Stötdämpare V70N

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
En kamrat kom till mig och undrade "du kan det där med fjädring va?". Ja jo jag är väl inte helt tappad på området. Fast det visade sig att stötdämparna i hans V70N börjat ge upp och han var intresserad av hetare doningar då han bilvalet till trots bara använder bilen för att leka och köra söndagsturer. (Ja jag mobbar honom också då han viljen en volvo när han är 21 singel och hade 150kkr att lägga på en bil)
När det kommer till fjädring på bilar är jag helt lost vad som finns på marknaden.

Så oavsett så behövs 2st nya stötdämpare och till detta önskar han sig en sänkning och lite styvare doningar då originalfjädringen är lite för komfortinriktad. Vad är vettigast?

1. Köp original stötdämpare och häng på en uppsättning sänkningsfjädrar
2. Köp ett komplett kit med dämpare+fjädrar typ detta
3. Ringa http://www.stotdamparverkstan.se/ och beställa en uppsättning roligare dämpare+fjädrar för 10kkr
4. Någon annan tillverkare som är vettig/billigare?

Kittet i alt2 är misstänkt billigt och är säkerligen kinaimport så jag som är uppväxt med Öhlins på hojar är ju givetvis lite tveksam, det skall ju ge bra dämpning och inte bara vara hårt. Någon som vet om dessa dämpare är fjädringsmässigt jämfört med original/andra relativt billiga dämpare?

Någon annan input/förslag?

Till bil är fjädringens uppgift lite annorlunda än till en hoj.

Först och främst så vill han nog öka fjädringskonstanten bak för att få bilen mindre understyrd. Dämpkonstanterna sedan ställer om bilen blir initialt överstyrd i sväng, samt om den överstyr ut ur sväng.

Min bil har jag ställbara gula konis på, och har ställt fram rätt mjukt för att undvika risken för abuse understeer (bromsa för långt in i böj, understyr på däcksläpp för att sedan övergå i överstyr vid slumpställe i kurvan). Bak har jag lite mer dämpning då jag vill att bilen ska ställa upp sig i ingången till böjar, då detta är önskvärt när man kör aktivt med FWD. Jag har även såpass höga fjäderkonstanter bak att den håller överstyret genom böjen.

Den ände du sänker får dessutom bättre grepp, så sänker du en understyrd bil fram så kommer den att understyra ännu mer ifall du inte samtidigt ökar fjädringskonstanterna eller kränghämmarens styvhet. Jag rekommenderar dock att styva upp bulken i bakänden, för att ge mer grepp på drivhjulen ut ur kurvor (om du inte har diffbroms såklart).

EDIT: glömde hjulvinklar

Sänk inte så mycket fram att länkarmarna blir mer än parallella med marken - det kommer att ge mycket intressant bump steer-egenskaper, min bil är rekommenderat maximum ~35mm sänkning på, sedan börjar hjulen ändra toe-värde vid infjädring.

Last edited:
Satsen i alt 2 har min vän på sin v70 och kan inte säga att jag rekomenderar dom då dom e mjukare än orginalgrejer med allt vad det innebär, bilen far runt i kurvorna utan kontroll skulle man kunna säga, ja bilen e lägre än orginal mend et e allt.

Last edited:
Satsen i alt 2 har min vän på sin v70 och kan inte säga att jag rekomenderar dom då dom e mjukare än orginalgrejer med allt vad det innebär, bilen far runt i kurvorna utan kontroll skulle man kunna säga, ja bilen e lägre än orginal mend et e allt.

Tack bra då vet jag att jag inte skall rekommendera sådana.

56692733_1.jpg

......

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna