det nånstans, låter som ett logistkt konstaterande.

MAO
Det kommer med tiden :tummenupp

MagnusK skrev:
2505119 Jag ser inte behovet.
Vad sade de flesta "kunniga bedömare" om familjebilar med över 200 hk för 15 år sedan? Just det: Att det inte fanns ett behov. Ändå ser vi nu trebarnsmödrar i Volvo V70 2,5T som är kapabla att köra ifrån många s.k. sportbilar. Och för motorcyklar är effekten ett ännu viktigare konkurrensmedel.

Den som blir först med att erbjuda en sporthoj med turbo kommer snabbt ta stora marknadsandelar och starta en ny men spännande kapprustning med nya vapen: från styret justerbara effektkurvor, originaltillbehörs-chip för olika mycket effekt ("SuperSport", "150", "175", "200", "MotoGP" etc.), fantasifulla namn för "Turbo", nya tuffa in- och utsläpp för kylluft.

:yoparty

Men att klämma ut 300 Hk med turbo på en hoj gör ju en del saker med livslängden på motorn. Skulle det vara möjligt att kunna lämna garanti för tillverkarna? 2 år är väl alla tvugna att lämna i dagsläget, men stoppar grejerna så länge?

Om en motorcykel tillverkare bestämmer sig för att bygga en cykel med turbo så bygger dom den nog för att hålla. Rätt kompförhållande och starkare stakar, kolvar,ventiler mm....

piece skrev:
2506069 Men att klämma ut 300 Hk med turbo...
Vi skulle förstås inte få en GSX-R med trehundra hästar utan en med strax över tvåhundra och ett låg- och mellanregister from hell. Men mest spännande vore ju en utveckling med lågtrycksturbomotorer runt 4-500 cc med ca 140 hk i mycket nätta chassien. Den stora möjligheten är ju att kunna bygga lättare/smidigare/roligare motorcyklar utan att behöva gå miste om hög effekt.

Nyteknik skrev:
2506591 Vi skulle förstås inte få en GSX-R med trehundra hästar utan en med strax över tvåhundra och ett låg- och mellanregister from hell. Men mest spännande vore ju en utveckling med lågtrycksturbomotorer runt 4-500 cc med ca 140 hk i mycket nätta chassien. Den stora möjligheten är ju att kunna bygga lättare/smidigare/roligare motorcyklar utan att behöva gå miste om hög effekt.

Jag köper en direkt!

Jag vill ha en hoj med löjligt liten cc, som kör ifrån hojar med löjligt stor cc.

Jag menar en liten lätt och smidig turbo-R hoj, med prestanda som förnedrar dess storasyskon utan turbo.
Ungefär som en 500cc tvåtakt, fast utan att behöva byta kolvar var fjärde kilometer...

GuW skrev:
2506722 Jag köper en direkt!

Jag vill ha en hoj med löjligt liten cc, som kör ifrån hojar med löjligt stor cc.

Jag menar en liten lätt och smidig turbo-R hoj, med prestanda som förnedrar dess storasyskon utan turbo.
Ungefär som en 500cc tvåtakt, fast utan att behöva byta kolvar var fjärde kilometer...

varför ska man byta kolvar var fjärde kilometer i en 2taktare?:tomten

Det vore ju fränt om det kom en 400-500cc hoj med turbo och 150 hästar som är lätt och smidig,skulle nog bli en säljarsucce.Jag har då tänkt att bygga mig en turbohoj nån gång i framtiden:yoparty

Axl45 skrev:
2506807 varför ska man byta kolvar var fjärde kilometer i en 2taktare?:tomten

Jag försökte vara vitsig, jag gillar tvåtaktare av hela mitt hjärta, men trimmade till den grad att en 500 tvåtakt spöar en liter fyrtakt så har dom relativt korta serviceintervaller för att säga det på ett politiskt korrekt sätt.

Jag är faktiskt beredd på att byta kolvar i mitten på varje sesong om jag får åka riktigt vass tvåtaktare, men skulle lika gärna åka grymt vass pluttefyrtaktare och slippa kolvbytet.

Motorkaraktären hos en hysteriskt turboladdad småkubikare skulle ju dessutom likna en tvåtaktare, det bästa från två världar kanske?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back