Stambyte badrum - vad kan man kräva?

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Vår förening har påbörjat stambyte och vår lägenhet blev klar för några dagar sen. Nu har vi fått räkningen och då har dom tagit betalt för att montera spegel + två hyllor. Dom är iofs nya men vi hade spegel + två hyllor också i "gamla" badrummet.

Jag tycker det verkar fördjävligt rent ut sagt att dom tar betalt för monteringen(dom är inte billiga heller). Är det inte så att dom ska återställa allt som satt uppe innan stambytet? Någon som vet hur det ligger till?

Och detta är bara en bråkdel av allt som vi fått bråka med hantverkarna om under ca 6 veckor.

Vår förening har påbörjat stambyte och vår lägenhet blev klar för några dagar sen. Nu har vi fått räkningen och då har dom tagit betalt för att montera spegel + två hyllor. Dom är iofs nya men vi hade spegel + två hyllor också i "gamla" badrummet.

Jag tycker det verkar fördjävligt rent ut sagt att dom tar betalt för monteringen(dom är inte billiga heller). Är det inte så att dom ska återställa allt som satt uppe innan stambytet? Någon som vet hur det ligger till?

Och detta är bara en bråkdel av allt som vi fått bråka med hantverkarna om under ca 6 veckor.

Vet inte vad som gäller men bestrid bestrid och åter bestrid. Sen skickar du en räkning för att ni fick städa efter dem. För det fick ni väl?

Vet inte vad som gäller men bestrid bestrid och åter bestrid. Sen skickar du en räkning för att ni fick städa efter dem. För det fick ni väl?

Städning ingick, men såklart får vi städa själva också.

Ja, vi får fortsätta bråka helt enkelt. Min flickvän har tagit de flesta strider så här långt och är gruvligt trött på det, så nu är det jag som har stafettpinnen.:mad:

Det måste ju finnas någon slags avtal som föreningen gått med på. Om det är saker gjorda utöver det som står i kontraktet borde det vara att betrakta som pro bono, alltså gratis.

Kolla över alla papper som är skrivna och kräv att få se avtalet som hantverkarna skrev på. Dra kopior, jävlas och var allmänt upp i röven på dem. Ring och be att få prata med dem flera gånger om dagen. Känner du nån som har en städfirma så be dem skicka en faktura på städningen eftersom ni "inte hade tid att städa p.g.a. jobb/semester/kissnöd". Var riktigt anal vad gäller ALLT som står i avtalet, är det minsta sak de har gjort annorlunda så bestrid och jävlas.

Kan du göra allt sånt samtidigt som du är sådär sliskigt trevlig så kan du nog vinna en del... :tummenupp

Varför frågar du inte den för stambytet ansvarige i föreningen om vad handlingen för just erat stambyte säger? Det finns inget som säger att det automatiskt skulle ingå att göra ditt eller datt, ni har väl haft ett informationsmöte med föreningen och entrepenören? Utskick? De som är inne och utför arbeten i er lägenhet gör det efter handlingen som alla förhoppningsvis har läst igenom, så sluta bråka med enskilda personer och börja bråka med platschef och styrelsen om du inte redan gjort det.

Det är väl inte konstigt att du får betala för demontering och montering/återmontering? Jobbar du gratis?

Föreningen har säkerligen upphandlat ett avtal där det står att det skall monteras/återmonteras och då tar de betalt för det. Annars hade föreningen blivit nerringd av alla med tummen mitt i näven som inte kan sätta upp en hylla själv.

Fick gjort stambyte i min lägenhet i vintras, och då hade de satt upp en "standard" och allt utöver det fick man betala för. Ville man tex ha sitt gamla handfat, skithusstol, uppsatt handdukskrokar osv. så fick man betala montering för detta.
Detta stod klart och tydligt i papperna som vi fick.

de vi ville ha kvar fick vi sätta lappar på innan dom börja riva skiten..
men räkning.. trodde de va som här att ett grundutbud där sånt småsshit ingick..
vi behövde inte betala för att sätta in egen toastol.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back