Stötdämparinställning på olika banor

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
En frågan till er som kan!! (Tävlar)

Jag undrar vad ni har för olika inställningar på era stötdämpare
på dom olika banorna i Sverige... (Kompretion/retur)

Skriv också vilken hoj och vilka stötdämpare du har.





Låt mig och andra slippa skitsnacket på denna tråden!!!
 
Ställer in hojen efter Gelleråsen, sen har jag samma inställning på alla banor. Kanske inte optimalt, men det funkar. Ändrar lite enbart om jag får "chatter" eller bottnar fjädringen.

Vad folk har för antal klick spelar egentligen mindre roll, då vikt, fjäderförspänning och slitage på dämparna gör att det alltid blir olika.

Ta reda på vad du har för orginalinställning för din hoj och justera in fjädrarna med rätt häng, både obelastat och belastat, sen är du ganska så nära en bra inställning. Kör du mycket bana, så kan man prova med att dra åt både retur och kompression några snäpp, men fjädern har samma förspänning som vid gatåka.

/m


Affe_R1 skrev:
En frågan till er som kan!! (Tävlar)

Jag undrar vad ni har för olika inställningar på era stötdämpare
på dom olika banorna i Sverige... (Kompretion/retur)

Skriv också vilken hoj och vilka stötdämpare du har.





Låt mig och andra slippa skitsnacket på denna tråden!!!
 
Det är dax att, en gång för alla, förklara varför ni aldrig kommer få några bra svar på de här frågorna.

Fjädringsinställningar är ett mycket abstrakt ämne med många olika teorier och smaker. Jag vet inte ens hur du förväntar dig att få ett svar??? Ett recept på dittan och dattan många klick hit eller dit?

Eller vill du veta:
- kitfabrikat
- fjäderhårdhet
- skick på dämparna(inverkar också)
- olja i gaffeln
- häng
- rideheight
- sänkning fram
osv osv

Det enda jag kan säga som är relevant i den här tråden är att FÖR MIG på MIN HOJ så ökar jag kompressionen bak två klick på Falkenberg där den packar ihop röva annars...EDIT/annars gör jag som Micke och större delen av Sveriges aktiva, ställer in hojen efter åsen/

Söker du här så förstår du att frågan har ställts många gånger och aldrig fått ett bra svar. Åk till en bana vid tävling eller träning och be folk om hjälp, åsikter och synpunkter...
 
Last edited:
Sen spelar det in hur fort man kör, köra så fort i den kurvan i det spåret funkar med de inställningarna, köra si fort i annat spår går åt helvete med samma inställningar. Sen höjer man tempot ytterligare, och då funkar inget av det man tidigare hade.
För egen del har jag gjort som micke, och tyckte det funkade ganska bra, fram till det att det helt plötsligt inte alls stämde och fick göra ganska radikala förändringar mellan olika banor. Som jag hade hojen på karlskoga funkade inte inte ett skit på knutstorp, men då är min cykel kanske lite känsligare än eazy's.
 
Nää... Det är du som är känslig!! :D

Jag ställer ju min hoj ganska så hårt i fjädringen och nästan alla banor funkar Gelleråsens grundinställning på. Men på Falken och Knuda får man allt finjustera lite. Framförallt på Knudan går det åt mer förspänning bak. Fast tänker jag efter fick jag allt höja oljenivån några m.m. i gaffeln på Våler nu senast.... :rolleyes:


oFFkeFF skrev:
Sen spelar det in hur fort man kör, köra så fort i den kurvan i det spåret funkar med de inställningarna, köra si fort i annat spår går åt helvete med samma inställningar. Sen höjer man tempot ytterligare, och då funkar inget av det man tidigare hade.
För egen del har jag gjort som micke, och tyckte det funkade ganska bra, fram till det att det helt plötsligt inte alls stämde och fick göra ganska radikala förändringar mellan olika banor. Som jag hade hojen på karlskoga funkade inte inte ett skit på knutstorp, men då är min cykel kanske lite känsligare än eazy's.
 
EazyLiving skrev:
Nää... Det är du som är känslig!! :D

Jag ställer ju min hoj ganska så hårt i fjädringen och nästan alla banor funkar Gelleråsens grundinställning på. Men på Falken och Knuda får man allt finjustera lite. Framförallt på Knudan går det åt mer förspänning bak. Fast tänker jag efter fick jag allt höja oljenivån några m.m. i gaffeln på Våler nu senast.... :rolleyes:

Hehe, jag åkte stelben förra året :rolleyes: Det gick till en viss gräns sen började det släppa bak. Fast jag har haft min beskärda del dämparinställningar i år, men nu börjar man få lite koll på sakerna.
Skillnad mellan knutan och gelleråsen för egen del, sänkt förspänning fram 3mm, minskat komp 4 klick, 2 klick ökad retur, sänkt hojen fram 20mm(skulle behövts redan på karlskoga iofs), bak 4 klick ökat komp.
För att cykeln skulle gått ännu lite bättre och inte bli för hård i slutet av fjädringsvägen skulle jag sänkt oljenivån 10mm, så hade jag nog kanske sluppit framhjulssläppet jag åkte på.
 
EazyLiving skrev:
... Fast tänker jag efter fick jag allt höja oljenivån några m.m. i gaffeln på Våler nu senast.... :rolleyes:

Exakt!! Och på Åsen senast så släppte jag lite förspänning ch komp fram och jag funderar på att sänka mer fram...

Affe, börjar du förstå problemet med frågan?!?
 
karlskoga har lite av alla svenska rrbanor i sig.ställ in hojen så den funkar på gelleråsen.så har man en bra grund att sedan endast göra små justeringar på :squid
 
när man lägger varje varv på samma sekund kan man börja skruva på hojen annars e det inte hojen det är fel på....
ps. på min r6 med öhlinare ställde jag som den va när den kommer i kartongen, och har inte haft nån som helst problem med fästet.( sen kanske jag gasar för lite..)
 
Chrille skrev:
Exakt!! Och på Åsen senast så släppte jag lite förspänning ch komp fram och jag funderar på att sänka mer fram...

Affe, börjar du förstå problemet med frågan?!?
Det är precis den här typen av svar jag vill ha :tummenupp
Sedan får jag ju självklart se vilken information jag kan nyttja...
 
Affe_R1 skrev:
Det är precis den här typen av svar jag vill ha :tummenupp
Sedan får jag ju självklart se vilken information jag kan nyttja...

Men frågan är vad du ska med hans info till?
Den är ju helt irrelevant för dig och din cykel eftersom ni har olika chassie, olika dämpare, olika inställningar, olika vikt, olika däck, olika körstil etc. etc.
Att däremot fråga kunnigt folk på plats så att de kan titta, klämma och mäta på hojen är en annan sak.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top