stötdämpare inställn

Two stroke man skrev:
Jo, en modernare gaffel skulle nog göra susen på XRen, eg inte så fasligt dyrt heller. Man hittar gamla upsidedown crossgafflar för ca 2000kr inkl krona. Sen behöver dom ju styvare fjädrar så det blir ju 1500kr yterligare inkl ny olja. Därefter borde man väl kunna sälja XR-gaffeln för en tusing.
Gäller att veta om den passar oxå, utan alltför stora ombyggnader. Krona/styrlager, bromsok, hjul osv.
Nåt tips ? (Jag har ingen aning om hur 'standardiserade' såna prylar är. Lättast om man håller sig till Hondas ?)
/u

ulf_lundin skrev:
Gäller att veta om den passar oxå, utan alltför stora ombyggnader. Krona/styrlager, bromsok, hjul osv.
Nåt tips ? (Jag har ingen aning om hur 'standardiserade' såna prylar är. Lättast om man håller sig till Hondas ?)
/u

Inom samma märke är det ofta så att det passa men långt från alltid. Annars behövs väl endel svarv och fräsjobb oxå. Kolla styrlager på Addemoto.se. CR och XR har i alla fall samma styrlager, det underlättar en del. Mistänker att XRen har klenare diameter på hjulaxlar än CR. CR fick väl rör-axel ungefär samtidigt med upside down. medans XR har massiv axel. Men det går att fixa med lite svarvjobb.
Eller köp en CR från tidig 90talare med rasad motor så tar du hela paketet med framhjul och gaffel. Och säljer resten av delarna. Då går du nog plus ekonomiskt dessutom.

Till blocket hittar du ju, men enduromx.com kanske du inte hittat. Där finns kanske nåt.

Last edited:
hade de inte vart för att de inte går o ställa in så mycke skulle jag nog bytta ut fram o bak dämpare till dr800 dämparna jag fått över..
grymt sköna men som sagt, lite inställningar.
sägs ju att man kunde åka dr800 på crossbanan :rolleyes:

ulf_lundin skrev:
Tack f tipsen.
(Btw, kan du skogsfjädring så kanske gaffla (?) lite på www.soe.se..)
/u

Brukar flukta lite där men har försökt låta bli att gaffla. Gör det ändå för mycket här bla
Är främst cross som gäller för mig, men jag vet ju åt vilket håll man vill ändra för andra underlag... Har en massa anteckningar om fjädringsinställningar jag haft på olika crossbanor och vid olika väderlek. När jag åker skog är ambitionerna lägre... släpper jag bara kompet några snäpp och kör. Sedan blir jag förbannad för att fjädringen inte funkar... :va

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back