Stabil wlan router?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Någon som har tips på en stabil wlan router? Någon nätverkstekniker som drabbas av wlan på jobbet får gärna tipsa... Jag har kört en Dlink 624+ ett tag nu och det måste vara den sämsta skit som någonsin konstruerats. Ostabil matningsspänning, överhettade kretsar och puckad SW tyder på att lille Erik 5 år hade en rolig dag på Dlinks konstruktionsavdelning. :mad:
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Du kanske bara har lyckats köpa ett måndagsex, jag har en likadan router och den funkar klockrent. Prova en Netgear om du inte e nöjd.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Har hört om en del som har haft strul med D-Links 624:a. Alla som jag har hjälpt fixa nätverk till har jag rekommenderat NetGears routrar både tråd o trådlöst. Enkla att handha, fyller sin funktion och är stabila.
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
D-Link får mycket lätt värmeproblem. Ställ den på ett svalt vädrat ställe.
NetGear eller Belikin är bra för mig
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Tackar för svaren! :bow

Har hört mycket negativt om DL624:an på nätet, men det är väl mest vi gnällspikar som skriver. Något seriöst jäkla fel är det iaf på den.

Mr K skrev:
2359180 D-Link får mycket lätt värmeproblem. Ställ den på ett svalt vädrat ställe.
NetGear eller Belikin är bra för mig
No shit. Jag har till och med öppnat den och satt en fläkt på kretskortet, det hjälpte faktiskt. Men inte helt.

Belkin verkar nice, funderar på en sådan där Pre-N med tre antenner, alternativt en Netgear824. Linksys är jag lite osäker på.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Linksys är riktigt trevliga. Speciellt om man vill börja labba med annan programvara och t.ex. bygga sin egen WLAN-baserade diskserver el.dyl. :) WRT54GS är det då som gäller. Finns även Asus-grejer med samma chip. Laddas sedan med OpenWRT Linux ( http://openwrt.org/ ). Men även Linksys original-mjukvara är bra.

Accesspunkten kan även användas för att avlyssna grannarnas nät eller se om någon försöker göra så mot dig :D
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Om man ska köpa Linksys idag så köp WRT54GL, de andra versionerna har gått ifrån linux baserade kärnan o kör andra OS på sig. Vilket gör att de har så mkt mindre minne att det inte går att köra linux på den.
Sveasoft håller dock på med en "micro" version som kanske kommer att fungera med dessa framöver.

EDIT: Kör WRT54GL + WAP54G som repeater... täcker upp stoort område ;)
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
WGT-serigen från netgear is the shit! Och det menar jag verkligen, bokstavligt talat. Sämre junk får man leta efter, vet dock inte vad man ska köpa i nuläget. Det enda jag vet är vad du ABSOLUT INTE ska köpa.
(Om du inte går igång på att bli förbannad stup i kvarten)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Netger WGR614 är den sämsta skit som tillverkats, en för klen processor som inte orkar behandla all data som går igenom så den krashar stup i kvarten. Lagomt irriterande, ska byta till en linksys i dagarna...
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Mitt tips för trådlöst är Netgears RangeMax serie. Vad gäller täckning så fanns det inga lågpris-pccard som slog deras mottagningsförmåga (testade på ett 3000kvm stort lager med HP-accesspunkter).

Gissar att deras accesspunkter också fungerar bra vad gäller täckningsområde. De finns i dels en 108Mbit version, samt i en ny, icke vedertagen standard (11n?) som klarar 240Mbit. Den sistnämnda är klart dyrare och i mitt tyckte inte värd pengarna.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41609

Den finns även som enbart accesspunkt, heter då WPN804.

Vad gäller routing-prestanda, så testade jag en gammal netgearrouter och den klarade utan problem ca 30-40Mbit, men detta kräver också att man slår av en funktion som brukar benämnas SPI (Stateful Packet Inspection) vilket drar ner prestandan avsevärt. En modern router idag, skall kunna klara närmare 80Mbit. Behöver man högre bandbredd än så måste man nog gå upp till ett annat prissegment eller bygga en egen router baserat på en riktig dator.

Tidigare nämnda netgearrouter klarade av att routra hela vårt företagsnät (som bestod av ca 30 datorer på en 10Mbit-uppkoppling) utan problem, när vi slog av SPI. med SPI påslaget så märkte man av lite laggande anslutningsstängningar, och timeouts.

Vi använde även en WPNT834 en gång som inte heller hade några problem med 45+ datorer mot en likadan uppkoppling. Så om ni har problem med buggiga routrar som kraschar och dör, så borde ni kanske prova uppgradera mjukvaran i dem alternativt kontrollera om ni har täppt till ventilationen på dem.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Hoppsan, här händer det grejer när man är på semester!
Det blev en Netgear WGT624IS. Tur jag inte såg ovanstående kommentarer om WGT serien. :D Den fungerar faktiskt väldigt bra. DLink-skiten gick ju ner flera ggr varje dag men denna har inte dykt än. Ta i trä.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top