Stöld försök!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kom precis hem från brorsan han bor i ett mindre trevlig område, hojen var parkerad utanför hans port där det står två bänkar och ett bord. Ingen parkerar sin mc där, men jag vill ha hojen nära där jag är så jag hör ifall larmet går igång. Den var låst endast med skivbromslås och larmad. Har nog larmet att tacka som jag köpte av abethebabe. Sittkutsen var öppen men inget intressant fanns där, de hade lyckats få upp den utan några skador, brevid hojen hittade jag en "rånarluva" som absolut inte fanns på plats när jag parkerade hojen, och eftersom ingen åker hoj så kan det inte tillhöra nån som åker mc och det är inte den årstiden så man behöver nåt sånt under hjälmen.
Mitt larm varnar med fem signaler om nån rör den, får hojen en touch så går den igång därefter. Är glad att en sådan liten sak gjorde att jag fick ha kvar hojen om detta nu var ett stöld försök, har ju bara trafik på min hoj så resten av säsongen + året skulle vara förstört för mig ifall den hade blivit stulen.

Vet att många blir av med sina hojar titt som tätt, en av mina kamrater vart av med sin hoj för nån dag sen utanför hans balkong. Synd bara att han inte hade haft ett larm. Sommar tider sover man oftast med öppet fönster så man hör nog larmet ifall nån e där och rör den.

Bara en omtanke till er som är rädd om era hojar, ett larm gör mer än man tror, hör inte man den själv så väcker den uppmärksamhet och grannar eller nån som är runtomkring blir uppmärksamade och detta avskräcker ganska mycket.

Ett larm kostar inte mycket, finns olika prisklasser så det är bara välja en som passar ens plånbok.

Är bara så glad för att den inte vart stulen så jag ville bara dela med mig lite av mina tankar i all välmening.

En bra väckarklocka att du så fort som möjligt ställer hojen i ett garage, förvaringsutrymme om du vill ha den kvar.

Nästa gång kommer Abdalla gangsta o co med skottkärra så är den borta.

En bra väckarklocka att du så fort som möjligt ställer hojen i ett garage, förvaringsutrymme om du vill ha den kvar.

Nästa gång kommer Abdalla gangsta o co med skottkärra så är den borta.

Stöld försöket var inte vid min bostad utan vid brorsan. Min bostad ligger på bottenvåningen, har miniluft/ventialtionsfönstrena öppna, hojen är fastlåst inne på gården med två lås samt larmad. Är vaken sent för det mesta och är i beredskap ifall nån pillar på hojen. Min gammelkawa väger en hel del så lyfta den sedan till en bil 30meter bort för att deras skåpbil inte kan köra fram mer är nog inte heller så lyckat för dem. Sedan visst kan de sno den om de verkligen vill, men så proffsiga hojtjuvar lägger nog ner den mödan på nåt som e värt mer än så. Men man ska aldrig säga aldrig, men so far känner jag mig trygg med där den står. Vinterhalvåret så ställer jag den i kusinens garage :)

Eller varför inte Petter o Pecka :tungan

Rånarluva = balaklava?

Används inte bara för det är "kallt" utan för att ta upp svett etc.

Hur såg du på hojen att "de" hade varit där och brytit?

Jag valde bort larmet när jag köpte min nya hojen. Mitt resonemang gick ungefär så här:

Jag har alltid haft larm för att skrämma bort folk som provsitta och pilla mer än att skrämma bort tjuvar. Jag tror att riktiga tjuvar sno hojen i alla fall. Men om någon provsitta (större risk än att någon sno den skulle jag tro) och plötsligt piper hojen så kan de bli rädd och faktist tappa hojen istället (vilket hänt en killa i England som jag pratade med). Så... inget larm.

Min hoj sitter i garage hemma och på jobbet. Annars få styrlåset, skivbromslåset och immobilizer räcka.

Däremot funderar jag på att sätta larm på garaget.

Jag valde bort larmet när jag köpte min nya hojen. Mitt resonemang gick ungefär så här:

Jag har alltid haft larm för att skrämma bort folk som provsitta och pilla mer än att skrämma bort tjuvar. Jag tror att riktiga tjuvar sno hojen i alla fall. Men om någon provsitta (större risk än att någon sno den skulle jag tro) och plötsligt piper hojen så kan de bli rädd och faktist tappa hojen istället (vilket hänt en killa i England som jag pratade med). Så... inget larm.

Min hoj sitter i garage hemma och på jobbet. Annars få styrlåset, skivbromslåset och immobilizer räcka.

