Stötdämpare bak , inställning av preload och rebound

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Hur gör jag ovannämnda ?

Den praktiska biten , vad och var det ska skruvas är inte riktigt rocketscience , men hur jag vet att det går i rätt riktning är.

Som hon är nu är det alldeles för mjukt på båda hållen.

Hur mkt ska jag öka ?

Hur vet jag att jag gått över ?

Var ute och sladdade i ett sandtag och fjädringen hängde inte med som jag ville , ett par av de wobblingäventyren höll på o sluta riktigt illa =o/

Tacksam för hjälp

WebGringo skrev:
2252902 Hur gör jag ovannämnda ?

Den praktiska biten , vad och var det ska skruvas är inte riktigt rocketscience , men hur jag vet att det går i rätt riktning är.

Hur mkt ska jag öka ?

Var ute och sladdade i ett sandtag och fjädringen hängde inte med som jag ville , ett par av de wobblingäventyren höll på o sluta riktigt illa =o/

Tacksam för hjälp

Hänger hojen mycket bör du ställa på fjädern, annars prova med att ställa på preload rejält och låt returen vara och ut och prova.

WebGringo skrev:

Hur mkt ska jag öka ?

Tacksam för hjälp
På en landsvägs hoj så rek att ca 1/3 av fjädringsvägen ska sjunka ihop med förare.
Hydrauliken dvs retur och kompression justeras efter hur den känns men antar att du har orginal grejer brukar vara ganska sletna efter ett par år vilket kan göra det svårt att få till en vettig inställning.

Har själv försökt laborera på banhojen och det är inte lätt att förstå vad som händer då så mycket påverkar men man är själv sin bäste dräng så ta ut hojen och ändra ordentligt typ 10 klick och notera vad som händer uppnådde du det du ville.

Last edited:
Superbike Roger skrev:
2253504 Hänger hojen mycket bör du ställa på fjädern, annars prova med att ställa på preload rejält och låt returen vara och ut och prova.

Är inte fjädern samma som preload ?

WebGringo skrev:

Hur mkt ska jag öka ?

Tacksam för hjälp

Menar du XTn? Det är nog ett hopplöst fall... Men vobbel brukar vara för mjuk framgaffel.

Alltså XT är ingen skogsracer. Så vänta dig inte för mycket av orginalfjädringen,
spec. inte om den inte är ny,
eller åtminstone nyservad.
Förmodligen är den i mjukaste laget, spec. om du väger över 75.
/u

Maxad preload , och ett snäpp från max på rebound.

Helt annan känsla vid bakhjulskörning än tidigare.

Vid sladd , har ej testat , men måste vara bättre än innan.

ulf_lundin skrev:
2260487 Och vad är nu lastade hänget ? (alltså med förare)
/u

en tredjedel , eller kanske något mindre , skulle jag gissa på

Som nån tidigare uttryckte det : Är inte preload samma som fjäderförspänning?
Och svaret är : JO.

Preload : Fjäderförspänning.(mekanisk, för det mesta, finns dock hydrauliskt styrning av förspänningen på vissa eftermarknadsstötdämpare, typ Öhlins, etc)
Rebound : Returdämpning.(Mek. strypning av oljeflödet när gaffeln går isär).
Compression: Kompressionsdämpning.(mek. strypning av oljeflödet när gaffeln går ihop).

Blir lite lättare att justera om man vet vilken ratt man skall vrida på för vad,,
Hälsar Frostie.

turbobiker44 skrev:
2264820

Rebound : Returdämpning.
Compression: Kompressionsdämpning.

Om det skulle vara någon form av översättning så ser det lite omvänt ut. "Rebound" har inget med dämpning att göra. "Rebound" är mer ett uttryck för återgång, stuts eller liknande. ("bounce" om man slår upp det) Rebound vill man ofta dämpa med hjälp av "rebound damping". Ökad "rebound" får man med minskad rebound damping.

På samma sätt får man minskad kompression med ökad "kompressionsdämpning".

OT
Man "kopplar" när koplingshandtaget förs ut och iväg från styret, inte när man drar in kopplingshandtaget. :lol

Inte jag som har döpt grejorna,,;-)
Försökte bara att ge en snabbinblick i vilka skruvar som gör vad,,
Men det är väl vanligt i detta forum att man får på skallen,,så fort man inte heter A.brink eller Andersson turbo,,ha ha.
Frostie.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...