Stöldförsök Kungsängen

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Tjejen kom hem kl 12.00-12.15 och då stod hojen utanför hennes fars hus utan konstigheter, nu kl 02.00 ungefär när jag kom hem hade någon/några brutit sönder styrlåset, rullat bak hojen och skivbromslåset spräckt lite av framskärmen och hojen stod mitt på gångvägen mellan alla hus.

Påväg till min svärfar där hojen stod såg jag 2 polisbilar men blåljus. Efter massa letande pratade jag med en random snubbe som berättade att polisen jagat 2 pers på en moped på en gång/cykel väg mot Brunna och att senare låg mopeden i diktet och en person satt i baksätet men den andra polisen gått upp i skogen.

Kan jag på nåt sätt få reda på om detta hade nåt med stöldförsöket att göra?

Genom att fråga polisen rakt ut är väl ända sättet. Ring dem eller åk upp till stationen.
Förklara din situation och vad som hänt. Säg att du är intresserad ifall de hade med saken att göra helt enkelt.

Jag ringde 114-14 och förklarade det hela men fick svar att hon ej kan hjälpa mig med detta.

Polisanmäl händelsen, så finns chans att de tar in det i den befintliga utredningen. Generellt brukar kommissarien inte lämna ut uppgifter från pågående utredningar till utomstående.

11414 så kommer man till LKC (Länskommunikationscentralen) för Sthlms län. Där får man ingen direkt hjälp.
Hemligheten är att få tag på det distrikt som har haft hand om det. Iofs svårare när det är centrala Sthlm, men lite längre ut brukar det funka.

Kungsängen har ju iofs en lokalstation men deras öppentider lämnar lite att önska :lol
Polis_3.jpg

Tillhör Kungsängen Norrorts distrikt?

11414 så kommer man till LKC (Länskommunikationscentralen) för Sthlms län. Där får man ingen direkt hjälp.
Hemligheten är att få tag på det distrikt som har haft hand om det. Iofs svårare när det är centrala Sthlm, men lite längre ut brukar det funka.

Kungsängen har ju iofs en lokalstation men deras öppentider lämnar lite att önska :lol
View attachment 388139

Tillhör Kungsängen Norrorts distrikt?

Du kommer inte till LKC om du ringer 114 14 däremot kommer du till PKC dvs Polisens kontaktcenter. Det är ungefär som polisens växel dit alla samtal (som inte är 112/akut) filtreras. PKC är även ansvarig för internetanmälningar som kommer in samt att du givetvis kan anmäla eget brott på 114 14.

LKC kommer du till om du ringer 112 och det bedöms som polisiärt samt om 114 14 tycker att det är så pass akut att du bör komma till 112.

Då jag har lite insyn ur hur det ser ut så kommer det att bli svårt att få reda på om mopeden hör ihop med ditt ärende. Jag tycker att om polisen alternativt någon annan sett att mopedgrabbarna fifflat med din motorcykel så borde detta har kollats upp dvs att man tagit reg.nr på din hoj och snackat med dig. Eftersom detta ej gjordes så tror jag ej att det går att koppla ihop med din hoj förutsatt att grabbarna på mopeden inte säger rakt ut att "ja vi hade sönder styrlåset....". Jag tror inte heller att det går på något sätt att bevisa att det var ju de grabbarna som varit på din hoj oavsett om CSI Miami kommer dit eller ej. Din motorcykel har stått på allmän plats dvs vem som helst kan ha kladdat på den om man nu går lite långt och tänker på DNA/fingrar osv.

Det du dock kan göra är att kolla med polisen och be dem ta fram händelserapporten från den tidpunkten. Detta kallas även för HR och är något som skapas i varje ärende polisen har. Så har du adress/plats och tidpunkt till detta så kan polisen rätt enkelt leta fram den rapport som upprättades av just LKC för just den händelsen. Dessa kan även sammankopplas till andra ärenden dvs om någon ringer in och säger att någon har varit på en motorcykel och det var en svart moped med två killar på så kan detta kopplas ihop med ett ärende som inkommer 5 minuter senare där någon annan sett en svart moped som kör som fan (lång mening...). I HR står allt om vad som inkommit dvs reg.nr involverad personal, vittnen osv osv.

Skiter i detta, orkar inte ens anmäla då jag efter tidigare erfarenheter vet att det är mycket möda och det läggs ner. Ska inte heller ta det på försäkringen då det var endast övre styrkronan som tog stryk och den köper jag på ebay billigare och smidigare än betala självrisk för att FB ska fixa detta.

Nu blir det att installera larm GPS-tracker och låsa den med kätting oavsett vart den står nattetid.

Skiter i detta, orkar inte ens anmäla då jag efter tidigare erfarenheter vet att det är mycket möda och det läggs ner. Ska inte heller ta det på försäkringen då det var endast övre styrkronan som tog stryk och den köper jag på ebay billigare och smidigare än betala självrisk för att FB ska fixa detta.

Nu blir det att installera larm GPS-tracker och låsa den med kätting oavsett vart den står nattetid.

Gör polisanmälan ändå.. Fyll i den på nätet eller nåt.

Bara för statistikens skull. Försäkringsbolagen håller lite koll på diffar mellan anmälningar och ärenden i förhållande till marknadsandel osv. Bra om det händer saker på sporthojar som INTE blir försäkringsärenden.

Gör polisanmälan ändå.. Fyll i den på nätet eller nåt.

Bara för statistikens skull. Försäkringsbolagen håller lite koll på diffar mellan anmälningar och ärenden i förhållande till marknadsandel osv. Bra om det händer saker på sporthojar som INTE blir försäkringsärenden.

om det är på det viset gör jag självklart en anmälan.

om det är på det viset gör jag självklart en anmälan.

De får ju inte varandras siffror, men anmälningsstatistiken från polisen är öppen data. Så det är typ vad som ligger till grund för riskanalyserna. Om alla anmälen allt, och inte utnyttjar försäkring för varenda repa så kommer vi helt plötsligt kunna ses med ögon som inte förutsätter att vi bedriver försäkringsbedrägeri så fort vi får chansen yadda yadda..

Det är alltid rätt att anmäla, sen behövr man ju inte göra nån större sak av det efteråt för precis som du säger händer inget. Men likaså hos polsien så förs statistik på antal ouppklarade brott osv. Om skadegörelse/stöldförsök blir vanligare så är det skäl att öka bevakningen i aktuella områden och/eller lägga mer resurser på utredningar..
¨

godnatt

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma