Stötdämparinställningar på en R6?

Budo

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Hur många av er har "pillat" med dom olika inställningar som finns för framgaffel resp. bakfjädring? Och vad har ni kommit fram till? Påverkar det egenskaper hos en hoj, eller man känner kanske inte någon större skillnad under "vanliga" körförhållande?! Under den korta tiden jag har kört innan avställningen, fick jag en känsla av att framfjädring var för mjuk.
Funderar på att göra den styvare men är inte säker hur det kommer att påverka frambromsar, dvs så dom inte låser för lätt.

Verkar inte vara lätt att hitta optimala inställningar då det finns en uppsjö av olika alt.!
 
Visst händer det saker om man pillar på kompression- & retur-dämpning,
men justerings-spannet är inte jättestort, förmodligen för att man inte ska
kunna skruva bort sig helt.

Det finns ingen inställning som är optimal för alla, det beror på körstil och
tycke/smak, du får prova dig fram.

Dokumentera inställningarna innan du börjar pilla och ändra sedan på en sak
i taget.

Innan du laborerar med kompression/retur skulle jag justera hänget, det finns
en bra manual på Öhlins hemsida.

/A
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top