Störande detalj på nya sporthojsmodeller.

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Nu måste jag klaga för det här stör mig verkligen mycket:mad:. Är jag ensam om det?

Varför VARFÖR är det bara en halvljuslampa som lyser på nyare sporthojar? (då menar jag de som har dubbelysen!?)

Om man tittar på nya kawasaki zx10r , Honda cbr 600 eller BMW s1000rr så ser de verkligen enögda ut (eller att en lampa är trasig) när bara halvljuset är på.

Är det meningen att man ska köra med helljuset på hela tiden?
Ska vi motorcyklister se sämre var vi kör än mopeder ( många mopeder har stora lampor som lyser starkt som attan med jättebra halvljus så man undrar ju hur eu och mc-producenter tänker.)

Var klagar man ? köper man hoj för ca 150 000 kr och man får en urkass ljusbild det är ju skandal tycker jag när hojarna är så råstarka och bra förövrigt.:glömdet:huvet

Har EU satt någon regel som bara gäller mc men inte mopeder?

Upplys mig nu kära sporthojare.
Edit: Och nej att skarva i kablar är inget skoj på en ny hoj.

Snälla försök att hålla en seriös ton i tråden. Tack

Last edited:
Sitter vid fel dator inte rätt bookmarks,,
Men vad säger lagen?
FÅR man ha två lysande punkter fram på mc?

Undrade detsamma när jag köpte min, men jag löste det med ett relä istället.
Hade ju varit bättre om de lös från början för att sedan tända två till på helljus.

Som jag förstår stör du dig på att du får sämre ljus. Jag stör mig mer på att det är fult. (Ellerja, inte lika snyggt)

Många äldre sporthojsmodeller har två halvlysen som lyser samtidigt.

Exempel Zx9r 01 , R1 02 Mycket bra ljus på dem. Varför sluta mc-producenterna med det? Är det här en regel som eu smygit in? vad har smc gjort eller inte gjort med det här?

Som jag förstår stör du dig på att du får sämre ljus. Jag stör mig mer på att det är fult. (Ellerja, inte lika snyggt)

Både fult , sämre ljus och vi syns sämre för idiotbilförarna.

Last edited:
Min Street Triple R har dubbla framljus och båda lyser (original) även vid halvljus. Detta är enligt svensk lag ok, då det, som nämnts ovan, inte är mer än 20 cm mellan de lysande ytorna. Med andra ord är det ett val av MC-producenterna, och inte ett tvång från lagstiftarens sida.

På min Apa Tuono lyser båda lycktorna vid halvljus.
Tror det är så orginal på dem.

På min Apa Tuono lyser båda lycktorna vid halvljus.
Tror det är så orginal på dem.

Årsmodell på den?

Har märkt att det just gäller sporthojar nyare modeller så inte alla hojar.
V-strom suzuki har bra ljus och lyse på båda.

De flesta nya hojjar har h7 glödlampor monterade, då måste du ha en hel och halvljuslampa, det är bara en tråd i en h7 inte som en h4 som har två.
Likadant på bilsidan att de monteras h7 istället för h4 och i regel är det bättre ljus i en h7 jämfört med en h4. H7 är mindre i storlek så det är lättare att bygga en snygg strålkastare med en effektiv reflektor.

Det är mitt bidrag i det hela.....

Kan bara hålla med, men var det inte på tal om ett nytt lagkrav där man föreslog att det skulle vara lagkrav att köra med heljus på dagen? Kan ha fått det om bakfoten..
Själv kör jag jämt med heljus när det är ljust. Tar hellre ett irriterat finger än en påkörning i 70 knutar..

Samma på min er6f -09, bara ena "ögat" lyser på halvljuset, fult :(. Förra ägaren har riktat ner helljuslampan på den så jag kör oftast med helljuset tänt, inte en enda som blinkat på mig än. Frammifrån syns det ingen skillnad alls på de två men det är lite synd att inte ha ordentligt helljus när man kör i mörker....

Det sitter h7 lampor i den och jag har letat en massa för att försöka hitta ett sätt att fixa det hela men har ännu inte kommit på nån lösning....

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!