Större kubik på 4-taktaren

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Hej!

Jag söker efter en enkel guide till hur man byter kolv och cylinder på en 4-taktare.

Jag har köpt ett 80cc kit till min lilla EU-moppe. Men jag har aldrig bytt en 4-takts cylinder förut och vet inte hur ventiler/kam ska stå för att allt ska bli rätt.
Det vore därför trevligt med en liten guide över hur man gör.
Finns det någon som känner till någon sådan guide?

Motorn är en-cylindrig 4-taktare med överliggande ventiler.

Tack på förhand!

Ang kaminställning:
Det finns (nästan) alltid nån märkning, nåt streck på kamdrevet som ska stå mitt för en skarv/rits på
toppen när kolven är i topp, öd. Bara att kolla innan du river. Finns normalt nåt märke på t.ex.
svänghjul som visar toppläget. Men det går ju att kolla på annat sätt oxå.

Annars ska kolven stå i öd när ventilerna möter varandra sas. Dvs. när avgas just stänger och insug
just öppnar, lika öppning på bägge, kanske 1 mm el så.

Inte exakt, men tillräckligt iom att ett hack fel på drevet ger rätt stort fel jämfört med
beskrivningen, ca 20-30 gr fel normalt.

Sen tillkommer ju en massa saker man ska göra rätt, t.ex. momentdra toppen i rätt ordning osv.
Men det är ju bara vanliga standardförfarandet.
/u

Last edited:
Hm...jo det finns en märkning det vet jag.

Men man hajar ju inte riktigt hur allt ska vara föränn man börjar skruva ner det hela.
Jag borde lösa det, men en guide med lite bilder på ett cylinderbyte vore inte helt fel...

Loffe skrev:
Hm...jo det finns en märkning det vet jag.

Men man hajar ju inte riktigt hur allt ska vara föränn man börjar skruva ner det hela.
Jag borde lösa det, men en guide med lite bilder på ett cylinderbyte vore inte helt fel...

Ladda hem någon mekhandbok till en vanlig stånka (kolla högst upp i mekforumet),det är ju iofs inte exakt som på din "hoj" men konstruktionen är ju i grund och botten den samma bortsett ifrån lite olika lösningar och detaljer.

Hm, har du inte mekat överhuvudtaget förut ? Isf kommer saken i ett annat läge liksom.
Inte riktigt samma sak som 'aldrig bytt en 4-takts cylinder förut och vet inte hur ventiler/kam ska stå för att allt ska bli rätt.'

Nån allmän mekbok om hojar kanske är en bra start. AlltomMc gav ut tre små häften häromåret.
Kolla om dom har såna kvar att sälja.
/u

Jofan jag har mekat en massa, men bara med 2-taktare och bilmotorer, och på bilar går man sällan in och börjar fippla med cylinderstorleken eller ventilerna etc :-)

En följdfråga.

Jag har nu krängt på ett 70cc kit, med orginalktopplocket (50cc). Så det är inte så brutaltrimmat ändå, utan lagom.

Nu undrar jag om jag kanske behöver gå upp ett snäpp i värmetal på tändstiftet. Jag har nu C7HSA, kan CR8HSA vara ett bra alternativ kanske? Hur avgör man om man ska behöva gå upp i värmetal eller ej?

Tack på förhand!

Ps. Tacka vet jag billiga kinesskotrar, de vågar man skruva med, Transvalpen vågar jag inte röra, mer än köra ;-) DS

*Bump*

Riskerar man något av att gå upp ett tal i värme på stiftet?
Vad kan bli konsekvenserna om det inte blir så varmt som stiftet kräver.

Att gå ner i siffra på stiftet vet jag precis vad som händer, man får ett stort hål i kolven, men upp då?

Loffe skrev:
*Bump*

Riskerar man något av att gå upp ett tal i värme på stiftet?
Vad kan bli konsekvenserna om det inte blir så varmt som stiftet kräver.

Att gå ner i siffra på stiftet vet jag precis vad som händer, man får ett stort hål i kolven, men upp då?

För högt värmetal resuterar i startsvårigheter och att stiftet slaggar igen, det är bara att prova med 8 inget kommer att gå sönder pga stiftet.

Färnbo skrev:
För högt värmetal resuterar i startsvårigheter och att stiftet slaggar igen, det är bara att prova med 8 inget kommer att gå sönder pga stiftet.

Åja jag lyckades spika hål i en kolv innan jag kom på att körde med fel stift...

Jag har spikat hål i en kolv, men det kan man väl bara göra med ett kallare stift, dvs lägre värmetal. Inte högre!?

Då ska jag köpa en 8:a! Se om den blir trögstartad eller slaggar igen.
Tack för tips!

Orginalstiftet är ett stift som INTE är radioavstört, är det bättre att då köpa ett som är radioavstört??

Orignalstiftet C7HSA
Det jag planerar att köpa CR8HSA

Loffe skrev:
Jag har spikat hål i en kolv, men det kan man väl bara göra med ett kallare stift, dvs lägre värmetal. Inte högre!?

Hos dom flesta fabrikat är högre siffra ett kallare/hårdare stift, exempelvis NGK.

loffe skrev:
Orginalstiftet är ett stift som INTE är radioavstört, är det bättre att då köpa ett som är radioavstört??

Orignalstiftet C7HSA
Det jag planerar att köpa CR8HSA

Ptja, jag skulle nog köpt ett C8HSA istället, troligen har du en radioavstörd tändhatt och/eller kabel..

Lär väl funka med ett avstört stift ändå kanske.

Okej, mer frågor från loffe.

Jag ska montera kolvringarna. Enligt utsago ska det finnas ett "T" och ringarna ska vara skurna, men vad jag kan se så finns det ingen "T"-märkning och jag tycker inte heller att de ser skurna ut, utan de är helt raka i glipan.
Vad gör jag? Åt vilket håll ska jag montera ringarna? Spelar det ingen roll?

2915309_5030877.jpg

2915311_5030888.jpg

Profilen på ringen är (oftast) inte rektangulär utan utsidan (mot cyl) är sned för att skrapa av oljan
ordentligt under färden neråt. Om man monterar såna ringar upponer finns risk att den drar redigt med olja.

Men är alla ringar lika och rektangulära så kan väl varken ordning eller upponer spela nån roll. Tror iaf
/u

Okej, bra förklaring!
Den ena ringen som är kromad har vad jag tycker mig kunna se en fasning på en sida, ska denna sida vara uppåt dårå? Och den "vassa" sidan neråt, så den skrapar bra liksom på vägen ner!?

Fan, man börjar bli gammal på äldre dar. Ett förstoringsglas skulle vara guld värd :gnissla

Kromade ringen högst upp, avfasningen uppåt, dvs smalare delen uppåt.
Jo, bra lampa o förstoringsglas kan behövas. Du kanske t.o.m. hittar ett 'T' då.
/u

Mer frågor!

Det här lilla knastret då, hur ska det sitta, i vilken vinkel ska den sitta för att det ska vara minst sannolikhet att den ska kunna hoppa loss.
Spelar det ingen roll?
Det finns som ett litet hålrum på kolven, ska man montera den som jag har gjort eller ska man sätta knastrets "handtag" i kolvens färdriktning.

Berätta hur knastret ska sitta.
Jag är lika tacksam som vanligt för svar på mina dumma frågor :kocko

2922873_5046740.jpg

om du menar låsringen till kolvbulten så kivttar det vilken vinkel den har bara den ligger i spåret

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8