Stalla hojjen pa farsan

Jag ringde idag till en del olika bolag angående sporthojsförsäkringar med ina personuppgifter, jag är 21 år...

If som exempel skulle ha 6082 kr/månad= 72984 kr/ÅR...

Hur fan rent ut sagt kan ni som sitter där och säger att "den som inte har råd att försäkra ska inte ha en sån cykel"...?!

Jag ska alltså på bara 2 år betala MER i försäkring än vad jag gav för cykeln? Kom igen...

Hela de här systemet är åt helvete. Istället för att ha höga premier för de som är olycksdrabbade så dras man med enbart pga åldern!

Precis som du skriver!

Men det finns en anledning till att det kostar så mycket...:fakta

Hur många 21-åringar tror du har tänk samma sak... 73k/året!!!
Skriver hojen på "pappa" och efter 3 månader är hojen inlöst/lagad och FB stor summa fattigare! Dom pengarna måste komma in någon stans...gissa vart!

Det är inget påhitt att småpojkar klotar, stora gör det med...men inte lika ofta :mattias

Har du inte råd att försäkra hojen så ska du inte ha nån.

Du har ju en Gixxer1000 som exempel, måste absolut du ha just en sån då? Kan du inte köpa nåt du har råd med och åka några år till du blir gammal nog att kunna försäkra en sporthoj?

Jag har även en 600cc sportcykel som exempel men gess what, de står i samma klass!

Att köpa en annan cykel är inget jag vill göra, jag vill ha en cykel som jag är nöjd med, tänker ju knappast köpa en cykel som jag inte ens tycker om, då är jag hellre utan! Hur som...som det verkar nu så skiter jag i mc och siktar in mig på bil istället, några 73K om året tänker jag inte betala.

PS. Bespara mig dom "visa orden" för jag är helt säker på att du knappast själv skulle betala 73K/år :)

Förstår du inte att det är var ung herres oskrivna rättighet att köra en sporthoj med 1000cc av senaste snitt :rolleyes: helst gratis!

Det skrämmande är ju att det faktiskt finns unga herrar som tycker att det är deras rättighet, på fullt allvar. Och så tycker dom att försäkringsbolagen är onda som hindrar dom, och då ska dom blåsas så mycket det går.

Men vad vet jag, jag är väl gammalmodig som alltid betalat mina bil- och mcförsäkringar själv, ända sen jag fick körkort.

Det skrämmande är ju att det faktiskt finns unga herrar som tycker att det är deras rättighet, på fullt allvar. Och så tycker dom att försäkringsbolagen är onda som hindrar dom, och då ska dom blåsas så mycket det går.

Men vad vet jag, jag är väl gammalmodig som alltid betalat mina bil- och mcförsäkringar själv, ända sen jag fick körkort.

Så länge jag har råd att köpa en, och som nu eftersom jag ändå bor hemma, och FB går med på att försäkra på pappa som exempel...vem gör dig då till landets riddare där du bestämmer eller yttrar dig om vem som har rätt eller inte?

Så länge FB tycker att det är okej...så är det väl okej? Jag har å andra sidan ringt med mina uppgifter och då blev summan därefter.

Värst av allt är ändå folk som har en sån sjuk dubbelmoral...de har sina bilar på sig själva och skriker högt om skenförsäkringar men när man kollar upp deras mc så står den på nån av föräldrarna...

Tror ni sen på fullaste allvar att premierna kommer sjunka om INGEN skenförsäkrar? Det tror inte jag...

PS. Bespara mig dom "visa orden" för jag är helt säker på att du knappast själv skulle betala 73K/år :)

Nej, det skulle jag inte, även om jag kanske har råd. Det är därför jag åker ER-6, den har jag nog lika roligt med, och den är billigare än en moped att försäkra.
Undrar varför du prompt ska ha en sporthoj? Retar kompisarna dig om du kommer på en tjejmoppe?

Så länge jag har råd att köpa en, och som nu eftersom jag ändå bor hemma, och FB går med på att försäkra på pappa som exempel...

Dåså, där är vi ju överens. Som jag förstår det så är dom flesta riktigt emot skenförsäkring, men om man bor hemma och försäkringsbolaget är med på det så är det väl OK. Det är inte vad jag kallar skenförsäkring, så jag missuppfattade dig kanske om det.

Men ren skenförsäkring där moster Agda i Hofors äger en R1:a som nån 22-åring i Stockholm kör, då blir jag upprörd.

Last edited:
Tror ni sen på fullaste allvar att premierna kommer sjunka om INGEN skenförsäkrar? Det tror inte jag...

Who knows? Men det är onekligen en stor risk att försäkra oss unga med extrema fordon .. och det är inte välgörenhet bolagen sysslar med.

