Största 4WD

Vito 4x4 går nog att få loss för under 400k.
Isuzu verkar vara prisvärda om man vill åka pickis.

Ska man ha utrymme och funktionalitet ska man åka proffsbilar inte fotbollsmorsa-varianten.
 

Det blir fan inte bättre än sådär.
Hade jag inte kört så jäkla många mil per år så hade jag haft en Defender som tjänstebil. Men 4-6000mil E4an per år dödar nog mej i en defender. Jag ska ta mej i kragen och provköra en "modern" defender i år. För att se utifall att det skulle kunna gå och genomlida.
I mitt privata liv är den perfekt. Hög dragvikt, hög markfrigång och 4wd som det ska vara.
 
Vad är definition av "köra i skogen"? Usla skogsbilvägar eller trail/trophy terräng?

Subaru Forester klarar i princip det mesta, är stor utav fasiken inuti och en fullmatad dieselmodell "Summit " landar på 390kkr. Fantastisk framkomlighet och ska du hasa i underrede så finns riktiga hasplåtar som tillbehör.

Fäller du baksätet får du nära nog in en älg. Dragvikter är det inget fel på heller.
Det enda som skiljer är väl att den inte har ej användbar takhöjd för att kallas "Suv "
Ny modell 2015, ser betydligt trevligare ut än tidigare

Subarun får väl bara dra 2ton? Vissa så lite som 1600.
Ända gången man får "dra mycket" med en Subaru är ju när man inte har E kort. Med E kort får valfri SUV dra mera.
Nu var det 3år sedan jag kikade på Subaru så vikterna kan ju ha ändrats.
 
Lasta mycket i, köra i skogen med, åka långt i.


Sett til TS behov..

Subarun får väl bara dra 2ton? Vissa så lite som 1600.
Ända gången man får "dra mycket" med en Subaru är ju när man inte har E kort. Med E kort får valfri SUV dra mera.
Nu var det 3år sedan jag kikade på Subaru så vikterna kan ju ha ändrats.

Då Ts inte angett att han ska dra tungt, då klarar du dig rätt hyffsat med de vikter som är tillgängliga.
 
Last edited:
:gnissla
Jag antar att det alltid är kallt i skåpet där bak? Det bjuder både möjligheter och utmaningar. :gnissla

"Visst fan, rådjuret!" :gnissla

Ja det blir kallt i skåpet och det är inte optimalt alla gånger kanske. Den är även klumpig i stadstrafik men en fin bil är det ingen tvekan om det
 
I mina ögon den mest kompetenta 4-hjulingen:
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Land_Cruiser_HZJ76_Full_utrustad_47531615.htm?ca=11&w=3

Lysande terrängegenskaper, ruggigt bra kvalitet och rimlig komfort.

Edit: Ok, den är inte ny. Nya är de "lite" dyrare. Men kan du inte hitta nåt beggat som inte är momssmittat?

Allvarligt?! Tar de 495k för en 5 år gammal bil som ser ut att vara 25 år gammal och som, förutom att skicket verkar ruttet, inte är bra på någonting överhuvudtaget förutom just att ta sig fram överallt? Eller har de lagt till en nolla för mycket? :va
 
Allvarligt?! Tar de 495k för en 5 år gammal bil som ser ut att vara 25 år gammal och som, förutom att skicket verkar ruttet, inte är bra på någonting överhuvudtaget förutom just att ta sig fram överallt? Eller har de lagt till en nolla för mycket? :va

Den är bäst på det den är bäst på: att frakta två tons last eller nio personer med utrustning från A till B där det inte finns särskilt mycket väg, och inte minst - hem igen.

495.000 är ett fynd i sammanhanget.
 
Allvarligt?! Tar de 495k för en 5 år gammal bil som ser ut att vara 25 år gammal och som, förutom att skicket verkar ruttet, inte är bra på någonting överhuvudtaget förutom just att ta sig fram överallt? Eller har de lagt till en nolla för mycket? :va

Finns ganska många anledningar till att FN med flera väljer just den där bilen.
 
Nu var inte frågan om en 5-35 år gammal Labdcruiser är en kompetent bil, vilket det är.
 
Måste du leasa bilen eller kan du/företaget ta den på avbetalning?
Som exempel så går en bil som Dodge RAM 1500 Crew Cab som lastbil enligt skatteverkets regler eftersom den har en luftspalt mellan hytt och flak och om den finansieras via avbetalning kan HELA momsen dras av. Mycket fördelaktigt.
Jag kör ett sånt upplägg just nu. :banana
 
Last edited:
Bra länk, tack.
Bilen får kosta 8 PBB, netto. Det ger på de flesta märken - vad jag åtminstone trodde fram tills du skickade ovan länk - ett brutto á 400'. Det är knappast förenligt med god intelligens att gå mycket över 400' heller, eftersom man förmånsbeskattas på listpriset och inte på det faktiska priset (tack alla kommunister out there).

Tydligen en justering på gång nu. Skatteverket är på krigsstigen över att företagen har olika listpriser på privat resp leasing. Kan ju ändra kalkylen för en hel del bilar om dom halkar över 7,5 PBB där överskjutande del börjar bli väldigt högt beskattat.

http://www.tjanstebilsfakta.se/skatteverket-stoppar-generalagenternas-dopade-formansvarden

Undrar om dom kan göra det retroaktivt? Lär bli många svordomar i sådana fall...
 
Jeep grand cherokee, fast fortfarande något för dyr.
Den landrover och landcruiser är nog dom enda 4wd bilarna som man kan handla nya i Sverige.
 
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top