Större ventiler - vad händer?

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
Jag har ett toppjobb på gång i vinter (nej inte en karriärmöjlighet...)
Jag tänkte låta snikporta och som eventuell förberedelse för en borrning sätta i större ventiler.

Men, vad händer med motorkaraktären om jag sätter i 1 mm större ventiler och sedan inte får råd att borra (inte otroligt, tyvärr)?

Det är inte ens säkert att du ska ha större ventiler om du ökar borret heller.
Oftast är ventilstorleken väldigt bra från början, räcker till mer effekt än orginal också. Men, det beror på motortyp och andra trimningar som görs på motorn också.

En bra portning, inte på krogen, är betydligt viktigare att börja med. Men gör ingenting som du kanske kan ha nytta av i framtiden. Ta den tjuren i hornen då istället.

Större ventiler, (dåligt utfört) kan sänka effekten genom hela effektregistret.
Speciellt på låga varv.

Om portaren vet vad han gör och du betalar för att modda sätena efter dom större ventilerna
så är det nog ingen större fara för bakslag. Kanske t.o.m. går att få till bättre strömning in i förbr.rummet.

Men större ventiler kan ge sämre flöde iom att dom hamnar närmar väggarna i topp/cyl och skärmar av lite.
Fast det beror förstås på toppen och är kanske ingen större risk m 4 ventilare.

Bara större ventiler utan tillhörande moddning av sätena är i bästa fall bara bortkastat.
/u

Jag hade väntat med ventilbyte. Troligen får du göra en annan utformning av kanalerna iallafall om du byter ventiler, och utan mer borr och komp som suger in blandningen så lär du få en rätt trött maskin om du petar i större ventiler.

Stora ventler

Vad är det för hoj ? Oftast ger mig veterligen större ventiler mer effekt, förutsatt att man gör ett sätesjobb (men det gör man ju givetvis).
Dock vet jag att Grottis på en hoj bytte ner en storlek och fick en j---a fart i den maskinen.......(Hör nog till ovanligheterna)

Man får nästan aldrig mer mer vridmoment av större ventiler, (om man inte pratar HD förståss.) Men man kan öka varvtalet, samma vridmoment med mer varvtal ger mer effekt, under förustättning att dom andra komponenterna hinner med, typ förgasare och avgasrör, Allt från luftfilter till ljuddämpare.

Men oftast så måste man ta upp kanaler och ha grövre avgasrör för att kunna ta hand om det ökade flödet man vill ha och tappar då en massa effekt i botten och mellan registret. Är det värt att få 5 hk mer på topp (1000rpm över rödstrecket) på bekostnad av att ha tappat 5 hk eller mer vid 4000 rpm?

Är det riktigt tung trimning, så är det säkert en förutsättning att ta till större ventiler. Rejäl volymökning osv.

Det är mer troligt att man med orginalventiler få bättre flås på både låga och höga varv med en snäll portning. :tummenupp

Mats757 skrev:
Man får nästan aldrig mer vridmoment av större ventiler
Om motorn är bra avstämd är det cyl.volymen som mer än något annat bestämmer storleken på vridet.
Spec. vridet. i t.ex. Nm/l, är samma sak (fast i annan sort) som bmep, effektiva medeltrycket. Ett gammalt välkänt motormått mao.
Fast specifika vridet är enklare att ta fram ur tillgängliga data, max.vrid o volym.
Rejäla effektökningar kräver att man flyttar upp vridkurvan i varv.
En bra trimning ökar normalt vridet lite, t.ex. genom en bra portning. Och ökar alltså spec.vridet.
Ger trimningen lägre vrid är den misslyckad !

Så i princip håller jag med Mats. Och tog chansen att orera lite om spec.vrid.

HD har f.ö. marknadens sämsta spec.vrid (utom Porschemotorn förstås).
Inte nog med att dom kostar det dubbla, 25 - 40 % av den dyra cyl.volymen används inte....

Min gamla Volvo tappade 500 varv på toppen m större ventiler. Som vanligt är det inte 'ju större hål desto bättre' som gäller.
/u

Min oro var ju att jag skulle få en mkt sämre motor om jag inte borrade min VFR750 till 840 på ett tag.
Nu har jag fått tag på en kille i USA som gjort just det som jag beskrev - 1mm större ventiler och portning utan volymsökning, så för en gångs skull får vi facit på våra teorier ganska fort...

Han har som samma vridkurva upp till 9500 varv varefter han har något som han beskriver som "possibly an increase in tourque and Hp". Om han säger "possibly" så är det nog inte mycket att hurra för, men det visar att det inte blir sämre i alla fall.

Tack för alla svar!

/Joppe

Last edited:
Det putslustiga i jänkarens formulering är att om effekten stiger vid ett visst varv så måste vridet oxå ha gjort det..

Vet du vad som händer när du går upp till 840 cc ? Vridet kommer helt klart
öka (beroende på större volymen enl tidigare inlägg). Men vad som händer med
effekten beror rätt mycket på om den klarar andningen m större volymen.

Jag vet inte, men är nyfiken på resultatet när man gör så med VFRen.
/u

ulf_lundin skrev:
Det putslustiga i jänkarens formulering är att om effekten stiger vid ett visst varv så måste vridet oxå ha gjort det..

/u

Inte för att jag har några fakta... Men jag har tittat i VFR topp många ggr och sannolikt är förgasarna, kanalerna och ventilerna inte för stora...Det är nog bättre att lägga mer krut (pengar) i toppen än att kosta på kolvar och borning.

Borning kan du ju göra senare när du sett resultat av de första modifieringarna.

Last edited:
ulf_lundin skrev:

/u

840cc med olika kombinationer av ventiler och portning ger ca 110-118 "på slangen" (ca 92 original). Nånstans kring 90Nm max för 118hk hojarna (ca 70-75 original). Här ligger hk konstant mellan 9000 oc 11500 varv (stoppet) vilket kanske säger att andningen inte hinner med vid de högsta varven.
Med 38mm RC30 CV-förgasare (plug and play, 34mm original 94-97) + lite piggare kammar = 125-130 hk "på slangen" (RC30 kammar är åxå P&P i 90-97 puffrorna).

Nu återstår att få någon som vet vad dom gör att borra en V4:a - har någon ett förslag?

Last edited:
Portning ger mer än större ventiler

Hemligheten är portningen av toppen. Kolla på denna amerikansk-norska pedagogiska portningssida. Kolla inläggen numrerade 16-19. Även de andra lär ut mycket intressanta saker.

http://mototuneusa.com/thanx.htm

Sk D-portning som legendaren Grottis utövade till perfektion. Större ventiler utan korrekt portning ger troligen klart sämre vrid men med tur samma toppeffekt. Läs och lär - det gjorde jag.

Last edited:
Med större ventiler krävs bl.a. mer kamlyft för att tillgodogöra sig den fulla potentialen. Det är något man bör vänta med tills man har på det fulla klart för sig vad det är man vill göra med motorn. Trimma för trimmandes skull "på kul" blir bara dyrt, dyrare än man tänkt sig - i slutänden.

andersbrink skrev:
Med större ventiler krävs bl.a. mer kamlyft för att tillgodogöra sig den fulla potentialen. Det är något man bör vänta med tills man har på det fulla klart för sig vad det är man vill göra med motorn. Trimma för trimmandes skull "på kul" blir bara dyrt, dyrare än man tänkt sig - i slutänden.

Jag vet nog vad jag vill göra, problemet är att det är svårt att hitta påsen med pengar som räcker hela vägen på en gång. Alltså var frågan - kan jag göra förberedelserna för en borrning om det visar sig att pengarna inte kommer att räcka till Big Bore kittet + borrning nu denna vinter.

Ett rakt svar, NEJ...

I en HD motor kan man i princip gör vad som helst, så har du gjort en förbättring, som ex att sätt i större ventiler, och motoreffekten ökar.
Men en jyst Japs motor är det bara slöseri med pengar att byta ventiler om inte hela linan löps ut.

Mats757 skrev:
Ett rakt svar, NEJ...

I en HD motor kan man i princip gör vad som helst, så har du gjort en förbättring, som ex att sätt i större ventiler, och motoreffekten ökar.
Men en jyst Japs motor är det bara slöseri med pengar att byta ventiler om inte hela linan löps ut.

Jo, men slöseri med pengar är det ju inte om jag kan borra vintern efter!

Hela frågan var ju: kommer jag att få en SÄMRE cykel med ventilbyte men utan borrning? Men det har jag ju redan fått svar på (se min post tidigare)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år