Stackars socialbidragstagare!

• Thread starter Thread starter _teSSan_
  • Start date Start date

_teSSan_

Guest
Ska det verkligen vara såhär??

Kan ingen tvinga henne att ta ett jobb? Hennes situation är ju självvald..! Det måste ju finnas städjobb och annat som är "för tråkigt" och "för dåligt betalt" för många?

Enligt ams.se finns det 1963 lediga jobb i Skåne. En hel del är hon väl inte kvalificerad till men nåt måste det väl finnas?!

Eller jag är bara en känslokall egoist?

http://ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20081023/TOMELILLA/953210609/1365/&nocache=1

Om du tvingar henne kommer hon bli utbränd och gå in i väggen med diagnosen
Utmattningsdepression. Utmattningssyndrom.
Besvären är med tonvikt på psykosocial belastning och psykocociala trauma såväl privat som på arbetsförhållandena.
ICD-10: Z73

Som tillägg
Efter ett antal års sjukersättning med försök till rehab via FK och arbetsprövning slutar många även med aktivitetsersättningen (förtidspension)

Last edited:
Det är ju jättesynd om henne juh! :( Stackars lilla barnet då, som fick gå med blöta fötter. Det är ju hemskt, hon kunde ha blivit förkyld.
Jag önskar att vissa människor tänker sig för innan de skaffar barn, bara för att man KAN göra det så betyder det inte att man bör göra det... Det är därför jag har avstått så jävla länge nu, fast snart skiter det sig antagligen.
Dock blir jag inget socialfall hoppas jag...

Ok va bra.. Mina barn kommer hem med blöta fötter en dag från dagis så behöver jag inte gå till jobbet resten av månaden och förväntar mig endå fullt betalt. Min chef lär knappast hålla med, varför ska staten det?

Hon skulle ha börjat ett stödprogram men ringde aldrig och sa att hon inte tänkte dyka upp.. Ska man ha pengar av staten utan att behöva göra nått för dom så kan väl inte motkravet att ringa va för stort lr? Hon va ju uppenbarligen hemma hela dagarna så tid lär hon haft :fakta

Äsch då. Snart är vintern här och naturen tar säkert hand om det genom självsanering.

Med risk för att låta lite vänstervriden (gud hjälpe) så tycker jag ändå att det största arslet i storyn är kärringen på socialen.
Oavsett vad mamman har gjort så blir jag förbannad när jag hör om en äcklig socialkärring som ska sitta där med sin kaffekopp och sin palestinasjal och bedömma vem som ska få pengar eller inte, när det är JAG som inte bara betalar skatt till socialbidraget (som ska vara varje svensk människas rätt och skyddsnät, OAVSETT om man inte har vett att ta hand om vare sig sig själv eller sina barn) utan oxå socialkärringens lön.

Jag betalar ju 10000ggr hellre de 0.00000000001% pengar i skatt det kostar att driva den här tjejens familj än att ger dem till Bogdan som skickar ner dem till sin släkt i Serbien, och sedan jobbar svart på farbror Gurguts pizzeria.
Nej det har inte med ras att göra.

Och ni som sitter här och är tuffa och coola ska nog inte dömma tjejen för hårt heller. En vacker dag sitter ni där i smeten med blödande magsår eller trasig rygg, arbetslös och facket kn*llade er i r*ven för ni missade att kryssa i en ruta på deras hemsida.
Det kan gå fortare åt helvete än ni ens vill veta.

Last edited:
Jag har aldrig uppnått den timlön hon skulle fått för ett sketet tillifonsamtal.
Följer man inte reglerna skall man inte ha några pengar.
Det klagas på att bidragsreglerna stramats till.
Jag tycker att det skall bli ännu hårdare tag.
Sant exempel:
På min arbetsplats finns en man anställd.
45-50 år gammal.
De senaste tio åren har han endast jobbat sporadiskt.
Har växlat mellan att klaga på, och bli sjukskriven för, ont i axlar och ryggont.
Båda delarna är ganska svårdiagnostiserat, varje gång sjukvården kommer fram till att det inte är något fel, så ser han till att starta en utredning av den alternativa skadan.
Har lagt en hel del tid på rehabutredning.
Såg till att "friskskriva" honom angående både axlar och rygg.
Då blev han deprimerad i stället...
Kopplade in en psykolog.
Trodde att problemet var borta när det fanns papper från samtliga berörda parter på att läkarna tycker att han kan jobba och psykologen anser att han bör jobba.
Då påstår han att han blir deprimerad och självmordebenägen om han tvingas jobba.
Nu är han sjukskriven, trots att han är frisk såväl fysiskt som psykiskt, eftersom han påstår att han blir deprimerad av att jobba....
Hur fan kan det tillåtas?
Gick inte ens att ha honom till att arbetsträna.
Skulle köra skurmaskin (sådan man sitter på och åker runt) 4 timmar, 2 dagar i veckan.
Första dagen drack han kaffe och rökte.
Andra dagen sparkade och spottade han på maskinen för att den ej var påfylld, för att sedan åka hem.
Sedan kom han inte mer.
Skitbra, tyckte jag.
Arbetsvägran.
Då kan jag sparka honom.

Nej.
Nästan omöjligt att sparka någon som är sjukskriven.

Man blir förbannad.

Jag betalar ju 10000ggr hellre de 0.00000000001% pengar i skatt det kostar att driva den här tjejens familj än att ger dem till Bogdan som skickar ner dem till sin släkt i Serbien.

Det är ju pest eller kolera.

Jag ser också hellre att mina skattepengar går till att hjälpa folk i Sverige än folk i Långtbortistan. Men allra helst ser jag att de går till vård, skola och annan samhällsservice.

Jag betalar för min familj genom att jobba. Mina pengar är inte gratis. Trots att jag är ensamstående mamma.

Det är ju pest eller kolera.

Jag ser också hellre att mina skattepengar går till att hjälpa folk i Sverige än folk i Långtbortistan. Men allra helst ser jag att de går till vård, skola och annan samhällsservice.

Jag betalar för min familj genom att jobba. Mina pengar är inte gratis. Trots att jag är ensamstående mamma.

Jamen då tycker du att vi skiter i att ha ett socialbidrag då?

Du är inte så gammal va?

Och ni som sitter här och är tuffa och coola ska nog inte dömma tjejen för hårt heller. En vacker dag sitter ni där i smeten med blödande magsår eller trasig rygg, arbetslös och facket kn*llade er i r*ven för ni missade att kryssa i en ruta på deras hemsida.

Sjuka människor som inte kan jobba ska naturligtvis ha hjälp, men INTE fullt friska men lata och/eller bortskämda!

Det är en jävla skillnad på att inte kunna och att inte vilja! :mad:

Jamen då tycker du att vi skiter i att ha ett socialbidrag då?

Du är inte så gammal va?

Ja, jag tycker att vi skiter i att ge socialbidrag till folk som inte orkar eller vill jobba.

Gammal och gammal, det beror väl på vem man jämför med.

Last edited:
Sjuka människor som inte kan jobba ska naturligtvis ha hjälp, men INTE fullt friska men lata och/eller bortskämda!

Det är en jävla skillnad på att inte kunna och att inte vilja! :mad:

Ja, jag tycker att vi skiter i att ge socialbidrag till folk som inte orkar eller vill jobba.

Tänk vad enkel världen skulle vara om du fick bestämma.
Antingen är man frisk, sjuk, lat eller bortskämd. Det finns inget annat...?

Nu vet du inte allt om den här historien, och jag har lite svårt för folk som börjar gapa och skrika utan att ens ha den minsta förmåga eller vilja att försöka sätta sig in i andra människors problem.
Men som jag sa, en vacker dag sitter du själv i smeten och då får vi hoppas att du inte blir arg när folk spottar på dig. :tummenupp

Du vet, sjuka människor ska ha sjukpenning, inte socialbidrag.
Arbetslösa männsikor ska stämpla, om de haft möjlighet att betala a-kassa.
Socialbidrag är till för de stackare som av någon anledning hamnat emellan, och det tycker jag är bra. Sen kan man reda ut varför de inte fångats upp av de andra systemen, men de ska få sitt bidrag. SPECIELLT i det här fallet, eftersom det finns en liten dotter som kommer bli lidande trots att hon är oskyldig.
Men det skiter väl du i...

Last edited:
Jag håller absolut med om att hon borde ha tagit sig den lilla tid det tar att klara av det där telefonsamtalet. Hon har ju uppenbarligen "bara" varit hemma med sitt barn.
Däremot är det oerhört klantigt och maktkåt beteende från socialkärringen, men jag anser att det skall ges en chans till med återkoppling minst en gång per vecka, missar hon det också så är det ut på gatan med snorvalpen. Förmodligen finns det släkt eller vänner hon kan leva hos som kanske kan lära henne lite om hur man lever livet efter spelets regler istället för att bara kräva o kräva.

Det om dagiset är ju bara för mycket, va fn barnet kommer hem med blöta fötter... prata med personalen och låt barnet fortsätta där.

Men som vanligt med media så har vi bara fått en liten del av hela bilden.

Men när är det skäl att inte få pengar? lr tycker du att man ska få pengar oavsett va man gör?

Den här kvinnan fick en möjlighet att göra skäl för pengarna men strunda i att gå dit lr höra av sig för att hon inte tyckte dagis va bra.. Någonstans måste man dra gränsen! visst barnet ska inte fara illa, men det är en svår avvägning!

Putte: när man kroniskt missköter sig, jag anser att här finns möjlighet att detta har lärt henne en läxa och hon måste rycka upp sig, fy skäms och smäll på fingrarna, ställ nu upp på kraven som ställs annars blir det ut på gatan med snorvalpen.

Jag skriver snorvalp då hela beteendet tyder på nån som inte fått lära sig ta ansvar för sina egna handlingar... hur hamnar man annars som 25årig singelmamma hos soc???

Tänk vad enkel världen skulle vara om du fick bestämma.
Antingen är man frisk, sjuk, lat eller bortskämd. Det finns inget annat...?

Nu vet du inte allt om den här historien, och jag har lite svårt för folk som börjar gapa och skrika utan att ens ha den minsta förmåga eller vilja att försöka sätta sig in i andra människors problem.
Men som jag sa, en vacker dag sitter du själv i smeten och då får vi hoppas att du inte blir arg när folk spottar på dig. :tummenupp

För det första har jag varken gapat eller skrikit, och för det andra har min empatiska förmåga knappast med detta att göra.

Av en eller annan anledning försörjer hon inte sig själv. Ska hon få pengar av staten för att betala hennes uppehälle är det väl inte för mycket begärt att hon får göra en liten motprestation?
Hon sket i att dyka upp på projektet hon skulle vara på för att få pengar för att hennes dotter kom hem med blöta fötter efter en skogspromenad, och hon bemödade sig inte ens om att ringa och säga ifrån..! Men hon kunde ringa kommunen för att få en ny dagisplats?

Om jag nånsin beter mig så nonchalant och oansvarigt som hon och riskerar att göra min son bostadslös så hoppas jag att nån spottar på mig så att jag inser vad jag utsätter min son för och rycker upp mig, för då förtjänar jag inte bättre.

Men om det skulle hända så PM:ar jag dig mitt kontonummer så du kan föra över pengar till min hyra. :tummenupp

Med risk för att låta lite vänstervriden (gud hjälpe) så tycker jag ändå att det största arslet i storyn är kärringen på socialen.
Oavsett vad mamman har gjort så blir jag förbannad när jag hör om en äcklig socialkärring som ska sitta där med sin kaffekopp och sin palestinasjal och bedömma vem som ska få pengar eller inte, när det är JAG som inte bara betalar skatt till socialbidraget (som ska vara varje svensk människas rätt och skyddsnät, OAVSETT om man inte har vett att ta hand om vare sig sig själv eller sina barn) utan oxå socialkärringens lön.

Jag betalar ju 10000ggr hellre de 0.00000000001% pengar i skatt det kostar att driva den här tjejens familj än att ger dem till Bogdan som skickar ner dem till sin släkt i Serbien, och sedan jobbar svart på farbror Gurguts pizzeria.

Rakt igenom KUNG inlägg.

För det första har jag varken gapat eller skrikit, och för det andra har min empatiska förmåga knappast med detta att göra.

Av en eller annan anledning försörjer hon inte sig själv. Ska hon få pengar av staten för att betala hennes uppehälle är det väl inte för mycket begärt att hon får göra en liten motprestation?
Hon sket i att dyka upp på projektet hon skulle vara på för att få pengar för att hennes dotter kom hem med blöta fötter efter en skogspromenad, och hon bemödade sig inte ens om att ringa och säga ifrån..! Men hon kunde ringa kommunen för att få en ny dagisplats?

Om jag nånsin beter mig så nonchalant och oansvarigt som hon och riskerar att göra min son bostadslös så hoppas jag att nån spottar på mig så att jag inser vad jag utsätter min son för och rycker upp mig, för då förtjänar jag inte bättre.

Men om det skulle hända så PM:ar jag dig mitt kontonummer så du kan föra över pengar till min hyra. :tummenupp

Det är ju bra att du tror att du har full kontroll på dig själv och allt som snurrar runt dig i livet. Du kanske skulle sälja den lösningen och bli miljardär?
Det var lite därför jag frågade hur gammal du var, för med ålder så lär man sig att skit alltid rinner neråt...och det droppar en i pannan innan man hinner veta ordet av.

Som jag sa, det var dumt av henne att inte ringa, hon hade säkert sina skäl, men det är ett förbannat jävla översitteri att neka någon det skyddsnät som är en svensk medborgares rättighet för en sån skitsak. SPECIELLT eftersom hon har en oskyldig dotter.
Sen skiter väl jag i om kärringen är oansvarig, dottern får ju lida iaf...men som sagt: Det skiter ju du i.

Du kan ringa mig när du sitter i skiten så ska jag garva åt dig och skrika att du är oansvarig. Inga problem.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025