Största skillnaderna mellan CBR600 och K1200S

aftersun

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
s1000rr -11
Hej,
Jag har fastnat för ett par modeller, som onekligen är väldigt olika. Enormt stor skillnad i motor, vikt och finesser. Dock är båda klassade som sporthojar och båda har kåpor.

Honda CBR600RRA eller BMW k1200s?

Jag som är ganska ny på det här skulle behövt hjälp med lite funderingar då jag går i tankarna på att byta min befintliga mot en av dessa.

det är ju rent ut sagt apstora skillnader mellan dessa modeller.

vill du ha en lätt sporhoj som är lättstyrd och mycket snabb på bana, eller ett touringlok? att säga att BMW:n är en sporthoj för att den har kåpor och mycket motor är väl ändå att ta i?

nej jag klassificerar inga hojar själv vill jag lova :)
bmw klassificerade den själv tillsammans med S1000RR bland deras sporthojar.

Det är nog enklare att jämnföra likheterna emellan dem.
Båda har två hjul och en motor. De e väl i princip allt?
Förstår inte riktigt din fråga eller vad du e ute efter.
Det är som att jämnföra en ubåt och en styrpulpet. ;)

haha, det var ju detta jag ville ha svar på.
men då vet jag att bmwn är ett tugnt lok, då är det ingen idé jag tittar vidare på den :)

tack för hjälpen

Skillnad rent generellt på 600cc och större kubik som 1000,1100 och 1200. Dom flesta 600 är små, lätta och behöver högre varvtal för att prestera. 1000cc o högre är stora, (lite) tyngre och rappare.

Vad är det du är ute efter?

K1200S och CBR600RR är trevliga hojar båda två, och riktigt bra till sina respektive användningsområden. En sporttourer som gjord för långa hojsemestrar respektive en liten skojhoj för krokiga småvägar och opretentiösa besök på bana. Men de är inga seriösa alternativ till varandra, användningsområdena ligger för långt från varandra.
Alternativ till K1200S är till exempel Honda CBR1100XX, Kawa ZZR1400 eller möjligen Yamaha FJR. Alternativ till CBR600RR är till exempel Yamaha R6 eller Suzuki GSXR600 eller möjligen den hoj du redan har... :)

vet inte riktigt vad jag är ute efter men båda har tilltalat mig mycket och bmw:s hojar e grymt bra i försäkringspremier o annat. sen efter jag haft min ninja och provat en hel del annat e jag inte säker på att jag gillar att man ligger ner så mycket hela tiden och samtidigt förlorar mycket av sikt. dessutom verkar abs-bromsar onekligen vara en fördel för alla som inte kör bana väldigt ofta.

jag kommer ligga o köra på landsvägar, 70, 90 och motorvägar, men också en hel del inne i stan.

haha, det var ju detta jag ville ha svar på.
men då vet jag att bmwn är ett tugnt lok, då är det ingen idé jag tittar vidare på den :)

tack för hjälpen

sen efter jag haft min ninja och provat en hel del annat e jag inte säker på att jag gillar att man ligger ner så mycket hela tiden och samtidigt förlorar mycket av sikt. dessutom verkar abs-bromsar onekligen vara en fördel för alla som inte kör bana väldigt ofta.
jag kommer ligga o köra på landsvägar, 70, 90 och motorvägar, men också en hel del inne i stan.

Då låter BMWn som ett utmärkt val, varför ha en racemaskin till lite finåkning på gatan?

Ge dig ut och provkör lite olika modeller, nu verkar det bara som du vill ha raceimage och touringegenskaper. Det kan vi inte hjälpa till med...

vet inte riktigt vad jag är ute efter men båda har tilltalat mig mycket och bmw:s hojar e grymt bra i försäkringspremier o annat. sen efter jag haft min ninja och provat en hel del annat e jag inte säker på att jag gillar att man ligger ner så mycket hela tiden och samtidigt förlorar mycket av sikt. dessutom verkar abs-bromsar onekligen vara en fördel för alla som inte kör bana väldigt ofta.

Okej, ja det förklarar lite mer. Men då kan du skippa cbr600 helt. Alla sporthojar ligger du mer el mindre på. Är du kort i rocken ligger du ännu mer. Kolla på nakenhojar, varför vill du ha med kåpor? Yamaha har FZ1n eller FZ6n, 1an är snyggare. Honda har hornet eller cb1000. Kawa har Z750 eller Z1000. Ducati Monster 696 eller 1100. Bara för att nämna några snygga. :tungan

kanonbra svar, tack så mycket för hjälpen!

för att förklara anledningen till att jag inte ville ha en streethoj, även om dom ser sjukt råa ut är att jag vill ha lite kåpor. ger en lite sportigare känsla och det blåser väl även lite mindre på landsväg.

kanonbra svar, tack så mycket för hjälpen!

för att förklara anledningen till att jag inte ville ha en streethoj, även om dom ser sjukt råa ut är att jag vill ha lite kåpor. ger en lite sportigare känsla och det blåser väl även lite mindre på landsväg.

Man vänjer sig, o ska du bara köra 70 o 90 så är det inga problem. :D :D Men lycka till, det enklaste är att prova sig fram o ta det man känner sig bekväm med. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back