Stötdämpare bak bobber-bygge!

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Shit vad det var längesedan jag var här. Jag sålde hojarna och skaffade en bil som jag det senaste halvåret byggt på. Nu kunde jag dock inte hålla fingrarna i styr efter att ha suttit och glott igenom American Choppers-säsonger så jag köpte mig en gammal häck som ska bli en bobber.

Vet att jag är på sporthoj, men ni grabbar är det enda vettiga mc-forumet på nätet och jag är ju egentligen ingen custom-snubbe :)

Bygget har kommit en bit på vägen och hojen börjar ta form. Nerplockad till ramen och jag har börjat kapa och svetsa en hel del. Tanken var först att jag skulle bygga stelbens-häck, men vill kunna få igenom bygget på nästa besiktning.

Därför söker jag nu korta styva dämpare bak. Mått centrum-centrum skall vara 25cm. Har hittat en del, men de flesta är till fiddys, ATV's och liknande och det känns ju lite klent.

Så vad har ni för idéer? Någon hoj man kan plocka från? Hittar dåligt med leverantörer av nya custom-dämpare, de flesta är modellanpassade och därmed alldeles för långa. Vill dessutom inte pröjsa mer än vad hojen kostade mig för ett par HD-stöttor.

Hjälp! :tummenupp

Bifogat

• Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    19.1 KB · Visningar: 393
Last edited:
Det blir ingen hjälp förrän vi fått se hojen! :tummenupp

Jag har faktiskt inte tagit några bilder alls. Var så trött på att fotografera allt man gjorde när man byggde bil, så denna lilla hemlighet står i svetshörnan och är allmänt hemlig! :)

Nä, skämt åsido. Jag lovar att fixa lite bilder så fort jag inte glömmer ta med kameran!

Jag har faktiskt inte tagit några bilder alls. Var så trött på att fotografera allt man gjorde när man byggde bil, så denna lilla hemlighet står i svetshörnan och är allmänt hemlig! :)

Nä, skämt åsido. Jag lovar att fixa lite bilder så fort jag inte glömmer ta med kameran!

Haha, det låter bra!
Har tyvärr inga konkreta förslag på vart du kan inhandla stötdämpare..

Har du kollat med Grevens?
Sen rota runt lite på olika skrotar och kolla blocket osv osv :näsblod

Åk till en lokal skrot och be å få titta på lite olika varianter

Suzuki LS650 savage har svinkorta stöttor!

Om du nu vill sänka alltså....

Dessutom finns det ett dussin liggandes på Bike-demonteringen....

Suzuki LS650 savage har svinkorta stöttor!

Om du nu vill sänka alltså....

Dessutom finns det ett dussin liggandes på Bike-demonteringen....

Tack för tipset!

Bike-demonteringen? Hemsida?

Ja från början är ju stöttorna 35cm CC-mått, nu är den sänkt till 25cm med ett par plattjärn för att kunna bygga vidare, men tanken är som sagt att få på stöttor så att den kan rulla igenom besiktningen.

låter grymt med bobberbygge:P men finns det inte plats för att flytta fästena och göra dämparna mer liggande så du får på längre? vill gärna se bilder på bygget:tummenupp

låter grymt med bobberbygge:P men finns det inte plats för att flytta fästena och göra dämparna mer liggande så du får på längre? vill gärna se bilder på bygget:tummenupp

Absolut går det att göra så, men det orsakar lite problem med ramen i övrigt. Jag kommer att svetsa en "låda" under sadeln där hela elsystemet och ett batteri skall husera (hur det nu ska få plats). Jag behöver därför så mycket utrymme som möjligt tills jag vet hur det kommer bli. Mycket möjligt att det blir en sån lösning senare ändå, men det vore smidigare (och snyggare) att helt enkelt hitta ett par korta styva stöttor som jag kan trä på befintliga fästen.

