stöldförsök+signalement sandviken(026)

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
när jag kom ut i morse 05.20 var hojen borta :mad: tog bilen åkte ett var runt kvarteret ringde och anmälde den stulen åkte ner på jobbet och sa att jag skulle ta en runda å leta efter hojen. åkte hem och 50m från mitt hus ser jag en moppe som svänger och tittar hela tiden på mig.jag tänker att jag smyger efter och kollar vart han tar vägen,då ser jag att där har åker ifrån står min hoj(vid en elcentral)följer efter moppen drar fult typ 70 jagar efter det märks att han inte vill bli konfronterad.han tar några cyckelvägar och fösvinner ett tag men jag hittar på han.han märker inte att jag kommer upp brevid honom jag skriker stanna då ser han mig och honom.då ser jag att det inte är en unge utan en tjackäft i 30-35års åldern.han ger järnet på moppen jag gasar om och miami vice sladd in framför honom och hoppa ut men han eldar genom springan mellan bilen och staketet(som är mindre än moppens bredd)hoppar in i bilen igen.jakten är i gång igen! kommer åter i kapp honom och jag tänker att han ska fan inte komma undan och gör en ny miami på honom. den gång precis fram för honom och lämnar en lucka på 3cm :hihi .........bam sa det och han och moppen flög in igenom en häck jag springer ut och in på baksidan men han är inte där? kollar ut på vägen och ser han springa med moppen(som inte startar)hinner ifatt han och sliter i kull han och moppen(ramlar själv)flyger upp.då ser jag alla hans grejer på backen som låg i ryggsäcken skruvmejslar mm blandannat en rörtång fullstor,det jävliga är att han ser också den och plockar upp den och springer svingande mot mig och skriker exakt som lasse kongo...jag springer 20 meter och vänder mig om han har stannat.står ett tag och hämtar andan och funderar på vad jag ska göra :gnissla han reser upp moppen och det startar på första.han drar.tittar mot bilen den står 200m bortlunkar mot bilen och ringer 112 polisen dyker upp inom 10min avlyser hojen tar signalement.hojen var uppbruten och klar att köra hem.sitter nu på jobbet och pustar ut och känner mig nöjd att hojen kom tillbaka då jag hade trafik på den :)
tjuven hade svart vindjacka,svarta byxor,sunkiga träningsskor.blå crosshjälm,blå/svart väska
åkte på en svart suzuki ts nu mycket repig bulig och sne
vit kring 170cm mörkhårig skäggstubb stora pupillrar pratar oförståligt(eller skriker)
ps han var en sån där flaxig kille!
klart slut peter

Last edited:
peter the great skrev:
2323283 miami vice sladd in framför honom

Fan vad gött och höra, han lär ju tänka sig för nästa gång. Hoppas bara att det blir en rejäl vurpa nästa gång så han får smaka asfalt, tjyv jävlar.

Förhoppningsvis avskräcker det honom ett tag framöver...

Men vad för bil hade du? Ingen du bryr dig om så mycket va? =)

Swedie skrev:
2323294 Förhoppningsvis avskräcker det honom ett tag framöver...

Men vad för bil hade du? Ingen du bryr dig om så mycket va? =)
det var inte min men säg inget...den är redan bulig repig men jag lär nog köpa ny backspegel
-peter

peter the great skrev:
2323283 då ser jag att det inte är en unge utan en tjackäft i 30-35års åldern.

tjuven hade svart vindjacka,svarta byxor,sunkiga träningsskor.blå crosshjälm
åkte på en svart suzuki ts nu mycket repig bulig och sne
ps han var en sån där flaxig kille!
klart slut peter

Fullt ös i morse med andra ord :tummenupp
Vad är en tjackäft? Är det Gävledialekt för pundare eller?
Signalement? Du har ju bara skrivit vilka kläder han hade på sig...

Du skulle rammat den jäveln!
På signalamentet så är det ju knappast ''öjje'' men han står väl för 99% av alla hojstölder i 026 området...

