Stal MC och krockade

Det sorgliga är ju att ägaren får stå för hela kalaset efter som han "lånat" ut hojen.

Det är inte alls säkert. När jag sålde min förra hoj ringde jag och kollade med f-bolaget hur jag skulle agera för att inte åka på hela kalaset själv om provkörningen skulle sluta i stöld. Kortfattat gällde:

1) Ta körkort på den som provkör
2) Bestäm vilken väg den som provkör ska ta.
3) Följ efter.

Så ring alltid innan en försäljning och kolla upp vad som gäller för just ditt bolag så är du safe om olyckan skulle vara framme.

jag började ta betalt innan provtur för många år sen pga där kom en som dej utan pengar o tyckte det var coolt att testa, detta var en trimmad firebird jag skulle sälja 2 killar far o son kommer o är JÄTTE intr, kommer tillbaka efter provrundan.. ja jävlar va den går synd jag inte har råd med sån.. sen den dagen är det money first. kontanter behöver det ju inte vara det går ju likabra med en postväxel. o bara för att du lämnar din bil i pant behöver det inte vara säkert, har hört om dom som kommit i fina bilar som var stulna

Jag med kompisar brukar, ställa upp på varandra vid provkörning av hoj.
Helt enkelt följa efter med lämpligt fordon som kan hänga med objektet.
Samt alltid alltid ha lite soppa i, typ reserven i dragen eller lysande soppa lampa.

sen finns det ju möjligheten att man blir mördad för slantarna man bär på sig .
skulle själv aldrig gå runt med så mycket kontanter.
min frus släkting ,hans son och hans vän blev skjutna i huvudet när de skulle titta på en bil.så man kan inte lita på någon.
post växel är väl det säkraste eller gå till bank.

Icke... bilstöld och mc-stöld hon kan gripas direkt
färsk gärning och flyende fot
Nej, hon som står kvar har inte stulit något, så hon får inte frihetsberövas! Men annars stämmer det ja, finns fängelse i minst 6 månader på straffskalan så får du som privatperson gripa den misstänkte ja, in action eller efter oavbrutet efterföljande.

Nej, hon som står kvar har inte stulit något, så hon får inte frihetsberövas! Men annars stämmer det ja, finns fängelse i minst 6 månader på straffskalan så får du som privatperson gripa den misstänkte ja, in action eller efter oavbrutet efterföljande.

det är ju minst medhjälp och det räcker med fängelse i straffskalan

fast egentligen är det ju en onödig diskution
har han inte en nyckel till bilen får han inte köra
och det är ju bara skicka ett sms för att kolla ägare om det känns illa

Last edited:
Ta körkortet och fota spekulanten,,, efter provkörning raderar du fotot och ger han körkortet.

Simple as that.

det är ju minst medhjälp och det räcker med fängelse i straffskalan

fast egentligen är det ju en onödig diskution
har han inte en nyckel till bilen får han inte köra
och det är ju bara skicka ett sms för att kolla ägare om det känns illa
Medhjälp är det ju om man aktivt underlättar ett brott. Att råka åka dit i samma bil kommer ingen åklagare ens försöka få till medhjälp. Hon har ju inte gjort något annat än varit en passiv passagerare. Det är en sak om hon drar kniv å han tvingar till sig nycklarna, men att bara stå bredvid är tämligen straffbart, dvs får hon inte hållas kvar utan har all rätt att gå när hon känner för det. Hon kan inte ens torska på olaga intrång eftersom du bjöd in henne i garaget ;)

Vill man vara extra paranoid så kan ju bilen vara hyrd med falskt körkort, eller så har han kapat den alternativt stulit den å ger dig nycklarna till nån helt annan bil. Dvs måste du provköra bilen så att nycklarna funkar, kontrollringa kontrollnumret på körkortet och kolla ägaren på bilen...

Medhjälp är det ju om man aktivt underlättar ett brott. Att råka åka dit i samma bil kommer ingen åklagare ens försöka få till medhjälp. Hon har ju inte gjort något annat än varit en passiv passagerare..

skäligen misstänkt = gripbar -- om åklagaren åtalar eller inte skiter jag i
sen kan man ju spekulera i vilket brott som först blir nerlagt ???
eller testa nyckeln i låset funkar oxå

men fortfarande om en polare är kvar och han stjäl hojen
då kommer polaren att få åka liksäck därifrån :mad:

Last edited:
skäligen misstänkt = gripbar -- om åklagaren åtalar eller inte skiter jag i
sen kan man ju spekulera i vilket brott som först blir nerlagt ???
eller testa nyckeln i låset funkar oxå

men fortfarande om en polare är kvar och han stjäl hojen
då kommer polaren att få åka liksäck därifrån :mad:
Att frihetsberöva någon är alltid ett större brott än att stjäla saker, så länge det inte är skatt/från staten, mao så kommer nog hojstölden läggas ner och du får skaka galler för att du kidnappade nån! :D

Back