Standard vs Kittat.

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Hallå. Jag har en fundering angående hållbarheten hos kittade motorer gentemot standarddito. Jag har sökt i forumet, men hittade bara en tråd med tre svar....skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen än så.
Vad är det man bör tänka på gällande tävlingshojar och då avser jag inte bara motorerna, utan allt som rör cykeln från dämpare till elektronik, serviceintervall till renovering....ja allt.

Ni som vet någon som har en 600, helst R6, till salu får gärna skicka iväg ett PM till mig om vederbörande. Enda kravet är att den går att regga in om den inte är det redan. Allt från standard gathojar till kittade racemaskiner är av intresse.
 
Last edited:
Allt är en fråga om underhåll. Sköter du grejorna och kollar ventilspel lite då och då, så är det inga problem. Dämpare får man byta olja på nån gång/säsong, men det har mer med användningen att göra än hur hojen är byggd. Serviceintervall på en trimmad hoj är viktigt, jag körde 10 timmar mellan servicarna på min gixxer 750 -98, därefter kollade jag ventilspel och bytte olja/filter.

Har en kompis som har en fin R6:a, väl underhållen. Den hittar du HÄR
 
Nr:18 skrev:
Allt är en fråga om underhåll. Sköter du grejorna och kollar ventilspel lite då och då, så är det inga problem. Dämpare får man byta olja på nån gång/säsong, men det har mer med användningen att göra än hur hojen är byggd. Serviceintervall på en trimmad hoj är viktigt, jag körde 10 timmar mellan servicarna på min gixxer 750 -98, därefter kollade jag ventilspel och bytte olja/filter.

Har en kompis som har en fin R6:a, väl underhållen. Den hittar du HÄR

Vet du om den går att regga?
 
Flåklypa skrev:
Hallå. Jag har en fundering angående hållbarheten hos kittade motorer gentemot standarddito. Jag har sökt i forumet, men hittade bara en tråd med tre svar....skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen än så.
Vad är det man bör tänka på gällande tävlingshojar och då avser jag inte bara motorerna, utan allt som rör cykeln från dämpare till elektronik, serviceintervall till renovering....ja allt.

Ni som vet någon som har en 600, helst R6, till salu får gärna skicka iväg ett PM till mig om vederbörande. Enda kravet är att den går att regga in om den inte är det redan. Allt från standard gathojar till kittade racemaskiner är av intresse.

Ett utdrag ur boken som följde med Yamahas kit till YZF600R OBS! Rekommenderade bytesintervaller

Olja+filter:Varje race
Ventiler: 200 mil
Kolvar+ringar: 200 mil
Vev+ramlager: 200 mil
 
Chris Ash skrev:
Olja+filter:Varje race
Ventiler: 200 mil
Kolvar+ringar: 200 mil
Vev+ramlager: 200 mil

Rimliga intervaller. Byta olja gör man ofta, kollar ventiler ett par gånger per säsong bör man. Dessutom kör man då cirka 200mil på en säsong, även om man skulle köra lite mer kvittar det eftersom man inte tär på materialet som de riktigt snabba.. Däremot innebär detta att dessa åtgärder ska göras mellan varje säsong. Att handla en kittad hoj utan bevis om att den verkligen blivit genomgången kan bli dyrt...

Kör man gata sliter det väll inte så mycket som att köra bana, men i längden blir det nog dyrt..
 
Chris Ash skrev:
Ett utdrag ur boken som följde med Yamahas kit till YZF600R OBS! Rekommenderade bytesintervaller

Olja+filter:Varje race
Ventiler: 200 mil
Kolvar+ringar: 200 mil
Vev+ramlager: 200 mil
Det var förrra generationen, testa att leta upp motsvarande uppgifter på din lilla blårykare :tungan
 
Nr:18 skrev:
Det var förrra generationen, testa att leta upp motsvarande uppgifter på din lilla blårykare :tungan

200 Mil.
TZ 125 , 3x Kolvar, 6xKolvringar, Olja, knappt en liter per race. 1x Vev, inga ventiler
r6, 4x Kolvar, Hur många ringar r6? 3-4 liter per race? 1x Vev, Ventiljustering.
 
Nr:18 skrev:
Det var förrra generationen, testa att leta upp motsvarande uppgifter på din lilla blårykare :tungan

Denna gången är det du som börjar tjabba :fatta!

Har bara sett samma uppgifter på en Suzuki 03 kittad. Där är intervallerna I samma härad. Kolvar+ventiler var 150 mil tex.

Frågan handlade inte om tvåtaktare.
 
Flåklypa skrev:
Hallå. Jag har en fundering angående hållbarheten hos kittade motorer gentemot standarddito. Jag har sökt i forumet, men hittade bara en tråd med tre svar....skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen än så.
Vad är det man bör tänka på gällande tävlingshojar och då avser jag inte bara motorerna, utan allt som rör cykeln från dämpare till elektronik, serviceintervall till renovering....ja allt.

Ni som vet någon som har en 600, helst R6, till salu får gärna skicka iväg ett PM till mig om vederbörande. Enda kravet är att den går att regga in om den inte är det redan. Allt från standard gathojar till kittade racemaskiner är av intresse.


Har en CBR 600-00 tenkate hoj tillsalu.. är reggad..
 
Hoj

Flåklypa skrev:
Hallå. Jag har en fundering angående hållbarheten hos kittade motorer gentemot standarddito. Jag har sökt i forumet, men hittade bara en tråd med tre svar....skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen än så.
Vad är det man bör tänka på gällande tävlingshojar och då avser jag inte bara motorerna, utan allt som rör cykeln från dämpare till elektronik, serviceintervall till renovering....ja allt.

Ni som vet någon som har en 600, helst R6, till salu får gärna skicka iväg ett PM till mig om vederbörande. Enda kravet är att den går att regga in om den inte är det redan. Allt från standard gathojar till kittade racemaskiner är av intresse.

Hej,

Har en Bimota BB1 till salu, billig försäkring grym väghållning, finns annons på sporthoj.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top