Större motorcykel.

• Thread starter Thread starter Decket
  • Start date Start date

Decket

Guest
Hej!

Jag har snart uppkörning och börjar nu fundera på vilken hoj man ska ha. Jag är 190 cm och väger 90 kg. Suzuki GSX 750 som man kör runt med på körskolan känns lite liten tycker jag.

Vad har ni för förslag på lite större motorcyklar? Jag har tittat lite på Yamaha FZR 1000, men det är lite för mycket sporthoj tror jag. Vill snarare ha något lite mer touring/sport. Tänkte väl lägga ner runt 15 000 - 20 000 kr.

Jättetack för förslag!

En liten större hoj som både är lite touring/sport är Yamaha XJ900S Diversion. Man sitter grymt bekvämt och motorn på 85 hk duger utmärkt sålänge man inte ska vara racingförare och ligga och åka 200+ hela tiden. :D

Jag har samma mått/vikt som du, och förr i tiden körde jag en Fireblade, och det var inga problem. Den gick hur bra som helst att köra 40 mil i sträck, men den kostar kanske lite mer än 20000. Nu kör jag en ZX12R och det är inga problem.

Jag är ungefär av samma storlek som dig och inte reflekterat särskilt över att det behövs någon extra stor cykel.

Kör en Hornet och tycker det känns lagom. Kanske handlar om att du är lite ovan?

En liten större hoj som både är lite touring/sport är Yamaha XJ900S Diversion. Man sitter grymt bekvämt och motorn på 85 hk duger utmärkt sålänge man inte ska vara racingförare och ligga och åka 200+ hela tiden. :D

Kostar lite mer än 20 000 kr... right? :)

Jag är ungefär av samma storlek som dig och inte reflekterat särskilt över att det behövs någon extra stor cykel.

Kör en Hornet och tycker det känns lagom. Kanske handlar om att du är lite ovan?

Handlar väl lite om hur det ser ut också? :)

Last edited:
Jag är 192-193, ca 85kg och sitter helt ok på de mesta, inget har känts för litet iaf. Men sen är ju självklart tex R1200GS eller större touringlok bekvämare, men det är ju hojar i en helt annan klass, både komfort och prismässigt.

Vad var problemet med mitt påstående? :) Ja, hur det ser ut. Man vill ju inte se ut som en jätte på en liten fiddy.

http://cache1.asset-cache.net/xc/64...18513EAB9525AE8C518E2A7A4FE8FE30A760B0D811297

Jag missförstod dig och trodde att du menade hur kroppen såg ut. Därför stämde det inte, vilket stämde med att det inte var det du menade... :)

Kan väl inte se så dåligt ut? Inte ofta man ser sig själv men mina bekanta i liknande storlekar ser inte dumma ut på sina cyklar.

Kolla man blocket så ligger priserna mellan 15-50 beroende på årsmodell. Fast klart, man kanske vill ha en nyare och då är det ju dyrare än 20. :tummenupp

Den billigaste Yamaha XJ900S Diversion i hela Sverige på blocket kostar 25 000 och den har gått över 9 000 mil. Näst billigaste ligger på 38 500. Vilket Blocket tittar du på? :tungan

Annars lagom stor hoj!

Sitter på 75kg och lite över 190cm. Har inga problem alls med min R6'a och kan ju undra hur du skulle få problem med sukkan, men man har ju
olika smak.

Jag är själv 192 cm och tror du uppfinner ett problem som inte finns. De flesta hojar jag kört har inte ställt till med några problem, speciellt inte om du letar hoj sport/touring-segmentet. Du får plats på det mesta.

Den upplevt minsta hojen jag kört var en KTM Duke. Jag upplevde den så liten så det var som att åka på en vårta i röven ungefär. Men inte satt jag speciellt obekvämt på den inte.

Funkar benvinkel/körställning som det ska är skiten i hamn s a s. Sen hur jag ser ut för omvärlden skiter jag blankt i, har alltid gjort.

Den billigaste Yamaha XJ900S Diversion i hela Sverige på blocket kostar 25 000 och den har gått över 9 000 mil. Näst billigaste ligger på 38 500. Vilket Blocket tittar du på? :tungan

Annars lagom stor hoj!

Jag har nog varit rätt full när jag tittat på blocket, jag tittade på den vanliga xj900:an.
Ursäkta! :gnissla

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...