Stöldförsök på supermoto med lyckligt slut

När min syrra bodde i malmö fick många flaskor av sina grannar, genom pannbenet :D Grannsamverkan det också?

Nej men TS, grattis! Du slapp bli av med hojjen.
Känns som att garage liknande "lagerbyggnader" nästan kunnat vara lönsamt att bygga i vissa städer :O
 
@demo1

Dom kommer tillbaka, haft detta problem ex antal ggr.
Du måste byta plats.

Kul att snuten kom, när jag ringde och jagade äckel som vart inne i mitt garage vart jag nekad hjälp och dom vägrade ta upp anmälan.

Köp en trisslott :tummenupp
 
@demo1

Dom kommer tillbaka, haft detta problem ex antal ggr.
Du måste byta plats.

Kul att snuten kom, när jag ringde och jagade äckel som vart inne i mitt garage vart jag nekad hjälp och dom vägrade ta upp anmälan.

Köp en trisslott :tummenupp

Men polisen kom inte bara dom tog dom. :banana
 
Hör ni, apropå det där med betongklump. Har funderat länge men aldrig satt planerna i verket på att lyfta bort en liten yta av stenläggningen där hojen står, gräva ur en 50cm och gjuta betong upp i nivå så man kan gjuta in en låsögla av tungt snitt i klumpen. Har någon tips på tillvägagångssätt? Skulle ju var snyggt om man kan återställa med plattorna och få öglan så integrerad som möjligt. Tänkte köra abus detecto plus kätting genom ögla, hoj där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Problemet med lås är mest att de är till för att inte laglydiga människor ska frestas i onödan. De som inte är laglydiga tar det de vill ändå.

Några kommentarer i tråden är lite fåniga, tycker jag. Ingen brottsling funderar över straffet när de gör ett brott och att låsa in folk länge gör dem inte bättre. Har de då redan gjort ett brott kan de lika gärna göra ett till för vad skulle kunna bli värre?

Det är inte samhällets jobb att uppfostra folk, men man kan ställa krav i skolan och när föräldrar inte gör sin uppgift bör myndigheter kunna gripa in.
 
Last edited:
Hör ni, apropå det där med betongklump. Har funderat länge men aldrig satt planerna i verket på att lyfta bort en liten yta av stenläggningen där hojen står, gräva ur en 50cm och gjuta betong upp i nivå så man kan gjuta in en låsögla av tungt snitt i klumpen. Har någon tips på tillvägagångssätt? Skulle ju var snyggt om man kan återställa med plattorna och få öglan så integrerad som möjligt. Tänkte köra abus detecto plus kätting genom ögla, hoj där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ska du lägga så mycket tid och energi kan du ju skippa normala kedjor och smacka ihop ett lås av massiv hardox eller armox. Tar lite längre tid att ta sig igenom.
 
Ska du lägga så mycket tid och energi kan du ju skippa normala kedjor och smacka ihop ett lås av massiv hardox eller armox. Tar lite längre tid att ta sig igenom.

Ja det kanske är läge att se över låsval med som du säger. Syftet är att försvåra och sinka ett stöldförsök i tid mätt och kan inte hojen lyftas utan en rätt jobbig insats så har jag lyckats.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hör ni, apropå det där med betongklump. Har funderat länge men aldrig satt planerna i verket på att lyfta bort en liten yta av stenläggningen där hojen står, gräva ur en 50cm och gjuta betong upp i nivå så man kan gjuta in en låsögla av tungt snitt i klumpen. Har någon tips på tillvägagångssätt? Skulle ju var snyggt om man kan återställa med plattorna och få öglan så integrerad som möjligt. Tänkte köra abus detecto plus kätting genom ögla, hoj där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Juh för sig ska du göra det så varför inte köra all in men jag hade lagt pengarna på flera larm. Att den är fastkedjad är #1 men hur bra ankaret är gör inte all världens skillnad. Som sagt dom kapade igenom en abus kätting som jag gav 3000:- för ca: 7år sedan den är GROV och det måste gått fort för jag vaknade inte enns av ljudet. Jag har nått i still med tänk två hinkar i storlek med betong men de är rätt längt ner under jord. Inget men kan dra loss precis =) jag tror mer på fäst i nått för kättingen blir ändå svaga länken. Såg en på tuben som kapade en värsting kätting typ 1,5cm tjock på 30 sekunder med en värsting rondelll med batteri. Så flera larm tror jag på. Det där med ett detekto hängande är nog kanon.
 