Så länge jag har råd att köpa en, och som nu eftersom jag ändå bor hemma, och FB går med på att försäkra på pappa som exempel...

Vad jag har fått reda på ang denna typ av försäkring är att personen med den dyraste premien ska stå som ägare av hojen. Detta är iofs ett tag sen nu, och FB kan ha ändrat villkoren. Men det låter lite för bra för att vara sant :va

Varför tror du inte att den kommer att sjunka?
Om DU ägde ett FB, har en låg inkomst på hojarnas premie men en stor utgift på skador. Vad skulle DU göra då?

Nej, det skulle jag inte, även om jag kanske har råd. Det är därför jag åker ER-6, den har jag nog lika roligt med, och den är billigare än en moped att försäkra.
Undrar varför du prompt ska ha en sporthoj? Retar kompisarna dig om du kommer på en tjejmoppe?

Dåså, där är vi ju överens. Som jag förstår det så är dom flesta riktigt emot skenförsäkring, men om man bor hemma och försäkringsbolaget är med på det så är det väl OK. Det är inte vad jag kallar skenförsäkring, så jag missuppfattade dig kanske om det.

Men ren skenförsäkring där moster Agda i Hofors äger en R1:a som nån 22-åring i Stockholm kör, då blir jag upprörd.

Jag vill ha en sporthoj av den enkla anledningen att jag tycker om utseendet och ljudet, sen om det är 600 cc eller 1000 cc, det spelar mig faktiskt ingen roll...nån Rossi är jag inte och jag kommer inte bli en heller.

Nej, att försäkra den på pappa och att jag sen flyttar och fortsätter ha den på honom...klart som fan att det är dumt, det förstår väl vem som helst!

...Men ren skenförsäkring där moster Agda i Hofors äger en R1:a som nån 22-åring i Stockholm kör, då blir jag upprörd.
Håller med dig där! Och precis som du säger är man bara överens med FB om vad som gäller så drabbar det ju varken dig eller mig mer, vid ev klotning oavsett vem hojen står på eller vem som kör. Sen är juh frågan om det överhuvudtaget är motiverat med en helförsäkring idag?? sålänge du inte är 30-35+. Genom att bara ha halv på min hoj så har jag teoretiskt med 2 skadefria år sparat ihop till en ny hoj, förutsatt att jag lägger undan mellanskillnaden som blir mellan hel och halvförsäkring.

Mvh Fredric

Vad jag har fått reda på ang denna typ av försäkring är att personen med den dyraste premien ska stå som ägare av hojen. Detta är iofs ett tag sen nu, och FB kan ha ändrat villkoren. Men det låter lite för bra för att vara sant :va

Varför tror du inte att den kommer att sjunka?
Om DU ägde ett FB, har en låg inkomst på hojarnas premie men en stor utgift på skador. Vad skulle DU göra då?

Jag frågade idag om detta, och jag fick till svar att om farsan är den som använder cykeln mest och att jag lånar den då och då så skulle det vara okej att försäkra så...men det är just det, jag är ju den som kommer använda den mest och händer nåt så får jag inte ut ett öre. Det är faktiskt nåt jag inte har lust med...så jag får kanske helt enkelt vänta tills jag fyller 24 och får då en lite billigare försäkring.

Att betala 73K/år är FÖR mycket...även för den som har pengarna!

Svaret på den frågan vet du nog vad jag skulle svara på :) Högre premier såklart...dock skulle jag försöka få det till att få ut mer pengar av de som "orsakar" olyckor!

Varför inte? Det kanske är så att de som inte "har råd" att betala premie utifrån den risk man egentligen är, inte skaffar sig någon sporthoj. Därmed så minskar de försäkringsfall som går med stor förlust för försäkringsbolagen. Det torde innebära att premien för kollektivet på sikt kan sjunka!

Jag anser att en skenförsäkring är när någon står som ägare av ett fordon och betalar en premie, medans det är någon annan som brukar fordonet!

En premie är en kalkylerad risk av föraren & fordonet samt vart fordonet förvaras. Hur vanligt är det att ett liknande fordon är involverad i en olycka, samt vad är kostnaden för detta.

Om fler och fler "pappor" i 50-års åldern klotar "sin" hoj kommer premien att höjas i den ålderkategorin med! Men det gör ju inget, för "pappas" premie är fortfarande billigare...

Jag frågade idag om detta, och jag fick till svar att om farsan är den som använder cykeln mest och att jag lånar den då och då så skulle det vara okej att försäkra så...men det är just det, jag är ju den som kommer använda den mest och händer nåt så får jag inte ut ett öre. Det är faktiskt nåt jag inte har lust med...så jag får kanske helt enkelt vänta tills jag fyller 24 och får då en lite billigare försäkring.

