Stödsensor

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Hoj
borta
Hoj: R1 1999

Bakgrund: Har tidigare haft problem med att starta hojen; felet lokaliserat till stödsensorn. Åtgärdade genom att ta bort "vinkeln" på stödet som trycker in stödsensorn (Sidestand switch). Stödsensorn strulade pga flitigt smörjande av kedja.

Fungerade bra tills igår då tändningen började strula: Körde fullt gaspådrag, tändningen slutar- börjar igen (förgasar smäll) efter att jag kopplat ur.

Instrumenten visar inga felkoder (Exup osv)

Teori: Stödsensorn skakar vid gaspådrag och det blir glappkontakt- tändningen bryts. Fler teorier?

Fråga: Går det att koppla bort stödsensorn "under tanken"? - Hur?

- Har tänkt köpa ny stödsensor eller reparera den bef. men vill lokalisera felet innan jag köper nytt/försöker reparera. Någon som reparerat befintlig? Hur gör man för att "öppna cylindern"?

Tacksam för svar//Emil

begge skrev:
2234243 Hoj: R1 1999

Bakgrund: Har tidigare haft problem med att starta hojen; felet lokaliserat till stödsensorn. Åtgärdade genom att ta bort "vinkeln" på stödet som trycker in stödsensorn (Sidestand switch). Stödsensorn strulade pga flitigt smörjande av kedja.

Fungerade bra tills igår då tändningen började strula: Körde fullt gaspådrag, tändningen slutar- börjar igen (förgasar smäll) efter att jag kopplat ur.

Instrumenten visar inga felkoder (Exup osv)

Teori: Stödsensorn skakar vid gaspådrag och det blir glappkontakt- tändningen bryts. Fler teorier?

Fråga: Går det att koppla bort stödsensorn "under tanken"? - Hur?

- Har tänkt köpa ny stödsensor eller reparera den bef. men vill lokalisera felet innan jag köper nytt/försöker reparera. Någon som reparerat befintlig? Hur gör man för att "öppna cylindern"?

Tacksam för svar//Emil

R1 is (the) Shit och kostar kulor :D så sant så sant

abethebabe skrev:
2271752 R1 is (the) Shit och kostar kulor :D så sant så sant
Hej Gullet, trevligt att du hade något intelligent att tillföra. Puss Emil

Lindén skrev:
2271767 Kolla om det e en slutande eller öppnande löd ihop eller sära på tåtarna vid stödet o kör!
Slutande eller öppnande?

Sära på tåtarna? - tänkte att det måste gå att montera bort sladden i andra änden (under tanken)

- Nu är det dock inte aktuellt längre, blev en ny sensor,
får hem hojen från service imorgon.
//Emil

begge skrev:
2271884 Hej Gullet, trevligt att du hade något intelligent att tillföra. Puss Emil

Slutande eller öppnande?

Sära på tåtarna? - tänkte att det måste gå att montera bort sladden i andra änden (under tanken)

- Nu är det dock inte aktuellt längre, blev en ny sensor,
får hem hojen från service imorgon.
//Emil
Ja om den sluter eller öppnar när stödet e nere antar den sluter men man vet ju aldrig.

Ok gött för dig bara o tuta o köra sedan då=)

Hej Gullet, trevligt att du hade något intelligent att tillföra. Puss Emil

allt för din skull fenton. hoppas att du får ordning på hojen :D

Hur fungerar stödsensorn egentligen?

Slår den bara av motorn om man har stödet nere och lägger i ettan? Kan man ha stödet nere med motorn igång och t.ex. tvåans växel i? Eller är det växel i och stödet nere så startas inte motorn?

När jag gick på körskola så gick det att ha ettan i och stödet nere och motorn slogs av när kopplingen släpptes ut. Nåja, förutom på uppkörningen då det gick alldeles utmärkt att köra med stödet nere. :3freak

Men att även ha en kontakt på kopplingen är det vanligare på nyare motorcyklar? :va

Blev förvånad första gången jag körde min egen motorcykel och motorn slogs av när jag lade i ettans växel.
Men ju mindre som kan krångla är desto bättre enligt mig och jag har inget större behov av att kunna stå med stödet nerfällt, ettans växel i och kopplingen intryckt.

Har bara kört tre motorcyklar så jag har inte så mycket att jämföra med.

Kör INTE utan stödsensor mer än för ett kort test!

Finns en kille här i stan som inte hade sensor på sin hoj. Glömde stödet efter en broöppning och gick rakt fram i kurvan efter det. Någon månad på sjukan, MASSOR av brytna ben och ett amputerat finger senare är han igång igen. Fråga honom om man ska åka utan. :död

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg