Större bakhjul = höja fram?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vill bara av rent intresse slänga ut frågan hur ni gör som byter bakdäck från t ex 180/55 till 180/60 (som är större i diameter). Höjer ni framänden nånting?

Jag har höjt den lite fram för att kompensera den högre bakdelen, men fått en liten känsla av att hojen blivit lite tyngre att styra in än när jag åkte på 180/55-däck och hade gafflarna i standardposition.

Jag hojar så sakta så det är ingen gamebreaker för mig, men när man väl börjat störa sig på nånting så är det svårt att släppa det om man inte vet att "alla" andra gör likadant. Därav frågan. :)

edit: jag har -1 på framdrevet också, så hjulet kanske flyttats lite också. Inte räknat på den biten.
 
jag gick från 50 till 55-profil,
Gjorde ingeting, men hojen svängde bättre :tummenupp

( det kan även berott på att jag hade ett nytt och fint däck)
 
Last edited:
med så små variabler du har pillat på skulle JAG inte göra nått.
profiländringen i baken ger inte alls mycket, tvärtom så ger ju en aning höjd bak precis motsatsen till det du upplever som resultat- att styrningen blir en mikroskopisk aning snabbare.
i grader och minuter så är den ändring du gjort väldigt liten- så sänk du gaffeln tillbaks till där den var innan.
nu sist jag skaffade baksvål till min så blev det en profiländring precis som du (från 50 till 55 profil), den är omdrevad oxo så hjulet sitter nu så långt fram det bara går- mao: borde vara lite kvickare i styrningen iom höjd/ hjulbas förändringen- men i verkligheten så är hon upplevt precis som innan (kaaaaanske en fnuttaning lättare vid instyrning)

//jj
 
med så små variabler du har pillat på skulle JAG inte göra nått.
profiländringen i baken ger inte alls mycket, tvärtom så ger ju en aning höjd bak precis motsatsen till det du upplever som resultat- att styrningen blir en mikroskopisk aning snabbare.
i grader och minuter så är den ändring du gjort väldigt liten- så sänk du gaffeln tillbaks till där den var innan.
nu sist jag skaffade baksvål till min så blev det en profiländring precis som du (från 50 till 55 profil), den är omdrevad oxo så hjulet sitter nu så långt fram det bara går- mao: borde vara lite kvickare i styrningen iom höjd/ hjulbas förändringen- men i verkligheten så är hon upplevt precis som innan (kaaaaanske en fnuttaning lättare vid instyrning)

//jj

Det är ganska "stor" skillnad i diameter på ett 60 däck och ett 55 däck dock.
Hursom, jag vet att en del ändrar fram, men försöker bara få en bild av hur folk gör generellt :)
 
Om du är känslig nog att känna skillnad så gå upp ett kugg bak med så du får fram hjulet lite, jag påverkas av det iaf.

Målet med dämparlängd bak är att få rätt vinkel på svingen i förhållande till ramen, gaffelbenens placering i kronan för att få ramen "i våg" så din gaffelvinkel blir rätt så du får det tänkta beteendet från din input.

Därifrån justerar du sen så du får ditt önskade beteende på hojen med fjäder/förspänning, är han trög in för dig så sänk fram tills han styr som du vill, hur du sänker beror på vad du vill ha ut av sänkningen, släppa gaffelbenen, släppa förspänningen eller byta fjäder, alternativt höja bak på samma sätt.

Och ja, profilförändringen Är tillräcklig för att känna avsevärd skillnad på beteendet om man tillhör de som inte bara kör runt de problem som finns och tar det de sitter på till gränsen eller bara rullar runt i komfortzonen.
Släppte av ett kvarts varv förspänning fram på tjejens hoj innan hon gick ut utan att säga något, hon kom in direkt och sa att hjulet måste vara löst eller nåt och vägrade fortsätta...