Att betala 73K/år är FÖR mycket...även för den som har pengarna!

Svaret på den frågan vet du nog vad jag skulle svara på :) Högre premier såklart...dock skulle jag försöka få det till att få ut mer pengar av de som "orsakar" olyckor!

Köp en CBR600RR då!
Kostar 14-16k hel/hel med 25k (Edit: i ditt fall kanske självrisken är dubbel) i självrisk IF Honda. Klotar du ordentligt så kostar det. Men en liten vurpa fixar du hojen själv för 5-10k

Mao, du betalar en låg premie. Samt om du gör en lättare vurpa så lagar du upp den själv för samma pengar som en VANLIG självrisk ligger på! :tummenupp

Last edited:
Varför inte? Det kanske är så att de som inte "har råd" att betala premie utifrån den risk man egentligen är, inte skaffar sig någon sporthoj. Därmed så minskar de försäkringsfall som går med stor förlust för försäkringsbolagen. Det torde innebära att premien för kollektivet på sikt kan sjunka!

Nej, väldigt många kläcker ur sig den kända kommentaren: "om jag hade en sån så skulle jag köra ihjäl mig"...man får bra lust att dra en hammare i ansiktet på såna personer.

Hur kommer det sig att väldigt många äldre orsakar olyckor men att det ändå är de unga som får ta smällen?

Köp en CBR600RR då!
Kostar 14-16k hel/hel med 25k i självrisk IF Honda. Klotar du ordentligt så kostar det. Men en liten vurpa fixar du hojen själv för 5-10k

Mao, du betalar en låg premie. Samt om du gör en lättare vurpa så lagar du upp den själv för samma pengar som en VANLIG självrisk ligger på! :tummenupp

Hur kommer det sig att den är så mycket billigare än andra?

Last edited:
Nej, väldigt många kläcker ur sig den kända kommentaren: "om jag hade en sån så skulle jag köra ihjäl mig"...man får bra lust att dra en hammare i ansiktet på såna personer.

Hur kommer det sig att väldigt många äldre orsakar olyckor men att det ändå är de unga som får ta smällen?

Det är därför Hondorna är tjej hojar och har en egen biligare försäkring :arsele

Märkesförsäkringar är billigare.
Men som i mitt Edit i texten jag skrev tidigare så kan det vara så att självrisken i ditt fall är dubbel...dvs 50k! Men då får du fan klota ordentligt. Annars finns det mesta att köpa på skroten, SH, blocket, ebay mm mm

Köp hoj, lacka på ett set kraschkåpor i orginalfärg och mönster. Kör och var glad :tummenupp

Märkesförsäkringar är billigare.
Men som i mitt Edit i texten jag skrev tidigare så kan det vara så att självrisken i ditt fall är dubbel...dvs 50k! Men då får du fan klota ordentligt. Annars finns det mesta att köpa på skroten, SH, blocket, ebay mm mm

Köp hoj, lacka på ett set kraschkåpor i orginalfärg och mönster. Kör och var glad :tummenupp

Jag ska ju knappast åka runt och vara livrädd för att klota som du så fint kallar det :) Gasglad typ är jag men är rädd om livet också. Får se hur jag gör...en cykel vill jag ha hur som och visst kan jag tänka mig en CBR600RR = sporthoj, låter skönt, går säkert bra som fan...leva livet typ :)

Jag ska ju knappast åka runt och vara livrädd för att klota som du så fint kallar det :) Gasglad typ är jag men är rädd om livet också. Får se hur jag gör...en cykel vill jag ha hur som och visst kan jag tänka mig en CBR600RR = sporthoj, låter skönt, går säkert bra som fan...leva livet typ :)

KÖP MIN! :fakta

Jag vet, det har lite med cc att göra också. Behöver man 1000cc är man en tjej som behöver en manlig hoj :D

;) , satt o funderade för någon dag sen varför man ids(eller varför man orkar lägga ut så mycket pengar på försäkringar)

Hoj : 16000-17000:- per år
Skoter : 3800:- per år
Skräp bil, gamal saab 99 gl 100hk : 200x8(200 i månaden trafik används ca 8 månader sen hoj)=1600:-

17000+3800+1600=22400:-

Så jag betalar ca 22400:- varje år i bara fordons försäkringar...varför gör man det då?

Det känns som man mest bara jobbar , äter , sover och sen nyttjar lek fordonen...man har inte pengar att gå ut på krogen eller ut och åka på utlands semester.

Men så länge jag orkar och anser att det är så jävla kul att kör hoj och köra snöskoter så kommer jag fortsätta att göra så här.....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti