Korrekt så! och det för mig till något som jag stör mig nåt förbannat på och det är alla de som uttalar "Romme" som "Råmme". Råmme Alpin, Råmme travbana osv.
Det heter Romme. Med o alltså.
Tack!
Haha!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Korrekt så! och det för mig till något som jag stör mig nåt förbannat på och det är alla de som uttalar "Romme" som "Råmme". Råmme Alpin, Råmme travbana osv.
Det heter Romme. Med o alltså.
Tack!
Stör mig när jag ser skitsnygga tjejer plocka upp och tända en cigg eftersom de blir så djävla fula, korkade och äckliga då.
Japp!Det är Spráchá!
Hur de fick till det med Spraxkya kan man ju undra
![]()
Japp!Det är Spráchá!
Hur de fick till det med Spraxkya kan man ju undra
Btw: Tillhör du dem man kan träffa på i Torsång?Brukar mest vara en massa svart hojar där, och få sporthojar. Våran röda brukar sticka ut...
![]()
Nja, det finns både procent och procentenheter.
Exempel/Förklaring:
10% av väljarna röstar på Ny Demokrati.
Vid nästa val röstar 20% av väljarna röstar på Ny Demokrati.
Nu har väljarstödet dubblats vilket är lika med en ökning med 100 procent.
Samtidigt har väljarstödet ökat med 10 procentenheter till 20 procent av väljarna!
Båda behövs för att man skall veta vad man talar om.
/E
Men procent och procentenheter är inte riktigt samma sak.
Vanligast använd begreppet för att beskriva förhållanden mellan olika grupper.
Om man till exempel har lika många bensin som dieselbilar, så är 50% dieseldrivna.
Om dieselbilarna ökar så att man har 51% dieselbilar, så har beståndet ökat med en procentenhet, men två procent.
Tror jag.
Men procent och procentenheter är inte riktigt samma sak.
Vanligast använd begreppet för att beskriva förhållanden mellan olika grupper.
Om man till exempel har lika många bensin som dieselbilar, så är 50% dieseldrivna.
Om dieselbilarna ökar så att man har 51% dieselbilar, så har beståndet ökat med en procentenhet, men två procent.
Tror jag.
En tanke, men var i din förklaring tvingas du att använda uttrycket procentenheter ?
En tanke, men var i din förklaring tvingas du att använda uttrycket procentenheter ?
Du tvingas inte till någonting. Vi bor i ett fritt land. Däremot kan man göra förändringar mer överskådliga genom att använda begreppet procentenheter. T.ex. "Väljarstödet för Socialdemokraterna backade med 20 procentenheter till 2% av väljarna i den senaste undersökningen."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Procentenhet![]()
...........Däremot kan jag hålla med om man kanske skulle sluta använda begreppet procentenheter
i massmedia i och med att många läsare och journalister har grava problem att ens förstå grundbegreppet och tror att procentenheter bara är ett annat ord for procent.
/e
Jag trodde för en gångs skuld att jag var unik, men nädå, inte ens det fick jag ha, störigt!!Jag stör mig på dropdown-menyerna här på SH när man skall navigera mellan olika forumdelar. Fruktansvärt irriterande att de ligger så att de alltid expanderas när jag inte vill.
Och när jag VILL så är menyerna öppna så länge att pekaren vinglar runt och menyn
hinner stängas innan jag gjort mitt val. Händer flera gånger varje tillfälle jag är inne.
Är det bara jag som är muppig eller känns problemet igen?
Felet är att de har inte backat 20% utan 91%. Man utgår alltid från det värde man avvikit från när man räknar procent, i det här fallet 22% (och inte 100% som du tycker att man ska anta).Och vad är det för fel att använda språket
Socialdemokraternas väljarstöd backade 20 % och för dom som inte fattar att det relateras till hela väljarkåren (verkar rätt meningslös att relatera till något annat) kan man förtydliga från 22% till 2 % (Satan vad härligt det vore)
Stör mig som fan på lastbilar som kör om varandra med en hastighetsskillnad på kanske ett par kilometer i timmen vilket medför att de blockerar resten av trafikflödet som vacket får bromsa till lastbilarnas hastighet under den tid omkörningen tar. Flertalet minuter är långt ifrån ovanligt, det mest extrema jag varit med om var en lastbil som låg och "försökte" köra om i tio minuter!! I tio fucking minuter ligger han bredvid den andra lastbilen och vägrar backa ner från omkörningen. Han skulle helt enkelt om!Och jag försökte med att ge honom rum nog att backa tillbaka och lägga sig bakom den andra lastbilen, men icke! måste ha varit frågan om stolthet eller något... "Påbörjad omkörning skall avslutas!"
Själviska as är vad de är!
![]()
Det där är ett ickeproblem av rang. Jag kör 400 mil per sväng och omkörningar på flera minuter är extremt ovanliga.
Tror du förresten att vi kör om för skojs skull?
Lägger man 70-80 mil på en dag så kan dom där 5-10 extra km/h göra mycket stor skillnad.
Jag stör mig på personbilisterna som ska köra dom 3 milen till jobbet som inte kan acceptera att vi som kör hela dagarna också vill köra om.
Starta 1 minut tidigare om det är så bråttom, vi kan inte göra det utan att få 3000:- i böter.
Felet är att de har inte backat 20% utan 91%. Man utgår alltid från det värde man avvikit från när man räknar procent, i det här fallet 22% (och inte 100% som du tycker att man ska anta).
Procent är ett relativt begrepp.
Procentenhet är ett absolut begrepp.
Det är ändå helt ok att du stör dig på det (det väljer man ju själv), men försök att inse att det fungerar på det sätt som vi försöker förklara för dig.
Jag har hållit på med matte och procent större delen av mit liv så jag vet hur det fungerar.
Och jag fattar också att det innebär att 91 % av deras tidigare väljare har övergivit dom men dom har fortfarande "bara" tappat 20% av det totala antalet väljare.
Jag får väl knyta näven i fickan och anpassa mig. I kväll tänker jag (bäst att uttrycka sig på ett korrekt sätt från och med nu) dricka 4 centiliterenheter whisky och sen gå ut och flytta bakhjulet på mitt bygge 4 millimeterenheter åt vänster (bäst att förtydliga här, hojen sedd bakfrån). Efter det tänkte jag cadda i ungefär 2 timenheter och dricka ca 2 deciliterenheter kaffe.
Jag har hållit på med matte och procent större delen av mit liv så jag vet hur det fungerar.
Och jag fattar också att det innebär att 91 % av deras tidigare väljare har övergivit dom men dom har fortfarande "bara" tappat 20% av det totala antalet väljare.
Jag får väl knyta näven i fickan och anpassa mig. I kväll tänker jag (bäst att uttrycka sig på ett korrekt sätt från och med nu) dricka 4 centiliterenheter whisky och sen gå ut och flytta bakhjulet på mitt bygge 4 millimeterenheter åt vänster (bäst att förtydliga här, hojen sedd bakfrån). Efter det tänkte jag cadda i ungefär 2 timenheter och dricka ca 2 deciliterenheter kaffe.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |