Stötdämparna komprimerade under lång tid

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Hej

När man transporterar hojen på släp så spänner man ju ner gaffeln ganska hårt. I mitt fall så pressas stötdämparna ner halvvägs till bottenläget, och förblir såpass hårt komprimerade i flera timmar.

Min fråga är, borde inte detta vara skadligt för stötdämparna? Jag tänker på detta varje gång jag transporterar hojen och det stör mig litegrann, så det är dags att jag får det utrett nu :)

Tack på förhand

Naturligtvis omformas fjädrarna.
Blir kortare.
Lite.
Sakta.

Ingen fara.
Tar sisådär 10 år innan de är mogna att bytas.

Tio år av åkande till å från bandagar/träningar/tävlingar, eller 10 år konstant nerspända?
Håller du dem nerspännda i ett år, så är de antagligen för korta när du släpper.
Men fjädrarna är ju gjora för att fjädra.
Att de blir halvt nerspäna när man transporterar hojjen ser jag inte som ett problem.
Du har ungefär samma belastning när du kör hojjen.

Å varför tror du jag hoppar av mina hojar titt som tätt? :D

För att du inte kan hålla i dig.
Håll i hårdare i styret så ska du se att det blir bra. :tummenupp

Metallen i fjädern deformeras naturligtvis efter långvarig komprimerning.
Men ta inte i så in i h..e när den spänns ner så är det ingen fara.

Nar hojarna levereras fran fabriken ar gaffeln 90% komprimerad, atminstonde pa enduro/crossbagar. I borjan va det ratt intressant att knappa upp spannbanden

Maru

De där alternativa sätten att spänna fast hojen verkar intressanta. Är dock inte helt med på hur de menar. Nån som kan förklara närmare?

Tack!

Maru

De där alternativa sätten att spänna fast hojen verkar intressanta. Är dock inte helt med på hur de menar. Nån som kan förklara närmare?

Tack!

Jag antar att du menar den metoden som KentW beskrev.

Så här har jag uppfattat det. Fram spänner du ett band runt hjulet som säkrar att hojen inte åker i längsled.

Sen bak har jag uppfattat det enligt bilden(som jag så pedagogiskt försökt göra):D

Två band nere, som säkrar hojen i sidled.
Två band i ovankant, som säkrar att hojen inte tippar.
Sen får ju hojen fjädrar "fritt".

Vill dock tillägga att jag inte provat detta själv.

Bifogat

• spänn.jpg
    spänn.jpg
    21.8 KB · Visningar: 61
Last edited:
Hur fäster man remmen i hjulet då? Virar ett varv runt fälgen/däcket?

Jag har en träkonstruktion på släpet som gör att hojen inte kan glida i sidled. Sen framåt är ju inga problem att spänna heller (rem genom framhjulet). Nöten som är kvar att knäcka är hur man hindrar hojen från att tippa över i sidled. Räcker det att spänna passagerarfotpinnarna i sidled?

Jag antar att du menar den metoden som KentW beskrev.

Så här har jag uppfattat det. Fram spänner du ett band runt hjulet som säkrar att hojen inte åker i längsled.

Sen bak har jag uppfattat det enligt bilden(som jag så pedagogiskt försökt göra):D

Två band nere, som säkrar hojen i sidled.
Två band i ovankant, som säkrar att hojen inte tippar.
Sen får ju hojen fjädrar "fritt".

Vill dock tillägga att jag inte provat detta själv.

Hur fäster man remmen i hjulet då? Virar ett varv runt fälgen/däcket?

Jag har en träkonstruktion på släpet som gör att hojen inte kan glida i sidled. Sen framåt är ju inga problem att spänna heller (rem genom framhjulet). Nöten som är kvar att knäcka är hur man hindrar hojen från att tippa över i sidled. Räcker det att spänna passagerarfotpinnarna i sidled?

KentW väljer att spänna kring en eker i ovankant fälg, men kring fälg däck borde funka det med. Spänner du i passagerarfotpinnarna så påverkar du bakstötdämparen, vilket man undviker med att spänna i hjulet.

Å andra sidan är inte påverkan på fjädringen bak lika stor.

Ska du bara säkra den från att falla i sida så hade jag dratt remmen genom passagerarfotpinnarna(dra ett varv i varje fotpinne så remmen låser sig själv, annars kan hojen glida) och spännt ner åt var sitt håll.

Och kanske spänna ner den liiiitegranna där fram också, bara för att hindra hojen från att hoppa upp och halka ur träställningen vid gupp i vägbanan?

Tack för tipsen! Ska nog gå bra imorgon! Känns bra att komma ifrån nedpressningen av framgaffeln, för det har stört mig varje gång.

KentW väljer att spänna kring en eker i ovankant fälg, men kring fälg däck borde funka det med. Spänner du i passagerarfotpinnarna så påverkar du bakstötdämparen, vilket man undviker med att spänna i hjulet.

Å andra sidan är inte påverkan på fjädringen bak lika stor.

Ska du bara säkra den från att falla i sida så hade jag dratt remmen genom passagerarfotpinnarna(dra ett varv i varje fotpinne så remmen låser sig själv, annars kan hojen glida) och spännt ner åt var sitt håll.

Såhär är min tolkning av hur ni menar (se bild).

Fråga: borde det inte gå lika bra att spänna i svingarmen istället? Vill helst inte att det ska rycka och slita för mycket i fälgen. Hjulet kanske bli felriktat? :confused:

Bifogat

• bakhjul.gif
    bakhjul.gif
    15 KB · Visningar: 41
Svår nöt att knäcka den här....man kommer ju ifrån att stötdämparna blir påfrestade under en längre tid....men samtidigt utsätter man något annat för belastning.

Om du sätter en kortare rem fram, snett neråt, så säkrar du hojen från både att rulla bakåt och att hoppa ur träkonstruktionen.

Bifogat

• låsning.jpg
    låsning.jpg
    24 KB · Visningar: 39
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Efter rykten om en ny retro...