Last edited:
Hahah såg just när jag reggade mig på Sporthoj 2003.... shit var det så länge sedan börjar bli gubbe =) Tur att den fortfarande lyfter, framhjulet d.v.s.... :yoparty
 
Gjut in ett kabelrör och dra kättingen igenom. Typ som en bojsten.
Allt handlar om att göra det så jobbigt som möjligt för tjyven.
 
Hör ni, apropå det där med betongklump. Har funderat länge men aldrig satt planerna i verket på att lyfta bort en liten yta av stenläggningen där hojen står, gräva ur en 50cm och gjuta betong upp i nivå så man kan gjuta in en låsögla av tungt snitt i klumpen. Har någon tips på tillvägagångssätt? Skulle ju var snyggt om man kan återställa med plattorna och få öglan så integrerad som möjligt. Tänkte köra abus detecto plus kätting genom ögla, hoj där.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har haft liknande funderingar typ 50mm rör som sätt ihop till ett U Rakdelarna med en extra tvärslå ner i betongen
På båda sidor om hojhjulet, dvs 2 st U. Extra är samma till framhjulet också.
Mellan Una 50mm rör som går genom hjulet och som låses på nått klurigt sätt mellan U:na. Kanske svetsa plåt på båda sidor av Una med 52 mm hål igenom så man kan få in händerna (men inte kapskiva) och sätta skivbromslås som hindrar att dra ut röret mellan Una genom hjulen.
Inuti rören massiv järnstång som kan snurra och så fett/olja som gör att den snurrar lätt inuti ytterröret.

Ja sedan får man svetsa fast en hjulaxelmuttern så dom inte bara tar hojen och lämnar hjulen.......
Tacksam för vårt garage med hembyggt tjyvlarm (typ Inferno) jag delar med 2 andra hojåkare.
https://www.youtube.com/watch?v=zvH77-uJO0Q
 
Last edited:
Alternativt flytta ovanför Gävle, då räcker de långt med biltema lås, haha ????.
Stog en custom harley för ca 10 år sen på stan i Sundsvall, en kätting genom bakhjulet som inte satt fast nånstans, stog där dag som natt och ingen rörde den ens. Bodde. Själv i ett mindre bra område, polarens och min hoj stog ifred med bara kapell utanför. Glömt dörrar på bilen olåst, inget händer, första gången jag körde ner min bil till Stockholm så vart den stulen på andra dagen fast låst då.
 
I testsyfte på jobbet stod jag på "fel" sida om en inferno. Inte kul alls trots kåpor över öronen. I ett begränsat utrymme, typ garage eller förråd, skulle jag bli förvånad om någon kan finna arbetsro. Grannar och förbipasserande kommer regera om inte annat.

Väl värd sina pengar den där.
 
UPDATE. killarna släptes direkt var tillbaka redan dagen efter. Mitt på dagen 12:00 var dom på någons moped som stod på deras altan, och dom var hemma. Killarna brydde sig inte alls men manades bort. Igår natt sågs dom på väg in i området igen.

Är två småkillar utifrån beskrivningen 15-20år. Detta är i Haninge, åker runt på svarta mopeder utan regskyltar. Utan hjälmar. Ena kille ska tydligen vara väldigt känd av polisen. Någon som vet vilka de kan vara?
 
Är bara att ha bra försäkring och godkänt lås. Ska de stjäla hojen så gör de det oavsätt.
 
UPDATE.

En granne la upp en bild på facebook från när polisen grep dom någon som känner igen dom? Man ser inte mycket men vem vet.

Detta inträffade i Söderby i Haninge i torsdags 06:30 tiden på morgonen.

31440226_1707826772643880_5360534122198466560_n.jpg

Förhoppningsvis får jag hem en rapport där det framgår vilka dom är iafall eftersom jag blir målsägande. Lägger upp deras uppgifter då.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top