Större moment på topplocksbult.

Ha Ha..asg*...jag skulle då inte vilja vara den förste som kör över en bro som är beräknad av en sporthojsingenjör.:D
 
Nu har ju tråden iofs urartat till en intellektuell snoppmätning. vilken har varit lärorik och underhållande. Så nu vet jag att jag ska dra mina skruv till den elastiska eller den plastiska delen av skruvens töjningsområde. Jag vet också att gasväxlingskrafterna eller topplocks värmeexpansionen utsätter skruven för störst belastning. Tack för det.

skitsamma, här är skruv. Det blev m10x1.25 med ynka 9.5 i midja som drogs till 75nm
bult.jpg

Det tillkom även härdade brickor om fettades in för att minska friktionsförlusterna.

Eftersom datorjäveln släcktes ner och säkerhetsuppdaterades precis innan jag skulle trycka på skicka svar, vilket ledde till att jag fick skriva om allt, så skickar jag med en tube som speglar min sinnestämning.
Byt ut unreal tornament mot inte säkerhetsuppdatera and you get the picture...

[YOUTUBE-ID]kBVmfIUR1DA[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nu har ju tråden iofs urartat till en intellektuell snoppmätning. vilken har varit lärorik och underhållande. Så nu vet jag att jag ska dra mina skruv till den elastiska eller den plastiska delen av skruvens töjningsområde. Jag vet också att gasväxlingskrafterna eller topplocks värmeexpansionen utsätter skruven för störst belastning. Tack för det.

skitsamma, här är skruv. Det blev m10x1.25 med ynka 9.5 i midja som drogs till 75nm
View attachment 285561

Det tillkom även härdade brickor om fettades in för att minska friktionsförlusterna.

Eftersom datorjäveln släcktes ner och säkerhetsuppdaterades precis innan jag skulle trycka på skicka svar, vilket ledde till att jag fick skriva om allt, så skickar jag med en tube som speglar min sinnestämning.
Byt ut unreal tornament mot inte säkerhetsuppdatera and you get the picture...
Grattis! :D

Hoppas du äntligen får ihop turbojycklet nu, så att du får åka lite innan sommaren är slut.

/J

Jag måste tacka för en mycket underhållande och bra lektion.:tummenupp

Men betyder allt detta att bultarna man bör välja, skall ha en sammanlagd hålfasthet som original+kraften som det ökade förbränningstrycket ger?
Så att man kan uppnå en förspänning som original+kraften som det ökade förbränningstrycket ger.
Är det sedan bara att prova och se om resterande motordelar håller?

p.s. Helst bara glada och vänliga svar ;) d.s.

Heeelt korrekt.

/J
 
Last edited:
Grattis! :D

Hoppas du äntligen får ihop turbojycklet nu, så att du får åka lite innan sommaren är slut.
/J

Tack. Åka liite is the name of the game. Räknade ut att jag har hällt i lika mycke motorolja som soppa i härket i år.

Vill man åka turbo. -Ring marklund

Vill man lära sig allt, samt känna sig jävligt stolt -Bygg själv.
 
Tack. Åka liite is the name of the game. Räknade ut att jag har hällt i lika mycke motorolja som soppa i härket i år.

Vill man åka turbo. -Ring marklund

Vill man lära sig allt, samt känna sig jävligt stolt -Bygg själv.

Har kört ca 400 mil med Mercan efter turbokonverteringen i vintras. Funkar perfekt. Vilken skillnad det blev när man drog släp till gelleråsen i juli. Nu var det lite mer tryck i uppförsbackarna jämfört med tidigare när man drog släp. Mindre diesel drar den också. Mitt första egna turbofordon:D
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4046458&postcount=624

Men turbo på hoj är inte riktigt min påse, lite som att sätta en turbo på en hotrod, gillar mer när hojar mullrar... och inte väser och visslar. :tungan
 
Last edited:
Har kört ca 400 mil med Mercan efter turbokonverteringen i vintras. Funkar perfekt. Vilken skillnad det blev när man drog släp till gelleråsen i juli. Nu var det lite mer tryck i uppförsbackarna jämfört med tidigare när man drog släp. Mindre diesel drar den också. Mitt första egna turbofordon:D
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4046458&postcount=624

Men turbo på hoj är inte riktigt min påse, lite som att sätta en turbo på en hotrod, gillar mer när hojar mullrar... och inte väser och visslar. :tungan

Men medge att man känner sig lite stolt när det lirar?

Turbo kanske inte var min ursprungs kopp té, men man tager vad man haver.
Det var mest en rolig utmaning och en vintersyssla i början, men nu har jag fått laddtryckssjukan.

Men en ratbobber med knucklehead motor o springergaffel i enbart tidsenliga delar, vore ju inte helt fel.
 
Men medge att man känner sig lite stolt när det lirar?

Turbo kanske inte var min ursprungs kopp té, men man tager vad man haver.
Det var mest en rolig utmaning och en vintersyssla i början, men nu har jag fått laddtryckssjukan.

Men en ratbobber med knucklehead motor o springergaffel i enbart tidsenliga delar, vore ju inte helt fel.

Jo det var ganska stimulerande att bygga helt klart. Jag myser i varje uppförsbacke när det börjar susar under huven. Fast jag fick ju tag på ett gjutet turbogrenrör. Så tigsvetsandet inskränkte sig till att bygga tryckrör, downpipe ocg returoljeanslutning i RF. Inte så mycket pyssel som din konvertering. Bensinare är ju krångligare regleringsmässigt också. Så jag förstår att det tar lite tid innan man får ordning på allt på en hoj.

Ja en knuckleheadmotor kan man om inte annat köpa som investering, bättre värdeutveckling än de flesta fonder :D
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top