Kan ju påpeka att ifall du skall göra ett envarsgripande (hålla kvar honom och överlämna honom till polisen) så måste det ske i samband med brottet. Dvs. du skall se brottet och då ta upp efterföljandet. Sen får du inte tappa ögonkontakt med honom under efterföljandet.
Du kan inte gripa honom några timmar efter brottet eller bara för att han befann sig i närheten av din hoj med en massa verktyg.
Du kan åka dit för olaga frihetsberövande (du håller kvar honom), misshandel (han får sig ett blåmärke under gripandet), mordförsök (du prejar honom av vägen).
Vet busen sina rättigheter så kan det svida för den som ingriper.

Sen inget sagt om hur du agerade. Jag försöker absolut inte klanka ned på ditt ingripande utan bara informera om riskerna med det.
Jag hade nog agerat på ett ganska liknande sätt ifall det var min hoj.

Mycket bra gjort, synd att inte du fick tag på rörtången & gjorde mos av tjackpundarens knän.

Wiseguy skrev:
2323352 Kan ju påpeka att ifall du skall göra ett envarsgripande (hålla kvar honom och överlämna honom till polisen) så måste det ske i samband med brottet. Dvs. du skall se brottet och då ta upp efterföljandet. Sen får du inte tappa ögonkontakt med honom under efterföljandet.
Du kan inte gripa honom några timmar efter brottet eller bara för att han befann sig i närheten av din hoj med en massa verktyg.
Du kan åka dit för olaga frihetsberövande (du håller kvar honom), misshandel (han får sig ett blåmärke under gripandet), mordförsök (du prejar honom av vägen).
Vet busen sina rättigheter så kan det svida för den som ingriper.

Sen inget sagt om hur du agerade. Jag försöker absolut inte klanka ned på ditt ingripande utan bara informera om riskerna med det.
Jag hade nog agerat på ett ganska liknande sätt ifall det var min hoj.
ja det är väl så om man ska följa lagboken.men när han åkte så starta han i
1meter från motorcyckeln fast jag såg inte att motorcyckeln stog där fören jag kom dit.jag har inga tvivel att det är han.hade det varit en snorunge hade jag inte agerat som jag gjorde.hade nog försökt spåra moppen senare.men denna moppe är nog inte hos rätt ägare skulle jag tror..
uppdaterar signalementet lite nu när jag lugnat ner mig lite..
-peter

Dirtfighter skrev:
2323331 Du skulle rammat den jäveln!
På signalamentet så är det ju knappast ''öjje'' men han står väl för 99% av alla hojstölder i 026 området...

Hur mycket hojstölder är det här? Senast jag hörde något var när den där tjejen grep de där pundarpatrasken, vilket det stod om i tidningarna efteråt...

Jävligt gott med lite civilkurage, Tycker att ditt ingripande var helrätt..

:Bugar

Att det sen finns några om och men .. typ kunde varit fel kille mm.. :7peta

slå ner dom/den lägg han brevid hojjen med verktygen. sen pratar man med grannen eller frrugan som såg att han skulle ta hojjen så får han de svårt o slingra sig. sen skall skadorna vet man självklart inget om..(= :yoparty :fatta!

återvände just till brottsplatsen och hittade rörtången,hans sko och en uppbruten röd audi avant som stog efter gatan.

Wiseguy skrev:
2323352 Vet busen sina rättigheter så kan det svida för den som ingriper.

tyvärr är det ju så det funkar i dagenssamhälle. som denna ggn var det nog lite tur att han kom undan, för om killen inte vet sina rättigheter så gör nog hans advokat det.

helt rätt av peter att göra som han gjorde ! :tummenupp
skönt att du skrämmer dom jävlarna här uppe så vi andra förhoppningsvis slipper dom oxå ;)
hur mkt skador var det på hojen, bara brytet tändningslås ?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla