Stötdämparhjälp wanted....

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Har nu provat mig fram lite, men kommer inte fram till nån bra lösning. Kanske finns det någon här i racingforumet som är grym på att sätta upp hojen. Tips mottages tacksamt...

När jag kör med mina nya Bridgestone däck, så beter sig hojen väldigt annorlunda mot när jag kör på gamla Metzeler/Pirelli däck. Bridgestone's framdäck har lite "toppigare" profil än P/M däcken, vilket gör hojen lite nervös (men snabbstyrd). Problemet jag får är att i ingången i kurvor när jag lägger ner (fram tills att jag börjat ge på gas) så svajjar/gungar hojen fram och tillbaka.

Fråga är vad gör jag för förändringar på hojens setup för att få bort det där svajandet/gungandet/wobblandet in i kurvorna?

Hittade det här på den här sidan http://www.mi-hsta.org/Articles/Suspension Setup.htm

---------------------------------------------------------
Shock – lack of rebound damping

The ride is plush at cruising speed, but as the pace increases, the chassis begins to wallow and weave through bumpy corners.

Excessive chassis pitch through large bumps and dips at speed. The rear end rebounds too quickly, upsetting the chassis with a pogo stick action.

---------------------------------------------------------

Har provat och öka på returdämpningen lite, och det blev lite bättre. Men inte helt bra...

Nån som har några bra tips?

Ta det här med en nypa salt, är absolut ingen höjdare på att skruva fjädring...

Det låter ju som att gaffeln inte orkar hålla emot. För mycket vikt fram innan du går på gas. Kollat hänget fram? Jag skulle nog börja med att öppna returen o se hur den beter sig då.

Lite underligt ändå att du inte har fenomenet med Metz/Pirelli. Långsökt, men det kan inte vara så att du åker med lite släpp fram o upplever det som att hojen gungar?

Min gjorde lika dant men det blev riktigt bra med mindre retur fram, den sjönk och kom inte upp förrens efter kurvorna innan.

Fjädringsinställning

Du ska haffa en kille som heter Jocke Jansson på nästa tävling, han jobbar bara med fjädring och har jobbat på Öhlins och är en guru på detta.
Han brukar komma till alla SM/SO-tävlingar, du kan ju leta upp mig så ska jag leda dig till honom.

//Ove #9 Rookie 600

blade00 skrev:
Du ska haffa en kille som heter Jocke Jansson på nästa tävling, han jobbar bara med fjädring och har jobbat på Öhlins och är en guru på detta.
Han brukar komma till alla SM/SO-tävlingar, du kan ju leta upp mig så ska jag leda dig till honom.

//Ove #9 Rookie 600

Precis så ska du göra! Han tar 300 spänn för att mäta upp hojen och säga vad han tror! Jag och Pålle använde oss av honom i Linköping och det är lätt värt pengarna!

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back