Stöldfråga.

  • Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
En fråga till alla er som blivit av med hojen i sommar.

Hur hade ni den låst ?
Är det ngn som blivit av med hojen trots fett kedjelås ala ABUS och skivbromslås ?

Hur f*n fick dom i så fall upp kedjelåset, hur såg det ut om det låg kvar ?

// Bushojjen
 
Nu har jag inte fåttmin stulen *ta i trä* men jag tror att om tjuvarna vill ha din hoj spelar det ingen roll vilket lås du har.

Här om dagen var det en kille i gbg som fick skivbromslåset avbränt med någon slags gastublåga eller nåt.

Sen finns det väl stora "avbitare" (vad de nu heter) som klipper av vilket lås som helst. Vissa skivbromslås ("knoppen"-typen) förhindrar väl iofs den typen av "avbitare".

ABUS-lås ger väl bara säkerhet till en viss gräns.
 
Sen finns det väl stora "avbitare" (vad de nu heter)

(Bultsax)
 
Bushojjen skrev:
2454860 En fråga till alla er som blivit av med hojen i sommar.

Hur hade ni den låst ?
Är det ngn som blivit av med hojen trots fett kedjelås ala ABUS och skivbromslås ?

Hur f*n fick dom i så fall upp kedjelåset, hur såg det ut om det låg kvar ?

// Bushojjen

Det finns nog inga kedjelås som stoppar en tjuv! Och ett fett kedjelås sitter nog bara ivägen när det skall snurra runt dreven, så det går bort... :rolleyes:




Flåt, kunde inte låta bli.:pannkyss




Seriöst, lås stoppar den berusade impulstjyven. Den som har bestämt sig för att på ett "seriöst" sätt plocka hojen, gör det. Dom spanar in vad du har för grejer och kommer med rätt motmedel. En hoj som tex är låst men inte fast i något föremål kastar dom bara upp på ett flak och arbetar sen med låsen i lugn och ro i ett garage. De saker som finns att slå en kätting runt brukar vara lätta att ta sönder, tänker då på cykelställ och betongsuggor å dyligt. En lyktstolpe är lätt att fälla, men kanske tjyven har lite respekt för elen inutiden om man har tur. Finns nog inte så mycket att göra tyvärr. Har dom bestämt sig för att ta just din hoj, så gör dom det oxå.
 
Acetylen+syre+skåpbil = vinst varje gång för tjuven.

Nu blir man väl tjuvförklarad :3freak
 
Måste bara påpeka en sak om det där med skivbromslås. Dom funkar inte så bra och är inte säkrskilt effektiva använd istället en kätting runt svingen och förankra denna i makren eller nåt. Annars är värdelöst om tjuven get sig fan på att ta hojen.
Skivbromslåsen är i sig mycket svåra att bryta upp, detta sker dock sällan då skivbromslåsen är förankrade i skivbromsen, den delen av skivbromsen som den sitter fast i är inte gjord av härdat stål som skirvbromslåset i sig, utan oftast i aluminium. Tjuven använder således ett tillvägagångssätt som ni nog kan räkna ut själva...
 
Det ända jag kan tipsa om är allt som låter högt som sattan.. larmlås m.m, spyball.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top