En kamrat kom till mig och undrade "du kan det där med fjädring va?". Ja jo jag är väl inte helt tappad på området. Fast det visade sig att stötdämparna i hans V70N börjat ge upp och han var intresserad av hetare doningar då han bilvalet till trots bara använder bilen för att leka och köra söndagsturer. (Ja jag mobbar honom också då han viljen en volvo när han är 21 singel och hade 150kkr att lägga på en bil)
När det kommer till fjädring på bilar är jag helt lost vad som finns på marknaden.
Så oavsett så behövs 2st nya stötdämpare och till detta önskar han sig en sänkning och lite styvare doningar då originalfjädringen är lite för komfortinriktad. Vad är vettigast?
1. Köp original stötdämpare och häng på en uppsättning sänkningsfjädrar
2. Köp ett komplett kit med dämpare+fjädrar typ detta
3. Ringa http://www.stotdamparverkstan.se/ och beställa en uppsättning roligare dämpare+fjädrar för 10kkr
4. Någon annan tillverkare som är vettig/billigare?
Kittet i alt2 är misstänkt billigt och är säkerligen kinaimport så jag som är uppväxt med Öhlins på hojar är ju givetvis lite tveksam, det skall ju ge bra dämpning och inte bara vara hårt. Någon som vet om dessa dämpare är fjädringsmässigt jämfört med original/andra relativt billiga dämpare?
Någon annan input/förslag?
När det kommer till fjädring på bilar är jag helt lost vad som finns på marknaden.
Så oavsett så behövs 2st nya stötdämpare och till detta önskar han sig en sänkning och lite styvare doningar då originalfjädringen är lite för komfortinriktad. Vad är vettigast?
1. Köp original stötdämpare och häng på en uppsättning sänkningsfjädrar
2. Köp ett komplett kit med dämpare+fjädrar typ detta
3. Ringa http://www.stotdamparverkstan.se/ och beställa en uppsättning roligare dämpare+fjädrar för 10kkr
4. Någon annan tillverkare som är vettig/billigare?
Kittet i alt2 är misstänkt billigt och är säkerligen kinaimport så jag som är uppväxt med Öhlins på hojar är ju givetvis lite tveksam, det skall ju ge bra dämpning och inte bara vara hårt. Någon som vet om dessa dämpare är fjädringsmässigt jämfört med original/andra relativt billiga dämpare?
Någon annan input/förslag?