Stötdämparlängd på en GSX-R 1100 -86

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
hojlös
Hej
Är det någon som vet längden på stötdämparen på en Gsx-r 1100 -86?? Jag skulle behöva höja min hoj då det är lite taskig körställning för lång personer på dessa hojar.
Eller är det någon som har något annat förslag??
Den det ska sitta på är en Gsx-r 750 -86, om ni undrar.

//Robert

Du påverkar ju INTE sittställningen genom att höja bakdelen med en annan dämpare, det enda du ändrar är chassiet, och får andra vägegenskaper. Höjer du bak får du en mer kvickstyrd hoj, med risk att den blir nervös och obehaglig/farlig att köra.

Nu tänker du galet. :7peta

Bara vinkeln på sittställningen påverkas, typ testa att köra i svag nerförsbacke så känner du hur en höjning av bakdämparen känns. :tummenupp

Till TS
Skruva loss din dämpare och ta bort fjädern, tryck ihop och kolla att den går upp igen. Min originalstötis funkade nog bättre som cykelpump än stötdämpare. Kolla med Tomas på spinnin-wheel.se eller suzukiperformanceparts.co.uk eller ebay för ny dämpare. 4-6tusingar försvinner lätt men köregenskaperna blir fn så mycket bättre. (jag satte in en öhlinare och är toknöjd)

Det är väl avståndet mellan fotpinne och sadel som är problemet, och det lär ju inte ändras av en längre stötdämpare då dom är fast i samma enhet, hade fotpinnarna sutti en bit bak på svingen hade det väl haft en viss effekt.

Eller tänker jag helt fel??

//Micke

Den som satt i var sjöblöt när jag kom tillbaka efter en tur på ca 10 mil, så jag fick tag i en bättre beg som jag ska prova först.
1100 är 3 till 4cm längre än 750 och har ett annat slag, jag har sett att wilbers har stötdämpare till vettig peng så blir det inte bättre så får jag prova med en sådan.

Som Hoztic säger i första svaret ändras geometrin, och 3-4 centimeter ä riktigt mycke, hade det inte vart bättre och hittat en fräsch/renoverad 750 -86 dämpare, men det kanske inte så lätt.

Dom är ju inte stabileteten själv redan som det är o med en sån höjning kan det bli onödigt spännande:gnissla

Ett annat alternativ kan vara att ändra någon längd i länkaget -såklart måste man ha koll på att eventuell progressivitet inte blir balubas.. Jag kunde t.ex. ersätta ett stag med två kullänkar med vä-resp högergänga och sedan en ställskruv i mitten -som ett vant till ett stag på segelbåtar. I det fallet påverkade det geometrin knappt alls över slaget.

Annars kan man ju köpa en dämpare med ride-height adjuster, mekanisk eller hydraulisk.

Men som tidigare påpekats så påverkar det inte knävinkel eller annat vilket verkade vara problemet för långe farbrorn.

/J

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...