Men, du sitter väl på orginalgrejer va?
Släpp då gaffelbenen lite, det eller så borrar du bort hydraulstoppen och sänker oljenivån en 5mm i gaffeln för rek.uppsättningen för 60-profilen utgår inte från standardsatta gaffeln och iaf. teoretiskt blir han lite hög fram då.
 
Varför ändra först? Ja möjligen om du arbetat fram en gaffelvinkel du tycker om och vill hamna i samma läge igen men annars prova först.
Framförallt. Du tyckte den va trögstyrt? Ja då har du ju överkompenserat.
 
Varför ändra först? Ja möjligen om du arbetat fram en gaffelvinkel du tycker om och vill hamna i samma läge igen men annars prova först.
Framförallt. Du tyckte den va trögstyrt? Ja då har du ju överkompenserat.

För att jag var väldigt nöjd med den som den var på vanliga 120/70 - 180/55 och tänkte att i om att bakdäcket är högre med 60 så behöver den vara högre fram.

Jag ska prova att sätta den orginal fram och se om jag märker nån skillnad. Kan mkt väl vara så att jag bara börjat störa mig på det.

@He rik; japp, orginalgrejer.

edit: Som jag skrev i första inlägget, jag vet att folk gör olika.
Är mest ute efter att få nån sorts genomsnitt i hur folk "gör".
 
Last edited:
edit: Som jag skrev i första inlägget, jag vet att folk gör olika.
Är mest ute efter att få nån sorts genomsnitt i hur folk "gör".

I början jag körde så gjorde jag ingenting, bara körde och det gick bra det med. :)
Det var inte förrän jag ställde hänget (eller ja, jag drog några varv fram och några hack bak...) som jag började leta efter hur hojen betedde sig och det var först då jag märkte någon större skillnad.

Så generellt gissar jag att det är ungefär så, beror på var du är i din utveckling och var du vill, just for fun=inte ett skit gjort. :)
 
Mätte du avståndet från hjulxal till backen innan och efter bytet så att du vet precis hur stor skillnad det är då?
Om du ändå ska kompensera för det så behöver du ju veta hur mycket också och inte bara gissa. Klant! ;)
 
Mätte du avståndet från hjulxal till backen innan och efter bytet så att du vet precis hur stor skillnad det är då?
Om du ändå ska kompensera för det så behöver du ju veta hur mycket också och inte bara gissa. Klant! ;)

Så kan man göra. . . .eller så frågar man någon som vet! ;) Grundsetup r6-08 och framåt, 283mm dämparlängd, gaffelposition en ring upp från standard så har man satt en startposition för pirelli 180/60. :)
 
Så kan man göra. . . .eller så frågar man någon som vet! ;) Grundsetup r6-08 och framåt, 283mm dämparlängd, gaffelposition en ring upp från standard så har man satt en startposition för pirelli 180/60. :)

Ja, men huur kul e de dåå? :)
 
Den profiländringen bör, räknat på dimensionen som den angetts på däcket (vilket säkert inte stämmer till fullo, en bunt variabler hit och dit), ge en höjning på 4.5mm bak.
Jag ändrade inte ett dugg. Jag började tillochmed med att höja gaffeln i kronan 3mm bara för att se om man faktiskt kände någon skillnad, det där är ju sånt som sånnadär snabba duktiga människor pillar med o kallar det för att det blir en helt ny hoj o så tänkte jag, så det kan ju vara värt ett försök o se om den blir mer snabbstyrd! Det blev den. Sen ändrade jag inte ett dugg när 60profils däcken åkte på. Då blev den ännu lättare att kasta omkring. Såpass att jag blev tillsagd att svänga långsammare på en steg4-kurs. Jag stortrivdes. Testa?
 
Regel 1a när man tittar på däck är att aldrig lita på dimensionen som står på däcket. Jag har själv varit med om att mäta höjd och bredd monterat på fälg för ett antal däck och det varierar tyvärr trots identisk märkning.....

Så svaret på frågan är att nej jag justerar inte chassiet utifrån märkningen på däcket men på en rejshoj hade jag kompenserat höjderna om jag byter till ett däck med annan höjd.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top