Stadsjeep Suzuki Grand Vitara, något att ha?

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Tjena

Idag var farsan och kollade på ny bil, en Suzuki Grand Vitara. Den är inte speciellt dyr och vi var ute och testkörde den och jag tyckte den var ruggigt lättmanövrerad för att vara lite jeepig så att säga. För övrigt har den ju ingen monstermotor direkt, men frågan är hur ofta man behöver ha alla extra hästkrafter. Sedan vet inte jag hur servicekostnader och reservdelskostnader är på denna bil och det ska ju ändå vägas in det också. Jag tycker personligen att den är ganska snygg.

Är det någon här som erfarenhet av denna bil eller andra tips och trix? Dessa tas i sådana fall tacksamt emot.

Bifogat

• fc0c8797.jpg
    fc0c8797.jpg
    21 KB · Visningar: 241
MiZou skrev:
Tjena

Idag var farsan och kollade på ny bil, en Suzuki Grand Vitara. Den är inte speciellt dyr och vi var ute och testkörde den och jag tyckte den var ruggigt lättmanövrerad för att vara lite jeepig så att säga. För övrigt har den ju ingen monstermotor direkt, men frågan är hur ofta man behöver ha alla extra hästkrafter. Sedan vet inte jag hur servicekostnader och reservdelskostnader är på denna bil och det ska ju ändå vägas in det också. Jag tycker personligen att den är ganska snygg.

Är det någon här som erfarenhet av denna bil eller andra tips och trix? Dessa tas i sådana fall tacksamt emot.

Satt just och bläddrade i teknikens världs beg test på denna kärra!

Rapporterade fel:

Kan vara nåt tjall med framdiffen från fabrik (alltså inget som slits ut, utan fabrikationsfel). Det märks om du lägger i fyrhjulsdriften och kör tex i en rondell. Lite kärvt ska det gå med tanke på diffspärrarna, men leva fan ska det inte göra.

Viktigt att fälgarna dras åt med rätt moment. Annars finns risken att den slite onormalt mycket framdäck.

Kamkedjerassel på v6,an. Det ska inte rassla med motorn på tomgång, utan bara ett "vanligt" motorljud.

Växelspaken kan gå tungt när allt blir riktigt genomvarmt (många timmars körning) pga alldeles för snäva toleranser.

Allt detta har suzuki fixat på garantin, och TV skriver att "det börjar bli tjatigt att skriva om dessa japaner eftersom det aldrig är några fel på dom".
2003 kom den nyare instrumenteringen som är betydligt snyggare än föregångaren.

Sist men inte minst: Den har riktig 4x4 och lågväxel och ingen låtsasfyrhjulsdrift ala Santa fe eller volvo.

Edit: Reservdelspriserna ligger precis som snittet. Imga speciellt dyra servicar heller. Du får fråga om det är nåt speciellt, så kan jag läsa och svara!

Last edited:
Jag har en 2001 Suzuki Grand Vitara med V6an (manuell). Testkörde även en 2006ans modell, en tyckte den var För mycket. Har lyckats få den att dra 0.9. Men normal blandad är precis över litern. Jag gillar komforten starkt. Skönt att kliva in i arsle-höjd och inte ner i en bur (har en audi a3 oxå). Skön vy, man ser allt. Mysigt o gött ompf, när man trycker på gasen vid rätt tillfälle.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg