Störiga tråden.

haha.. En kille jag känner sa precis det när jag påpekade att han glömt tända lyset. Samt så resonerade han om att det var ännu mer eftersom bilgeneratorn har så dålig verkningsgrad.

Jag försökte förklara för honom att bilgeneratorns dåliga verkningsgrad beror på dess fläkt som inte slutar snurra även om han släcker lyset men det hjälpte inte för i Mercedes manual stod det minnsan precis som han sa att man skulle spara bränsle genom att släcka lyset dagtid.
Fast lite rätt är det, ju mera du lastar en generator ju tyngre går den, vilket kostar bränsle i förlängningen.
Det är inte för skoj att generatorerna blir "smarta" (kommunicerar med LIN för att vanlig spänningsreglering inte är bra nog längre) och utrustas med frihjul etc.
 
Fast lite rätt är det, ju mera du lastar en generator ju tyngre går den, vilket kostar bränsle i förlängningen.

Ja, men det är ju bara lite drygt dom 150W som krävs för att ge lyse, kanske 155-160W. Att jämföra med fläkten som kanske tar 500-1000W oavsett vad du gör med lysknappen. Samt att jämföra med kanske 30000W som motorn producerar för att driva din bil frammåt.

Anledningen att man vill frikoppla generatorn är snarare beroende på mitt argument, fläkten.
När generatorn gjort sitt och inte laddar så snurrar normalt sett fortfarande fläkten helt i onödan. dvs energi till kråkorna om man inte kopplar ifrån generatorn.

Eller om man bara kör lite längre körningar så kan man tjäna bränsle på att montera en större remskiva på generatorn. Funkar dock inte så bra för den som bara kör kortare sträckor och står mycket på tomgång vid trafikljus.
 
Last edited:
Tur att man har Finskt ursprung så man skita i allt annat än motorsporten då!

Sverige är ju i princip överlägset bäst på curling (iaf. damernas landslag) så det borde ju locka det med? :rolleyes:

Neh vi är långt ifrån överlägsna i curling, vi är i topp i curling precis som i hockey, men vi är absolut inte överlägsna, fotboll däremot är vi totalt sämst i.
O ja, det händer väl att man kollar på lite curling när det är landskamp :P
 
Kan bara hålla med.
Stör mig nu när jag kom att tänka på det, att om jag ramlar in i korvkiosken för att tjaxxa en slang med halka, så får jag frågan: -Ey mannen, ska du se matchen ikväll?
- Vilken match?
- Fotbollsmatchen såklart, nu tar vi dom asså !!!
- Jag är inte intresserad av fotboll, svarar jag, men lik förbannat får jag höra allt om hans lag, vem som gör vad, hur många matcher dom vunnit och bla bla bla....
Hallå :död

Känner likadant. Sport? >.< Naeh, jag säger som de här grabbarna:
http://www.youtube.com/watch?v=7ATlroSy7_Q
 
Ja, men det är ju bara lite drygt dom 150W som krävs för att ge lyse, kanske 155-160W. Att jämföra med fläkten som kanske tar 500-1000W oavsett vad du gör med lysknappen. Samt att jämföra med kanske 30000W som motorn producerar för att driva din bil frammåt.
Nu var väl framljus ett dåligt exempel på vad som kunde sparas in, men det är hundravis av olika förbrukare som har potential till att öka förbrukningen i en bil, i strävan efter att minska förbrukningen används i allt högre grad "smarta" komponenter och div. avancerat övervakning, t.ex så kan generatorladdningen reduceras vid gaspådrag för att minska förbrukningen då det tillförda bränslet i högre grad går åt till att driva bilen framåt.
(generatorn kommunicerar med både motortstyr ,batteri(LIN nod på B-) och central enhet)
Det är äckligt komplicerat numera, förbrukare slås på och av oberoende av vad du som förare tror händer.
 
Det är dock långt ifrån något nytt att slå ifrån grejor för ökad drivhjulseffekt.
Tatra (underbara bilar) kunde man slå ifrån kylfläkten för ökad effekt en kort stund.
Gav en hel del extra.
Luftkyld våtta är mysigt.
På Mercedes Simplex drevs bränslepumpen av avgaserna, vilket krävde rätt stort mottryck.
Ibranta backar öppnade man upp och körde "för öppna spjäll" med bättre effekt och trevligare ljud från bamsesexan.
Men då fick man pumpa bränslet för hand.
 
Nja..

Vilket ju i och för sig inte är fel, om det är en bra ide trafiksäkerhetsmässig är en annan fråga.

Det var inte där disskussionen började och dessutom säger inte heller jag att det är fel, bara att det är att skjuta mygg med kanon.

Han körde dessutom en gammal merca compakt från 70-talet men det kunde ju inte du veta.
 
Last edited:
Volvos kylfläkt med tättslutande fläktkåpa (tänk 240) lär ska stjäla 8hk på fullgas enligt en som bromsar rallybilar, den stjäl ännu mer på trimmade motorer som snurrar lite fortare.
 
Volvos kylfläkt med tättslutande fläktkåpa (tänk 240) lär ska stjäla 8hk på fullgas enligt en som bromsar rallybilar, den stjäl ännu mer på trimmade motorer som snurrar lite fortare.

Men det är väl ingen som behåller den?
Det är först när man rensat några bilar på onödig lyx som man inser vad mycket trams man ödslar bensin på att driva.
Skulle vara skoj att bänka en standard bil före och efter upprensning.
Otrimmad i motorn, men med riktigt avgassystem och luftburk, EGR och återcirkulation av vevhusgaser bortkopplat.
Någon som testat?
 
För att återkoppla till tråden: Stör mej som fan på "folk" som sätter skorna på sätena i tåg och bussar.
Stör mej ännu mer på att jag är för konflikträdd för att säga åt dem.
Stör mej lika mycket på att alla andra är lika konflikträdda.
Men det är väl ingen som behåller den?
Det är först när man rensat några bilar på onödig lyx som man inser vad mycket trams man ödslar bensin på att driva.
Skulle vara skoj att bänka en standard bil före och efter upprensning.
Otrimmad i motorn, men med riktigt avgassystem och luftburk, EGR och återcirkulation av vevhusgaser bortkopplat.
Någon som testat?
Fast vevhusventilationen skall väl vara kopplad till insug för bästa effektivitet?
Har läst någonstans att motorn vinner mycket på att hålla undertryck i vevhuset.

Och för att återkoppla till debatten om belysning i dagsljus:
Ja det stämmer att man sparar (marginella mängder) energi på att stänga av belysningen.
Ja det stämmer att man (oftast) ser fordonen ändå.
MEN det är uppenbart för alla att ett fordon syns bättre på alla sätt och vis även i dagsljus med belysningen tänd. Tror man skulle spara många liv totalt om halvljusautomatik vore standard i hela världen.

Har för övrigt hört ryktas att i Egypten kör man med lamporna släckta även nattetid för att spara soppa...
 
Volvos kylfläkt med tättslutande fläktkåpa (tänk 240) lär ska stjäla 8hk på fullgas enligt en som bromsar rallybilar, den stjäl ännu mer på trimmade motorer som snurrar lite fortare.

Provkör en sierra med skuren viskokoppling så får du perspektiv på vad en fläkt kan dra, där räcker inga ynka 8hk inte.
 
För att återkoppla till tråden: Stör mej som fan på "folk" som sätter skorna på sätena i tåg och bussar.
Stör mej ännu mer på att jag är för konflikträdd för att säga åt dem.
Stör mej lika mycket på att alla andra är lika konflikträdda.Fast vevhusventilationen skall väl vara kopplad till insug för bästa effektivitet?
Har läst någonstans att motorn vinner mycket på att hålla undertryck i vevhuset.

Och för att återkoppla till debatten om belysning i dagsljus:
Ja det stämmer att man sparar (marginella mängder) energi på att stänga av belysningen.
Ja det stämmer att man (oftast) ser fordonen ändå.
MEN det är uppenbart för alla att ett fordon syns bättre på alla sätt och vis även i dagsljus med belysningen tänd. Tror man skulle spara många liv totalt om halvljusautomatik vore standard i hela världen.

Har för övrigt hört ryktas att i Egypten kör man med lamporna släckta även nattetid för att spara soppa...

Varför inte varselväst på bilar?:hihi
 
För att återkoppla till tråden: Stör mej som fan på "folk" som sätter skorna på sätena i tåg och bussar.
Stör mej ännu mer på att jag är för konflikträdd för att säga åt dem.
Stör mej lika mycket på att alla andra är lika konflikträdda.Fast vevhusventilationen skall väl vara kopplad till insug för bästa effektivitet?
Har läst någonstans att motorn vinner mycket på att hålla undertryck i vevhuset.

Och för att återkoppla till debatten om belysning i dagsljus:
Ja det stämmer att man sparar (marginella mängder) energi på att stänga av belysningen.
Ja det stämmer att man (oftast) ser fordonen ändå.
MEN det är uppenbart för alla att ett fordon syns bättre på alla sätt och vis även i dagsljus med belysningen tänd. Tror man skulle spara många liv totalt om halvljusautomatik vore standard i hela världen.

Har för övrigt hört ryktas att i Egypten kör man med lamporna släckta även nattetid för att spara soppa...

Ja, det var jag som var otydlig.
Menade ombyggd med catchtank.
I indien kör man mitt i vägen med släkta lysen och motorn avstängd mitt i natten i nerförsbackarna.
Bromsarna rör man inte - Vill ju inte ödsla gratis energi.
Den som först upptäcker att man håller på att krocka tänder lysena.
Positionsljusen.
Vilket håll man väjer åt verkar vara lotteri.
 
För att återkoppla till tråden: Stör mej som fan på "folk" som sätter skorna på sätena i tåg och bussar.
Stör mej ännu mer på att jag är för konflikträdd för att säga åt dem.
Stör mej lika mycket på att alla andra är lika konflikträdda.Fast vevhusventilationen skall väl vara kopplad till insug för bästa effektivitet?
Har läst någonstans att motorn vinner mycket på att hålla undertryck i vevhuset.

Och för att återkoppla till debatten om belysning i dagsljus:
Ja det stämmer att man sparar (marginella mängder) energi på att stänga av belysningen.
Ja det stämmer att man (oftast) ser fordonen ändå.
MEN det är uppenbart för alla att ett fordon syns bättre på alla sätt och vis även i dagsljus med belysningen tänd. Tror man skulle spara många liv totalt om halvljusautomatik vore standard i hela världen.

Har för övrigt hört ryktas att i Egypten kör man med lamporna släckta även nattetid för att spara soppa...

Ja, det var jag som var otydlig.
Menade ombyggd med catchtank.
I indien kör man mitt i vägen med släkta lysen och motorn avstängd mitt i natten i nerförsbackarna.
Bromsarna rör man inte - Vill ju inte ödsla gratis energi.
Den som först upptäcker att man håller på att krocka tänder lysena.
Positionsljusen.
Vilket håll man väjer åt verkar vara lotteri.
 
När man ringer någon på ett företag som inte svarar och istället blir upplyst av en telefonsvararröst att "personen ni söker svarar inte"

Nähä? Tack för infon lixom.
 
...intressant...:rolleyes:

men nu var frågan hur svenskar LÅTER när de pratar engelska. läs gärna mina tidigare inlägg.

Jag ser just nu Jamie Olivers matäventyr i Stockholm och han påpekar enkomt att det är lustigt att svenskarna han möter i saluhallen när han ska handla pratar bättre engelska än honom...
(vilket ju IOFS inte behövver betyda att svenskarna är bra)

Jag brukar inte se Jamie Oliver eller andra matprogram, men det är riktigt kul faktiskt, det visar sig att Jamie är sjukt imponerad av svensk mat och svenska råvaror och ofta åker hit privat.

Man blir fan lite stolt.

(EDIT) Nu äter han surströmming :D
 
Last edited:
Back
Top