Stadig spegel?

DJocke

Medlem
Gick med
25 Mar 2012
Hoj
ktm640sm
Någon som har tips på ordentliga/stadiga speglar som man har chans att se något i på en vibrerande stånka?

Jag köpte ett par speglar från biltema när jag köpte hojen, mest för att ha speglar överhuvudtaget, men föga förvånande så ser man inte mycket mer än en suddig massa bakom sig..

så iaf jag är öppen för förslag, helst inte allt för dyrt dock!

Lägg ner. Det är inte lönt. Tro mig:)

Varför vill du titta på dem som du har kört om?
Man vill ha koll bakåt ifall farbror blå skulle komma ikapp vettu :tummenupp

Någon som har tips på ordentliga/stadiga speglar som man har chans att se något i på en vibrerande stånka?

Jag köpte ett par speglar från biltema när jag köpte hojen, mest för att ha speglar överhuvudtaget, men föga förvånande så ser man inte mycket mer än en suddig massa bakom sig..

så iaf jag är öppen för förslag, helst inte allt för dyrt dock!
Du kan ju försöka vibrationsdämpa speglarna men jag tvivlar på att det blir så mycket bättre.

Last edited:
När man vill veta vad som händer bakom en så håller man i spegeln, då vibrerar den inte så mycket. Så gör iaf jag

hmmm blir nog att skaffa bar-ends eller nått liknande så får de se snyggt ut iaf!
man ser ju ändå inget :yoparty

Det gäller ju att dämpa vibrationerna så mycket som möjligt redan i styret. Blyhagel är ett beprövat knep där. Borde även kunna hjälpa att hälla hagel i spegelhuset.
Vill du gå riktigt touring finns det gummiupphängda styren...

Det är en LC4, du kan nog glömma det där. Den motorn är inte känd för att vara vibrationsfri

Jag körde med biltemas små vidvinkels speglar fästa på en liten plåt som sen var skruvade i fästena för backspeglarna på min 625a. Vibrerade inte så farligt. Man såg om det kom upp en bil bakom och vilken färg men inte så skarpt att du kunde läsa regskylten direkt.

Jag tror att du kan glömma att se skarpt i speglarna på en stånka under färd.
Vibrationer i speglarna har till och med jag på min VFR i många varvtal och då är den ändå känd för att gå relativt mjukt.

Speglarna får man ha till att se om det kommer någon bakifrån som ett komplement för att vrida på huvudet och kolla döda vinkeln så att man inte byter fill till en fil där någon kommer bakifrån i högre fart.
Det där med att försöka identifiera exakt vem som kommer är en utopi på många hojar vid många varvtal.

Ser att du har en KTM, då är det lugnt!
Ingen lär ju komma ifatt dig ändå :tummenupp

Nu har jag plockat av mina speglar för jag sitter ändå och vänder mig om 61 gånger i minuten.
Annars som det skrevs ovanför så kan du ju alltid hålla i spegeln medan du tittar i den, lite hjälper det allt :)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna