*Standardmetod* - gänga ur HeliCoil-gängor?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Drog av en pinnbullt till blocket/cyl. Har plöjt igenom svinpittsmardrömen. (gick av den å) Har nu slipat o borrat upp. Jag har dock råkat slipa bort för mycket gods här och där i hålet. Efter gängning med Helicoil-tappen ser man tydligt att tappen inte har skurit djupt nog på vissa delar. Avsikten var sedan att sätta i HC-gängorna och dra med moment för att testa hållfastheten. Nu har jag ångrat mig och vill ha ut HC-gängorna. Tänkte istället lämna bort för svets/lägga på metall och gänga på nytt.

Hur gängar man ur HC-gängorna smidigast? Jag provade med en gnutta Loctite-gänglås för att låsa pinnbulten till gängan utan att sprida Loctite ut till HC-gängan/blocket. Innan jag testar igen och med Loctites starkare prylar tänkte jag kolla här. Och innan jag låser fast HC-gängan forever.

Tacksam för vad som helst

/håkan

Helicoil av modellen spiral? (Finns väl även stålhylsa om jag minns rätt.) Ta en lämplig spetsig grej och peta ut änden på spiralen så att du kan få tag med tång, och ta sedan tag med en tång och dra. Her funkat de få gånger jag har behövt det.

Flummo skrev:
Helicoil av modellen spiral? (Finns väl även stålhylsa om jag minns rätt.) Ta en lämplig spetsig grej och peta ut änden på spiralen så att du kan få tag med tång, och ta sedan tag med en tång och dra. Her funkat de få gånger jag har behövt det.

Tack. Jag provar.

/håkan

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN