stötigt

  • Thread starter Thread starter dim
  • Start date Start date

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
hornet 900, vtr 1000
Svår fråga att svara på men provar ändå bara för att få lite åsikter:

Jag tycker att hojen känns stötig fram, jag känner alla ojämnheter ganska mycket. Hur hård ska den vara egentligen?

Antar att den ska vara ganska hård men tycker att framdäcket känns mycket mer än bakdäcket. (fan vad det här kan missupfattas :hihi )

Åsikter tack!
 
dim skrev:
Svår fråga att svara på men provar ändå bara för att få lite åsikter:

Jag tycker att hojen känns stötig fram, jag känner alla ojämnheter ganska mycket. Hur hård ska den vara egentligen?

Antar att den ska vara ganska hård men tycker att framdäcket känns mycket mer än bakdäcket. (fan vad det här kan missupfattas :hihi )

Åsikter tack!

Sätt ett buntband runt gaffelbenet så ser du hur mycket av fjädringen som du använder.

Hur gammal är cykeln?
Körde en kompis 750r från 89 för något år sedan och den var ruskigt stötig då fjädringen bottnade för minsta lilla.
 
Det är en 98, jag tror inte att fjädringen bottnar.
Jag tycker bara att fram känns så mycket mer än bak.
Vet inte riktigt om det ska vara så?
 
dim skrev:
Svår fråga att svara på men provar ändå bara för att få lite åsikter:

Jag tycker att hojen känns stötig fram, jag känner alla ojämnheter ganska mycket. Hur hård ska den vara egentligen?

Antar att den ska vara ganska hård men tycker att framdäcket känns mycket mer än bakdäcket. (fan vad det här kan missupfattas :hihi )

Åsikter tack!

Har den varit så även under varmare väderlek?
 
Kurvmakaren skrev:
Har den varit så även under varmare väderlek?

Nej, har bara kört den senaste månaden hur den är på sommaren vet jag alltså inte.

utveckla gärna! vad är grejen med varmare/kallare

tack på förhand
 
dim skrev:
Nej, har bara kört den senaste månaden hur den är på sommaren vet jag alltså inte.

utveckla gärna! vad är grejen med varmare/kallare

tack på förhand

Det kan förekomma att framgaffeln blir stötigare vid kallare temperaturer på grund av kallare framgaffelolja (trögare olja vid lägre temperatur).
Jag stötte på detta fenomen och fick rekommendationer av en DUKTIG stötdämparrenoverare att framförallt slänga i en tunnare framgaffelolja vid vinterkörning.
Även däckstommen kan påverka "känslan" i framgaffeln genom att däcket har svårare att få upp tempen och därmed bli mjukare.

I ditt fall så vet du inte om det kan bero på ovanstående fenomen eller om det hlet enkelt är något annat som:
* För mycket olja i gaffelbenen.
* Felinställd gaffel
* Felriktade gaffelben (Om du haft av framhjulet och skall ha på det igen, glöm då inte att "pumpa" gaffeln genom att hålla frambromsen och komprimera gaffelbenen ett par gånger innan du spänner hjulaxeln och låsskruvarna.
 
Last edited:
Vad kör du på för däck?

Min ZXR fick justeras fram då jag slängde på Dunlop D207GP samt D208GP. Före dessa hade jag kört på mjukare stommar som Michelin Pilot Sport och skillnaden var stor.
 
Kurvmakaren skrev:
* Felriktade gaffelben (Om du haft av framhjulet och skall ha på det igen, glöm då inte att "pumpa" gaffeln genom att hålla frambromsen och komprimera gaffelbenen ett par gånger innan du spänner hjulaxeln och låsskruvarna.

PÅ vilket sätt kan gaffelbenen bli fel riktade då? Tycker inte att det skulle kunna inverka på nåt sätt, eller? Är hjulet fastspänd så sitter det fast. Det som möjligtvis kan inverka är väl om man samtidigt lossat på styrkronorna.

Har jag fel?
 
Lokke skrev:
PÅ vilket sätt kan gaffelbenen bli fel riktade då? Tycker inte att det skulle kunna inverka på nåt sätt, eller? Är hjulet fastspänd så sitter det fast. Det som möjligtvis kan inverka är väl om man samtidigt lossat på styrkronorna.

Har jag fel?

Gaffelbenen kan diffa ett par millimeter beroende på hur du gör när du spänner bultarna.
Felet som dyker upp är att gaffelbenen pekar något innåt mot centrumlinjen på framhjulet alternativt utåt. Detta gör att innerbenet och ytterbenet i gaffeln inte är parallella och därmed får du en ökad frikiton i bussningarna.
Detta har ingenting med styrkorneinfästningen att göra..
 
En liten JPG som förklarar fenomenet med felaktigt spända gaffelben...
 

Bifogat

  • gaffelben2.jpg
    gaffelben2.jpg
    82.7 KB · Visningar: 147
Last edited:
Kurvmakaren skrev:
Gaffelbenen kan diffa ett par millimeter beroende på hur du gör när du spänner bultarna.
Felet som dyker upp är att gaffelbenen pekar något innåt mot centrumlinjen på framhjulet alternativt utåt. Detta gör att innerbenet och ytterbenet i gaffeln inte är parallella och därmed får du en ökad frikiton i bussningarna.
Detta har ingenting med styrkorneinfästningen att göra..

Ah! Ok, ett klart fall av att svara förrän jag tänkte igen.....
Tänkte inte på hur hjulbulten egentligen satt fast. Du har helt rätt.
Måste erkänna att det där e en sak jag inte tänkt på tidigare.
 
Last edited:
Lokke skrev:
Ah! Ok, ett klart fall av att svara förrän jag tänkte igen.....
Tänkte inte på hur hjulbulten egentligen satt fast. Du har helt rätt.
Måste erkänna att det där e en sak jag inte tänkt på tidigare.

Det är en sak jag lärde mig av en mycket duktig Veidec-mekare. Hade själv en till synes stel framgaffel och med hans råd blev den 10 ggr bättre.
Jag tycker att detta är ett måste för de som plockar av och på framhjulet själv.
 
Last edited:
dim skrev:
Svår fråga att svara på men provar ändå bara för att få lite åsikter:

Jag tycker att hojen känns stötig fram, jag känner alla ojämnheter ganska mycket. Hur hård ska den vara egentligen?

Antar att den ska vara ganska hård men tycker att framdäcket känns mycket mer än bakdäcket. (fan vad det här kan missupfattas :hihi )

Åsikter tack!

Hur har det nu gått med din hoj? Är lite nyfiken....
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top