Jag har inget klar bild i huvudet hur bobbern kommer att se ut i slutet, utan bygger direkt från idéer som poppar upp i garaget. Klart man har en liten skiss för att beställda delar ska passa och göra sig bra på hojen, men i övrigt byggs det as i go along :)

Men räkna med ett riktigt härligt old school bobber-stuk. Just nu ska jag börja med växelspak med kopplingsgrepp! En lite rolig idé som kan bli ball.

Absolut går det att göra så, men det orsakar lite problem med ramen i övrigt. Jag kommer att svetsa en "låda" under sadeln där hela elsystemet och ett batteri skall husera (hur det nu ska få plats). Jag behöver därför så mycket utrymme som möjligt tills jag vet hur det kommer bli. Mycket möjligt att det blir en sån lösning senare ändå, men det vore smidigare (och snyggare) att helt enkelt hitta ett par korta styva stöttor som jag kan trä på befintliga fästen.

Jag har inget klar bild i huvudet hur bobbern kommer att se ut i slutet, utan bygger direkt från idéer som poppar upp i garaget. Klart man har en liten skiss för att beställda delar ska passa och göra sig bra på hojen, men i övrigt byggs det as i go along :)

Men räkna med ett riktigt härligt old school bobber-stuk. Just nu ska jag börja med växelspak med kopplingsgrepp! En lite rolig idé som kan bli ball.

men hur pass hårda är orginalstötisarna? tänkte på om man kunde göra "bonnsäkning" och kapa fjädrarna i rätt längd och sen svarva stötdämparen så du inte får en lös fjäder...om det nu går att göra det.

Växelspak med suicide koppling???? Vågat!!
Start i backe lär ju inte vara kul....
Du har inte funderat på fotkoppling?

Växelspak med suicide koppling???? Vågat!!
Start i backe lär ju inte vara kul....
Du har inte funderat på fotkoppling?

Yes, det är tanken. Nja, egentligen inte, det är väl bara en vanesak :tummenupp

Fotkoppling var första tanken, men jag vill vidga vyerna lite och prova något som är lite med orginellt. Vi får se hur det blir!

Löste det genom att ta ett rör, pressa ändarna och svetsa plattjärn som fäste. Ser ut som en stötdämpare men är definitivt ingen stötdämpare =)

Enkelt och smidigt att byta inför besiktning. Stelben is the shit!

http://www.roffesmotor.se/frames.php?page=kataloger.html

I katalog nr: 107 hittar du en massa olika dämpare.
Serie 412 har som kortaste längd 279mm.
Men ringer du dom så kan dom säkert hjälpa dig.
Gick inte Roffes i kk tidigare i år? Eller har de återuppväckts? :va

Andra korta stötdämpare: Jag läste om något liknande bygge någon annanstans. Då hade byggaren kört med stötdämpare från en moppe. Typ från en Puch Dakota eller något. Nya kostar de bara några hundringar per styck från t.ex. någon av Duells återförsäljare. Men de lär väl inte göra några underverk för väghållningen. :D

Gick inte Roffes i kk tidigare i år? Eller har de återuppväckts? :va

Andra korta stötdämpare: Jag läste om något liknande bygge någon annanstans. Då hade byggaren kört med stötdämpare från en moppe. Typ från en Puch Dakota eller något. Nya kostar de bara några hundringar per styck från t.ex. någon av Duells återförsäljare. Men de lär väl inte göra några underverk för väghållningen. :D

Roffes är igång igen.
http://www.theland.se/webbplatshant..._ID=3&Topic_Title=Roffes&Forum_Title=Hojsnack

Skitkul nyheter, gotta love Roffes! :tummenupp :Bugar

Ehm... men vad står det överst på siten!? :död :näsblod

Ja det är skönt att Roffes är igång igen.

HarleyPortalen vart hackad av turkgroup eller vad de nu kallar sig, finns kvar lämningar lite här och där i rubrikerna. HP har tyvärr inte lika aktiv webmaster som på SH.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti