Stackars kolv

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Såhär går det när en ventil går av och ramlar ner i motorn under gång. :hihi Ska dra ut den och fixa till det i morgon med lite gas och lod. Bilder på toppen kommer i morgon, akta er för det här :tungan
 

Bifogat

  • stackars kolv.JPG
    stackars kolv.JPG
    89.6 KB · Visningar: 580
  • stackars kolv2.JPG
    stackars kolv2.JPG
    101.2 KB · Visningar: 544
GSF wannahave skrev:
Såhär går det när en ventil går av och ramlar ner i motorn under gång. :hihi Ska dra ut den och fixa till det i morgon med lite gas och lod. Bilder på toppen kommer i morgon, akta er för det här :tungan


hur kunde du lyckas att ha av en ventil?Trist sånt där...
 
kalle_a skrev:
hur kunde du lyckas att ha av en ventil?Trist sånt där...

Det var förra ägaren som gjorde, han körde bara helt normalt så gick den plötsligt av. Jag köpte den trasig vettu
 
jäklar va skitig kolv...
hur långt har den rullat?
inte ofta sånt händer heller.
 
CayLe skrev:
Och hur ser toppen ut? :eek:

Toppen kunde inte sett bättre ut, ventilen tog exakt mellan alla ventilhål utan att egentligen skada någonting, jag ska kapa bort alla grader som blev runt det djupa hacken och sen fylla igen det. En vippa och alla ventiler behöver dock bytas också, men annars var den skitfin rent mekaniskt. Öhlins med gastryck bak, stor och fet mikuni-förgasare
 
Wassup skrev:
jäklar va skitig kolv...
hur långt har den rullat?

Det vet man inte, det finns ingen hastighetsmätare på R-versionen. kolvar blir ju inte rena av att hantera eld och explosioner. om man bortser från smutsen och ventilen så är kolven jädrans fin
 
GSF wannahave skrev:
Toppen kunde inte sett bättre ut, ventilen tog exakt mellan alla ventilhål utan att egentligen skada någonting, jag ska kapa bort alla grader som blev runt det djupa hacken och sen fylla igen det.

Om du inte är van med att fixa toppar bör det kanske nämnas att om du svetsar igen de små groparna utan byta till överdimension på sätesringarna är det stor risk att sätena släpper vid senare drift eftersom en svetsning i en aluminiumtopp drar väldiga i aluminiumet och kan göra precis vilka tokigheter som helst med toppen. Du lär ivfsh plana toppen efter en svetsning.

Du vet att svetsat aluminium lufthärdar på 5 dygn (om man vill vara väldigt noga med toleranser etc)? Det går att snabba på den processen genom värmecykla den i en ugn.
 
Wassup skrev:
tänkte bara att det va en del kox på den.
sen köp ny kolv istället :)

Jag köper en ny om den inte går att fixa. Jag har dragit ur ventilen och låtit svetsgubben i skolan titta på den, det ska gå hyfsat lätt att TIG-svetsa den
 
andersbrink skrev:
Om du inte är van med att fixa toppar bör det kanske nämnas att om du svetsar igen de små groparna utan byta till överdimension på sätesringarna är det stor risk att sätena släpper vid senare drift eftersom en svetsning i en aluminiumtopp drar väldiga i aluminiumet och kan göra precis vilka tokigheter som helst med toppen. Du lär ivfsh plana toppen efter en svetsning.

Du vet att svetsat aluminium lufthärdar på 5 dygn (om man vill vara väldigt noga med toleranser etc)? Det går att snabba på den processen genom värmecykla den i en ugn.

Yes jag är mycket väl medveten om att ventilsätena kan släppa, men det är inte mycket annar än slipning som behöver göras i toppen, jacket ventilen gjorde ska antingen fyllas igen med nåt eller så får det sota igen senare
 
Här kommer den utlovade bilden på toppen, och en på själva bågen som bonus. Alla ventilsäten oskadda, en stor grad har dock lagt sig över tändstiftet. den ska slipas bort och mynningen ska borras upp till sitt runda gamla jag igen, sen får jag se om skåran ska fyllas igen eller låtas vara. Finns det nån stelnande pasta som skulle tåla att sitta där? Jag vill inte hetta upp skiten om det inte är absolut nödvändigt eftersom ventilsätena då kan lossna.
Taré lungan
 

Bifogat

  • the hoj.JPG
    the hoj.JPG
    113.3 KB · Visningar: 201
  • toppen.JPG
    toppen.JPG
    106.6 KB · Visningar: 330
Last edited:
Aluminiumet har flyttat på sig rejält, sätesinspänningen på de två avgassätena är numera med ganska stor sannorlighet, noll. Än hur du gör (förrutom om du köper en begagnad topp) måste du byta avgasätena till en överdimension för att du ska vara säker på att de inte ramlar ur under drift. Nya säten, 250 pix. Jobb à 6 timmar, 2400 pix. Två nya ventiler, 500. Ventiljobb avgas, 300 pix. Kanske byte av ventilstyrning på den ventil som blev skadad, 120+200 pix. Det är vad du får räkna med att det kostar att fixa den, utöver svetsjobbet. Mellan arslet och tummen räknat.

Låter enklast att bara byta topplock.

GSF wannahave skrev:
Här kommer den utlovade bilden på toppen, och en på själva bågen som bonus. Alla ventilsäten oskadda, en stor grad har dock lagt sig över tändstiftet. den ska slipas bort och mynningen ska borras upp till sitt runda gamla jag igen, sen får jag se om skåran ska fyllas igen eller låtas vara. Finns det nån stelnande pasta som skulle tåla att sitta där? Jag vill inte hetta upp skiten om det inte är absolut nödvändigt eftersom ventilsätena då kan lossna.
Taré lungan
 
andersbrink skrev:
Aluminiumet har flyttat på sig rejält, sätesinspänningen på de två avgassätena är numera med ganska stor sannorlighet, noll. Än hur du gör (förrutom om du köper en begagnad topp) måste du byta avgasätena till en överdimension för att du ska vara säker på att de inte ramlar ur under drift. Nya säten, 250 pix. Jobb à 6 timmar, 2400 pix. Två nya ventiler, 500. Ventiljobb avgas, 300 pix. Kanske byte av ventilstyrning på den ventil som blev skadad, 120+200 pix. Det är vad du får räkna med att det kostar att fixa den, utöver svetsjobbet. Mellan arslet och tummen räknat.

Låter enklast att bara byta topplock.

Jaså så pass. en ny topp kostade 8000 spänn så det är helt uteslutet såvida jag inte hittar en begagnad. Vet du nåt ställe som sysslar med sånt där arbete?
 
Varför är spänningen på sätena sannolikt noll? Borde det inte vara högre eftersom det pressats ihop? Det mesta av kraften har riktats mot tändstiftet, därav graden som vräkt över.
 
Inspänning får man vid fabrik/montering genom att låta sätets diameter vara 1/250 större än själva urfräsningen för sätet. Man värmer sen toppen och kyler sätet före islagnet/montering. När toppen sen svalnat sitter sätet ikrympt och säkert. Ruckar man på sätet utan att först kyla sätet och värma toppen så har den efter en olycka inte längre någon inspänningsmoment utan sätesgodset ha samma diameter som själva sätet och "kniper" inte längre åt kring sätet.

En begagnad topp från Spinning Wheel bör väl duga rätt bra? Det är nog inte lönt att renovera den topp du har - annat än om du har lagt ut stora pengar på portning/trimning?
 
andersbrink skrev:
Inspänning får man vid fabrik/montering genom att låta sätets diameter vara 1/250 större än själva urfräsningen för sätet. Man värmer sen toppen och kyler sätet före islagnet/montering. När toppen sen svalnat sitter sätet ikrympt och säkert. Ruckar man på sätet utan att först kyla sätet och värma toppen så har den efter en olycka inte längre någon inspänningsmoment utan sätesgodset ha samma diameter som själva sätet och "kniper" inte längre åt kring sätet.

En begagnad topp från Spinning Wheel bör väl duga rätt bra? Det är nog inte lönt att renovera den topp du har - annat än om du har lagt ut stora pengar på portning/trimning?

Jag har mailat en förfrågan till spinning wheel, tack för tipset
 
Kolven är reparerad, lite arbete kvar på toppen. Provstarten närmar sig. Jämför kolven med hur den såg ut innan :tummenupp
 

Bifogat

  • kolven.JPG
    kolven.JPG
    77.3 KB · Visningar: 101
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top