Standard fel, Volvo XC90 handbroms?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Besiktiga frugans bil och fick några nerslag :gnissla Handbromsen höger bak ville inte ta alls. Bilen är en automat så gissar att det är något som kärvar eller så är backarna slut. Men när jag väl river ner och felsöker måste jag laga den direkt, så tänkte höra om det är nån här som vet om det är nått "standard fel" som man kan förvänta sig och kanske förbereda med reservdelar?

Du sköter dina bilar som du borde :)
Antingen har beläggen rostat fast eller också kärvar hävarmen på oket, eller vajern.
Låt ett proffs fixa det där, du bara sabbar den !!
Det är väl inte elektrisk handbroms på den va?

Du sköter dina bilar som du borde :)
Antingen har beläggen rostat fast eller också kärvar hävarmen på oket, eller vajern.
Låt ett proffs fixa det där, du bara sabbar den !!
Det är väl inte elektrisk handbroms på den va?

Vadå förstör den? :arsele Nädu här ska inte förstöras nått! :) Okej att den är lite mer känslig än det jag brukar meka men en kärvande handbroms ska jag nog klara :gnissla

Nä den är inte elektrisk..

*edit* skulle det komma fram på jobbet att jag lämnat bort min bil på lagning skulle jag bli mobbad till pensionen.. bara kavla upp armarna :gnissla

Last edited:
Det brukar normalt sett vara bromsmaterialet som släppt från backen, om du har årsmodell 03 eller 04 och under så finns det ingen justering på vajer utan sitter i pedalen och den måste nollställas som kan vara lite bökigt, för att få ditt dom nya backarna. På 04 och framåt sitter det justering på vajern till vänster om man tar bort sidopanel på tunnelkonsolen.

MVH jocke

Det brukar normalt sett vara bromsmaterialet som släppt från backen, om du har årsmodell 03 eller 04 och under så finns det ingen justering på vajer utan sitter i pedalen och den måste nollställas som kan vara lite bökigt, för att få ditt dom nya backarna. På 04 och framåt sitter det justering på vajern till vänster om man tar bort sidopanel på tunnelkonsolen.

MVH jocke

Så bromsbackar är ett hett tips att införskaffa? Det är en -05 så ska väl va smidigt då :)

Så bromsbackar är ett hett tips att införskaffa? Det är en -05 så ska väl va smidigt då :)

Absolut, har materialt än inte släppt så kommer det. Så dit med nya backar och justera upp det så blir det kanon. Brukar inte vara några problem med kärvade wire eller hävarmar.
Lycka till:tummenupp
mvh

Det finns en ombyggnadssats till XC90 för just handbromsen, så ja det är ett standardfel på vissa bilar. Handbromsen har olika konstruktion beroende på chassinummer. Är mkt strul med det om bilen körs i salt, efter ombyggnad funkar det dock felfritt.

Det är bara vissa chassinr som är drabbade, om du vill kan du pm:a regnummer så kan jag kolla om din bil är drabbad. Jag jobbar på volvo nämligen.

Vanligt att handbromsen kärvar ihop på bilar med automatlåda - eftersom man aldrig vänder den.

Brukar gå att lösgöra och smörja upp men det är ett skitjobb.

Själv är jag glad att ngn skruvat fast en Volvo i ändan på handbromswiren, men varför drömmer jag om en M-B E55 AMG kombi -06?

Det finns en ombyggnadssats till XC90 för just handbromsen, så ja det är ett standardfel på vissa bilar. Handbromsen har olika konstruktion beroende på chassinummer. Är mkt strul med det om bilen körs i salt, efter ombyggnad funkar det dock felfritt.

Det är bara vissa chassinr som är drabbade, om du vill kan du pm:a regnummer så kan jag kolla om din bil är drabbad. Jag jobbar på volvo nämligen.

Är inte det på dom tidigare modellerna upp till o3 eller 04, det händer är att den inbyggda justering i pedalen ligger på för mycket och sliter ut h-backarna i förtid.Man ska då byta vajrar och pedalen med en ca kostnad på 6-8 tusen,, dom flesta kunderna brukar avstå:D Byt backar och var glad!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park