Stabilitet Honda cb400n

"Däcken har några år på nacken men verkar ok. Felet fanns även när de var nya."

Citat från första inlägget.
 
Lite uppdatering:

Jag vill börja med att tacka för alla tips.

jag skaffade en gaffelstabilisator som gjorde skillnad. Det känns mycket stadigare när man kör snett upp på trottoarkanter osv men hjälpte inte mot känslan i högre fart. Dock blev det tydligare att det är bakändan som känns lös.
Jag beställde två bussningar i nylon till svingen och började plocka ner den. Kände lite glapp med svingen monterad och när jag fick isär den så var det tydligt glapp mellan metallpinnen i mitten och bussningarpå kedjesidan. Andra sidan verkade frisk. Det visade sig ju var två bussningar per sida, dvs fyra totalt och jag hade bara beställt två. Nåväl, bytte dem på den glappa sidan men tycker att det fortfarande finns ett litet glapp mot metallpinnen i mitten. Så känns det inte på högra sidan. Borde jag bytt metallpinnen också? Med svingen monterad och åtdragen känns inget glapp längre och jag monterade ihop allt igen.

Det blev betydligt bättre men inte helt bra. 80-90 km/h känns inte läskigt längre. Är detta så bra det blir eller?

Nu har istället hastighetsmätaren börjat skrika som en stucken gris. Den behöver nog lite smörjning..
 
Lite uppdatering:

Jag vill börja med att tacka för alla tips.

jag skaffade en gaffelstabilisator som gjorde skillnad. Det känns mycket stadigare när man kör snett upp på trottoarkanter osv men hjälpte inte mot känslan i högre fart. Dock blev det tydligare att det är bakändan som känns lös.
Jag beställde två bussningar i nylon till svingen och började plocka ner den. Kände lite glapp med svingen monterad och när jag fick isär den så var det tydligt glapp mellan metallpinnen i mitten och bussningarpå kedjesidan. Andra sidan verkade frisk. Det visade sig ju var två bussningar per sida, dvs fyra totalt och jag hade bara beställt två. Nåväl, bytte dem på den glappa sidan men tycker att det fortfarande finns ett litet glapp mot metallpinnen i mitten. Så känns det inte på högra sidan. Borde jag bytt metallpinnen också? Med svingen monterad och åtdragen känns inget glapp längre och jag monterade ihop allt igen.

Det blev betydligt bättre men inte helt bra. 80-90 km/h känns inte läskigt längre. Är detta så bra det blir eller?

Nu har istället hastighetsmätaren börjat skrika som en stucken gris. Den behöver nog lite smörjning..

Beställ 2 till bussningar och en svingaxel, vet inte exakt hur det ser ut just på den hojen men på många gamla hojar så glider svingaxeln(bulten) mot stålhylsan i bussningen och nöts ner med tiden och då räcker det inte med bara nya bussningar.

På min GP125 glappade bakhjulet nästan 2cm i sidled längst ut, bussningarna var sopslut, likaså axeln och röret i ramen hade också nötts ur så fick borra ur ramen och göra små stålbussningar och trycka i den också för att få bort glappet. Fattar inte hur dom ens kunnat köra med den hojen för motorn hängde bara i hälften av fästena också då resten var spruckna.
 
Lite uppdatering:

Jag vill börja med att tacka för alla tips.

jag skaffade en gaffelstabilisator som gjorde skillnad. Det känns mycket stadigare när man kör snett upp på trottoarkanter osv men hjälpte inte mot känslan i högre fart. Dock blev det tydligare att det är bakändan som känns lös.
Jag beställde två bussningar i nylon till svingen och började plocka ner den. Kände lite glapp med svingen monterad och när jag fick isär den så var det tydligt glapp mellan metallpinnen i mitten och bussningarpå kedjesidan. Andra sidan verkade frisk. Det visade sig ju var två bussningar per sida, dvs fyra totalt och jag hade bara beställt två. Nåväl, bytte dem på den glappa sidan men tycker att det fortfarande finns ett litet glapp mot metallpinnen i mitten. Så känns det inte på högra sidan. Borde jag bytt metallpinnen också? Med svingen monterad och åtdragen känns inget glapp längre och jag monterade ihop allt igen.

Det blev betydligt bättre men inte helt bra. 80-90 km/h känns inte läskigt längre. Är detta så bra det blir eller?

Nu har istället hastighetsmätaren börjat skrika som en stucken gris. Den behöver nog lite smörjning..


Grattis, du hittade felet.

Fler med gamla hojar behöver se över sina svinglagringar - vare sig nållager eller med plastbussningar.

Gör som h.yson ovan säger: byt samtliga bussningar, och axeln också - samt dra med rätt moment!
Då har du eliminerat en felkälla och kan jaga vidare efter den totala körupplevelsen.
Glöm bara inte att det är en CB400n du sitter på...:hej
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top