Standardfjäder R6-00.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Hej på er gott folk, som jag har förstått det så görs inställningarna från fabrik med en snittvikt för föraren på 75Kg, visst är det så? Betyder det att det sitter en 75Kg fjäder original? Eller sitter det en 80-85Kg för att räkna med personlig utrustning? Hur funkar det egentligen?

- Peter -

Hårdheten på fjädrar uppges med hur många Newton som behövs för att trycka ihop fjädern 1mm. En fjäder som är en 85 fjäder betyder alltså att den behöver 85Newton för att tryckas ihop 1mm. Inte att fjädern är till för en gubbe som väger 85kg!

Vilken fjäder som man ska ha beror sen på vilket utväxlingsförhållande man har i svingen gentemot dämparen, stötdämparens konstruktion, förarens vikt, körstil, vilket "rid-läge" man vill ha, bana, väder, mm. En viss hoj ska kanske ha en 105 fjäder bak när föraren väger ca 70 kilo.

Tror inte att man på fabrikerna mäter upp fjäderkonstanterna på deras orginalfjädrar. Så jag kan mycket väl tänka mig att dom fjädrarna, om den ska motsvara en 75 fjäder, kan ha en spännvid på 70-80.

Last edited:
Axxexs skrev:
En fjäder som är en 85 fjäder betyder alltså att den behöver 85kg för att tryckas ihop 1mm.

En ganska saftig fjäder må jag säga då det behövs runt ett ton för att trycka ihop den 1 cm ;)
Tror enheterna blev lite fel men resonemanget är rätt!

Ojdå, här lär man sig massor på ett bräde...

Jag som trodde det var så enkelt att vägde man 85 med utrustning så skulle man ha en 85Kg fjäder, ack ack vad jag bedrog mig. :) Så vad är det ni säger? Man skruvar och testar så mycket man kan med originalfjädern, sedan är det bara att pröva sig fram om man är sugen på att byta? En fjädringskurs blir det nog till våren, det verkar inte vara helt bortkastade pengar. :)

Don Quixote skrev:
En ganska saftig fjäder må jag säga då det behövs runt ett ton för att trycka ihop den 1 cm ;)
Tror enheterna blev lite fel men resonemanget är rätt!

Va nog aldeles för nyvaken ser jag! Bra att du har koll på enheterna så folk inte köper fetefjädrar nu! :rolleyes: :tummenupp

Newton/mm är det man mäter fjäderkonstanter med! Så en 85 fjäder är ca 8,5 kilo då.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back