Stötdämpare GPX

myztx

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
gpx 600 88
Min dämpare påminner lite om skumgummigodisar och behöver således bytas.

Tänkte då uppgradera till något bättre. Nya häftiga dämpare kostar ungefär lika mycket som jag köpte hojen för så det känns inte helt aktuellt. Det jag funderar på är att ta en originaldämpare från en nyare kawa sporthoj.

Någon som gjort ungefär samma? Eller på gpz - det är väl samma dämpare på dom?
 
För det första, gäller det stötdämpare fram eller bak?

För det andra, vad är det som gett dig uppfattningen att stötdämparen måste bytas och inte kan renoveras?
 
För det första, gäller det stötdämpare fram eller bak?

För det andra, vad är det som gett dig uppfattningen att stötdämparen måste bytas och inte kan renoveras?

Singularis dvs. bak :rolleyes:

Utvecklingen har knappast stått still under 10-15 år. Därför har jag uppfattningen att ett byte till en nyare är att föredra.
 
Singularis dvs. bak :rolleyes:

Utvecklingen har knappast stått still under 10-15 år. Därför har jag uppfattningen att ett byte till en nyare är att föredra.

Nja!
För att det ska bli en förbättring måste den vara anpassad för just din hoj. Mao, tar du en dämpare från vilken hoj som helt, så är det inte säkert att det blir så mycket bättre.
Även dämpare som inte går att renovera, brukar gå att renovera. (Ibland.) Kolla upp det till att börja med.
Men någon enklare justing så blir det enklast och billigast.

Sedan är det ju så att hur bra dämpare du än sätter på hojen så kommer det att vara andra saker som begränsar din hoj.

Mats
 
Nja!
För att det ska bli en förbättring måste den vara anpassad för just din hoj. Mao, tar du en dämpare från vilken hoj som helt, så är det inte säkert att det blir så mycket bättre.
Även dämpare som inte går att renovera, brukar gå att renovera. (Ibland.) Kolla upp det till att börja med.
Men någon enklare justing så blir det enklast och billigast.

Sedan är det ju så att hur bra dämpare du än sätter på hojen så kommer det att vara andra saker som begränsar din hoj.

Mats

Självklart, därav min fråga från början.. om någon har gjort ett byte och med bra resultat.
Tanken från början var att uppgradera dämpare. Men öhlinare är dyrare än hojen.. :rolleyes:

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Men prio 1 just nu är dämpningen.

Så åter till fråga ett. Någon som har nån ide eller förslag? Förutom renovering.
 
Självklart, därav min fråga från början.. om någon har gjort ett byte och med bra resultat.
Tanken från början var att uppgradera dämpare. Men öhlinare är dyrare än hojen.. :rolleyes:

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Men prio 1 just nu är dämpningen.

Så åter till fråga ett. Någon som har nån ide eller förslag? Förutom renovering.


Jag skulle kolla runt efter hojar där bakdämparen ingår i samma typ av system, dvs är det länkage eller inte tex..

Så hitta en annan hoj där dämparen arbetar ungefär likadant och leta sedan rätt på en begagnad sådan på mcskrot, blocket eller e-bay.

Eller så köper du såna gummibussningar på Hobbex som man pular in i fjädern, så blir det kanske bättre tills du hittar en bättre lösning.
 
Har hittat ställbara Koni dämpare till gpx gpz för 1695kr, ordpris 2795kr, kan det va nått tro? Koni gör ju skapliga grejer till bilar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top