En GSM/GPS tracker borde ju isf vara ett alternativ? Jag tänkte nog satsa på det till min nästa hoj. Verkar bra att ha möjlighet att spåra hojen själv om den blir stulen.

Immobiizer verkar vara det enda rätta.

Det har stulits två Ducati i Stockholm med immobilizer som jag känner till, båda kom tillbaka inom någon vecka och dessutom hittades båda ganska nära det garage där de faktiskt stulits ifrån.

Jag har min hoj på altanen utanför köksfönstret, så jag köpte ett sånt där enkelt Abus skivbromslås med larm. Det låter tillräckligt för att min äldsta grabb ska vakna, eftersom han har sitt fönster precis bredvid. Sen ha jag en trådlös webbkamera riktad mot området också, utifall. Har inte fått nån klåfingrig på film ännu, men däremot en snygg scen från sista April när nåt glin sprängde min brevlåda.

...Sen ha jag en trådlös webbkamera riktad mot området också, utifall. Har inte fått nån klåfingrig på film ännu, men däremot en snygg scen från sista April när nåt glin sprängde min brevlåda.

Det där lät spännande och som ett alternativ för mig, har du hittat någon kamera som funkar "bra" under mörka förhållanden? Det finns ingen direkt lampa där min hoj står så att ha en vanlig kamera riktad dit skulle nog inte snappa upp något.

Tacksam för tips!

Det var väl faan....att folk inte kan skilja på mitt och ditt??
Ska man verkligen behöva minera området runt sina egna saker? Vart e världen påväg :confused:

Skönt att den inte vart syulen (så vi kan ta flera rundur med SFS :-) och då lovar vi att vänta in dig vid hemresan:rolleyes: :) )

Fast har man en permitter-sensor som jag har piper hojen innan snorungarna hinner röra den. Är de kvar i 20 sekunder inom sensorområdet går larmet.

Finns ett par larm från claes ohlsson som har två funktioner.. "dörrlarm" (ding-dongar när någon går förbi). Eller som vanligt larm, låter med 110dB när någon bryter den infraröda strålen. De kommer även med larmdosor.
Typ 250 kr för den billigaste. Inte helt fel

Det där lät spännande och som ett alternativ för mig, har du hittat någon kamera som funkar "bra" under mörka förhållanden? Det finns ingen direkt lampa där min hoj står så att ha en vanlig kamera riktad dit skulle nog inte snappa upp något.

Tacksam för tips!

Kameran jag har är en Linksys WVC200. Den är IR-känslig, så med en IR-lampa så borde den fungera på natten med. Har inte provat dock. Jag har satt upp en vanlig strålkastare med rörelsesensor riktad mot hojen i stället. 500Watt i nyllet på den som kliver in på altanen tyckte jag räcker, men du kanske inte har möjlighet till det.

Bra att de inte snodde den! Du förmedlar ett mycket värdefullt budskap till oss andra, tack så mycket för din omtanke! Min k8 gixxer vill nog en och annan sno, att hantera stöldrisken är faktiskt rätt jobbigt... Jag ska skaffa ett riktigt ordentligt alarm till nästa sommar. Fram tills dess är den inte i högriskzonen.

Vill tillägga att skadegörelse ska tas på allvar om den begås i samma område där hojen står. Man får vanligtvis varningssignaler före man blir av med något. Det gäller att ta dessa på allvar. Sedan tycker jag att alla som saknar garage ska lägga ett helkapell på hojen, det är inte roligt för en tjuv att behöva pyssla med ett kapell när hojen ska snos, de vet inte vilka alla möjliga alarm som finns på hojen under kapellet och det blir genast bökigt. Proffstjuvarna vet inte heller vad som finns under när de åker runt i staden och snor hojar, de väljer helst ett objekt som gör det möjligt att förutse stöldprocessen. Att låsa kapellet med lås är heller inte så dumt, då måste tjuven börja klippa i kapellet, knäppa upp låset med ett verktyg, alternativt släpa in den i en skåpbil med kapellet på, vilket kan ge upphov till komplikationer och det blir ännu bökigare + att då är det inte lika stor sannolikhet att någon sätter sig på hojen eller välter den. Ju längre tid det tar att genomföra stöldprocessen desto större sannolikhet att den står kvar.

I takt med att det blir svårare att sno hojar på "vanligt" sätt kommer sättet hojen snos på automatiskt att förändras. Tänk på risken med rån och ha gärna spårbarhet till hojen, så att den kan spåras upp när den rånas. Håll gärna ett extra öga på andras hojar som står parkerade under uppsyn. Tillsammans ska vi se till att det är surt och gör ont att sno hojar...! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...