Hej sporthoj!
Jag har en gammal CB400N från jag övningskörde som jag nu har sparkat igång igen som upplevs ganska ostabil/ostadig, i tex farter över 80km/h, när man byter fil över en kant eller markering. likartat i båda riktningar.
jag har försökt mäta hjulen och tycker de linjerar. Däcken har några år på nacken men verkar ok. Felet fanns även när de var nya.
Det jag har noterat är att framgaffeln verkar väldigt mjuk. Inte själva dämpningen men om man håller fast framhjulet med benen och vrider styret så flexar det ganska mycket. Man kan tydligt känna hur gaffelrören vrider sig jämfört med den nedre delen av gaffeln. Samma sak gäller om man vrider styret mot stoppet och försöker vrida däcket ytterligare i båda riktningar. jag har dragit åt gaffelbenens fästen utan förbättring. jag kan inte känna något glapp i styrlagret och hojen är även besiktad utan anmärkning. De borde väl hittat något ev fel på lagret?
Vad tror ni?
Jag har en gammal CB400N från jag övningskörde som jag nu har sparkat igång igen som upplevs ganska ostabil/ostadig, i tex farter över 80km/h, när man byter fil över en kant eller markering. likartat i båda riktningar.
jag har försökt mäta hjulen och tycker de linjerar. Däcken har några år på nacken men verkar ok. Felet fanns även när de var nya.
Det jag har noterat är att framgaffeln verkar väldigt mjuk. Inte själva dämpningen men om man håller fast framhjulet med benen och vrider styret så flexar det ganska mycket. Man kan tydligt känna hur gaffelrören vrider sig jämfört med den nedre delen av gaffeln. Samma sak gäller om man vrider styret mot stoppet och försöker vrida däcket ytterligare i båda riktningar. jag har dragit åt gaffelbenens fästen utan förbättring. jag kan inte känna något glapp i styrlagret och hojen är även besiktad utan anmärkning. De borde väl hittat något ev fel på lagret?
Vad tror ni?