Standard 600... tråkigt namn...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Pratade med Kenneth Lodnert på SVEMO idag. Vi var överens: Namnet standard 600 gör ingen glad. Det är lika tråkigt som bilracingens Volvo Original Cup. Detta måste ändras. Kenneth tyckte jag skulle starta en diskussion om vad klassen ska heta. Så då gör jag det.
Så kom igen! Gå till historien som den som namngav klassen för 600-kubiks standardhojar. Jag börjar:
Superstock 600
Superstreet
Stocksport 600
Hmmmmm...........

Magnus Mossberg
#22 xxxxxxxx 600

tråkiga hojar, tråkigt namn ;)
Skämt åsido, Sport Production 600.
Superstock, superstreet, är ju klasser med en del moddar, så tycker det inte passar.
Stocksport låter ju bara hur fel som helst...

"Standard 600" är perfekt. Det är ju standard 600. Då skall det väl för fanken heta det också. Det är det vi har språket till. Ni borde skämmas!! :huvet

600 Cubic inch Street Pro Sport Stock Prod

Sexhundraklasseninyourmoddafokkinass är ett seriöst förslag från min sida.

Bara "Production 600" passar väl rätt bra. Om jag inte minns fel så är det väl det standardklassen (600cc) på Isle of Man (kanske i andra samanhang också?) kallas.

600 prick-som-i-affären
otrimmad 600
vanlig gathoj 600
600 sporthoj

men annars känns det ju rätt bra med 600 Sport Production, med tanke på att det namnet ändå är lite inarbetat. 600 Superstock är väl oxå ett namn som använts förut och som skulle passa bra här.

oFFkeFF skrev:
tråkiga hojar, tråkigt namn ;)
Skämt åsido, Sport Production 600.
Superstock, superstreet, är ju klasser med en del moddar, så tycker det inte passar.
Stocksport låter ju bara hur fel som helst...
Håller med, Sport Production 600 eller 600 Sport Production vilket nu låter trevligast är det logiska namnet om man tänker på 250SP. Men å andra sidan så hade man ju 125 Standard tidigare...
Ni ska vara glada att klassen inte heter "Liten debutant", en kompis till mig flinar fortfarande brett när han frågar hur det går för den "Lille debutanten"... :fatta!

starbike tycker jag :tummenupp
fanns en gång en klass med detta namn
och var en standar klass tror de körde honda 550 och att kent andersson vann serien ett år

På snöskoter sidan heter standardklasserna sport.

Sport 600 låter väl ganska bra, eller...

RJ skrev:
På snöskoter sidan heter standardklasserna sport.

Sport 600 låter väl ganska bra, eller...
Sådär va, då blir det en Sport 600 och en Supersport 600. Och Stock?!? Låter som en taskig raggningsreplik kvartitvå. Hej gumman ska du me hem å få smaka powerstock?

McB skrev:
Sexhundraklasseninyourmoddafokkinass är ett seriöst förslag från min sida.
Mycket engelskt här. Varför inte lite tyska? Eftersom vi har klassen SS 600 kan vi väl dra till med Gestapo 600.

Nä, Sport 600 tycker jag låter bra. Standard 600 låter Konsum på nåt sätt - blåvitt.

Vad är det för fel på Standard600?

Precis som med avgas-systemen så tycker jag att det är viktigt att klart markera just standard i sammanhanget. Annars kommer publiken sitta och fabulera över vad som moddats "för så fort går fan inte att köra med en gathoj". Ska den heta något mer internationellt så ska det väl vara Street då. Superstock funkar inte då det är samlingsnamn för en typ av moddar.

Last edited:
Vad är det för fel på Standard 600? Korrekt, kort och informativt. Alla dessa engelska namn låter bara jönsiga. Göteborgarna som kallar sig för West Coast Xtremes kommer väl till sommaren att parkera på The Avenue. Jag kan i och för sig förstå att man tycker att det låter bättre med Jönköping Street Maniacs än Gatudårarna från Jönköping, men de borde väl ändå haft stake att go all the way och kalla sig för Jonkoping Street Maniacs? Hur gick det för hojgänget från Västerås som röstade om namn på klubben? Blev det West Aros Extremes eller blev det Westeras Speed Freaks? Snart kommer vi att kalla smörgåsbord för schmoergesboard och Fredrik Lindstöm kan än en gång sitta och mysa framför kameran förklara hur det svenska språket lever och utvecklas. Eller varför inte ge klassen en treding touche av invandrarslang? Tokfet 600.

Teddy for president for att vara internationell! :Bugar
(Sitter pa ett internetcafé i Berlin sa det ar svart att undvika. :hihi )

Vanlig 600-kubikare kanske?

Teddy skrev:
. Alla dessa engelska namn låter bara jönsiga. ? Blev det West Aros Extremes eller blev det Westeras Speed Freaks? Snart kommer vi att kalla smörgåsbord för schmoergesboard och Fredrik Lindstöm kan än en gång sitta och mysa framför kameran förklara hur det svenska språket lever och utvecklas. .
Detta från mannen som skriver" Norway Tour " i stället för " Norgeresan" i sin avatartext.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul