Stötdämpare

Haha den gröna var nice , lär desutom ha dämpning - min har helt loosat allt.

Jävla cirkuskarusellgunghäst

Jag syftar på en till en yama xt660.

Dom är tydligen dåliga och desutom specade som ej renoverbara.

Toppen på dämparen är formgjuten och har en gasbehållare - tänkte
hur själva toppdelen kan sitta i dämparhöljet om nån obducerat nån liknande historia.

Med en fjäderkompressor och ett skruvstäd borde man kunna öppna
upp den - för dom delarna kan ju bara vara gängade ihop.

Gå in på http://wordpress.soe.se/?page_id=91 . Det är SOE's hemsida med en hyfsad beskrivning hur man renoverar en bakstötdämpare. Min på DR650 var också specad att den inte var renoveringsbar. Trots det är den renoverad och ombyggd för att bättre passa oss tyngre europeer. Firmor som renoverar crossdämpare borde kunna fixa din.

Tror också att dom är renoveringsbara bara dom är ihopsatta på ett demonteringsbart sätt.

Dämparen är visserligen kvalitetstypen "runt hörnet - crack" varianten men har inte lust att tjacka en Öhlins för 9 lakan för en båge som skall rulla bara en del av året.
Så man kan ju stå ut me att renovera den var 2000 mil.

Skall ta ned den o göra haverikommision o sen mäta upp innehållet o sen om man kan få det från industrileverantörer då reservdelar ej finns

Det är vanligt att de inte är renoveringsbara därför att de inte går att återfylla med gas. Då får man gänga upp ett hål i dämparen och skruva dit en schraderventil som där sitter på renoveringsbara dämpare. Begränsningen är annars att där inte finns delar till dämparen, vanligen behöver man byta kolvstångstätningen och lite glidytor och det är inte säkert att dessa finns som reservdel. Kolvstångstätningen ät tyvärr lite special så de kan vara svåra att hitta hos industrileverantörer men racetech och flera fjädringsföretag har tätningar till icke renoveringsbara dämpare.

Det är ventilen till gasen som förmodligen är helt borta. Lossa förspänningen på fjädern och ta bort fjädern. Mät kolvstången med ett skjutmått. Vänd upp och ner på stötdämparen och knacka försiktigt loss "locket"(som kolvstången går igenom). Mät det invändiga måttet under det locket. Mät också det invändiga måttet på gasbehållarens "lock" så har du "allt" en stötdämparerenoverare egentligen behöver. En bild hjälper förmodligen också till att avgöra om det är en Kayba eller Showa(yamaha tillverkar inte egna) för en insatt.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back